Comisia Europeana a ajuns la concluzia ca Amazon a primit din partea Luxemburgului beneficii fiscale necuvenite in valoare de aproximativ 250 milioane euro. A fost posibil astfel ca Amazon sa plateasca impozite considerabil mai mici decat alte companii, ceea ce este interzis de normele UE in materie de ajutoare de stat. Luxemburgul trebuie deci sa recupereze ajutorul ilegal pe care l-a acordat. In urma unei investigatii aprofundate, care a fost lansata in octombrie 2014, Comisia a ajuns la concluzia ca, prin solutia fiscala anticipata emisa in 2003 si prelungita in 2011, Luxemburgul a micsorat impozitul platit de Amazon in tara fara nicio justificare valabila.

Centre de distributie AmazonFoto: Amazon

"Luxemburgul a acordat beneficii fiscale ilegale companiei Amazon. Drept urmare, aproape trei sferturi din profiturile inregistrate de Amazon nu au fost impozitate. Cu alte cuvinte, companiei Amazon i s-a permis sa plateasca de patru ori mai putine impozite decat alte intreprinderi locale supuse acelorasi norme fiscale nationale. Acest lucru este ilegal din perspectiva normelor UE privind ajutoarele de stat. Statele membre nu pot sa acorde grupurilor multinationale facilitati fiscale selective de care nu pot beneficia si altii.", spune Margrethe Vestager, comisarul insarcinat cu politica de concurenta,

Folosindu-se de respectiva solutie fiscala anticipata, Amazon si-a mutat marea majoritate a profiturilor de la o societate din cadrul grupului platitoare de impozite in Luxemburg (Amazon EU)la o societate neplatitoare de impozite in Luxemburg (Amazon Europe Holding Technologies). Mai precis, prin solutia fiscala anticipata s-a aprobat ca Amazon EU sa plateasca o redeventa catre Amazon Europe Holding Technologies, ceea ce a redus semnificativ profiturile impozitabile ale Amazon EU.

Din investigatia efectuata de Comisie a reiesit ca nivelul redeventelor platite, care fusese aprobat prin solutia fiscala anticipata, a fost exacerbat si nu a reflectat realitatea economica. Pe baza acestor elemente, concluzia Comisiei a fost ca prin solutia fiscala anticipata s-a acordat un avantaj economic selectiv companiei Amazon, prin faptul ca grupului i s-a permis sa plateasca un impozit mai mic decat alte societati comerciale supuse acelorasi norme fiscale nationale. De fapt, solutia a permis companiei Amazon sa evite impozitarea a trei sferturi din profiturile obtinute din totalitatea vanzarilor efectuate in UE.

Structura companiei Amazon in Europa

In decizia Comisiei este vorba de tratamentul fiscal aplicat de Luxemburg in cazul a doua societati din cadrul grupului Amazon: Amazon EU si Amazon Europe Holding Technologies. Ambele sunt societati comerciale inmatriculate in Luxemburg, detinute in totalitate de grupul Amazon si controlate in ultima instanta de Amazon.com, Inc., societatea-mama inmatriculata in Statele Unite.

Amazon EU (societatea de exploatare) desfasoara activitatea de comert cu amanuntul a companiei Amazon in toata Europa. In 2014, societatea avea peste 500 de angajati, care alegeau bunurile de vanzare pe site-urile Amazon din Europa, cumparau bunurile respective de la producatori si gestionau vanzarile online si livrarea produselor catre clienti. Amazon si-a structurat operatiunile de vanzare desfasurate in Europa in asa fel incat vanzatorul produselor cumparate de clienti de pe oricare dintre site-urile Amazon din Europa era, din punct de vedere contractual, societatea de exploatare din Luxemburg. Amazon a inregistrat, asadar, toate vanzarile europene si profiturile obtinute din acestea in Luxemburg.

Amazon Europe Holding Technologies (societatea holding) este o societate in comandita simpla care nu are angajati, nu detine sedii si nu desfasoara activitati comerciale. Societatea holding actioneaza ca intermediar intre societatea de exploatare si compania Amazon din Statele Unite. Ea detine anumite drepturi de proprietate intelectuala pentru Europa in temeiul unui asa-numit acord de repartizare a cheltuielilor, incheiat cu compania Amazon din Statele Unite. Societatea holding nu exploateaza in mod activ respectiva proprietate intelectuala. Ea nu face decat sa acorde o licenta exclusiva pentru respectiva proprietate intelectuala societatii de exploatare, care o foloseste pentru activitatile de comert cu amanuntul desfasurate de Amazon in Europa.

In virtutea acordului de repartizare a cheltuielilor, societatea holding efectueaza plati anuale catre compania Amazon din Statele Unite, pentru a contribui la costurile de dezvoltare a proprietatii intelectuale. Nivelul corespunzator al platilor respective a fost determinat de curand de catre o instanta fiscala din Statele Unite.

In temeiul dreptului fiscal general al Luxemburgului, societatea de exploatare este platitoare de impozite ca societate comerciala in Luxemburg, dar societatea holding nu este, data fiind forma sa juridica de societate in comandita simpla. Profiturile inregistrate de societatea holding sunt impozitate numai la nivelul asociatilor sai, nu la nivelul holdingului in sine. Asociatii societatii holding se afla in jurisdictia Statelor Unite si pana acum si-au amanat raspunderea fiscala.

Amazon a folosit aceasta structura, aprobata prin solutia fiscala anticipata care este investigata, din mai 2006 pana in iunie 2014. In iunie 2014, Amazon si-a schimbat modul de operare in Europa. Noua structura nu face obiectul investigatiei efectuate de Comisie in materie de ajutoare de stat.

Ajutoarele de stat acordate in UE sunt controlate pentru a se asigura ca statele membre nu favorizeaza din punct de vedere fiscal anumite societati comerciale, prin intermediul solutiilor fiscale anticipate sau prin alte modalitati. Mai concret, pretul tranzactiilor dintre societatile unui grup trebuie stabilit intr-un mod care sa reflecte realitatea economica. Adica platile efectuate de o societate catre o alta societate din cadrul aceluiasi grup ar trebui sa respecte mecanismele utilizate, in conditii comerciale, in raporturile dintre intreprinderi independente (asa-numitul principiu al concurentei depline).

Investigatia efectuata de Comisie din prisma ajutoarelor de stat viza o solutie fiscala anticipata emisa de Luxemburg pentru Amazon in 2003 si prelungita in 2011. Prin respectivul act s-a aprobat o metoda de calculare a bazei de impozitare pentru societatea de exploatare. Indirect s-a aprobat si o metoda de calculare a platilor anuale efectuate de societatea de exploatare catre societatea holding pentru drepturile de utilizare a proprietatii intelectuale a Amazon, care nu erau utilizate decat de societatea de exploatare.

Platile respective au depasit, in medie, 90 % din profiturile din exploatare obtinute de societatea de exploatare. Ele erau semnificativ (de aproximativ 1,5 ori) mai mari decat ce avea de platit societatea holding catre compania Amazon din Statele Unite in virtutea acordului de repartizare a cheltuielilor.

Trebuie precizat clar ca in investigatia efectuata de Comisie nu s-a pus la indoiala nici faptul ca societatea holding detinea drepturile de proprietate intelectuala pentru care a acordat licenta societatii de exploatare, nici platile regulate pe care societatea holding le-a efectuat catre compania Amazon din Statele Unite pentru dezvoltarea respectivei proprietati intelectuale. Nu s-a pus la indoiala nici sistemul fiscal general ca atare al Luxemburgului.

Concluzia investigatiei efectuate de Comisie din prisma ajutoarelor de stat a fost ca prin solutia fiscala anticipata care a fost emisa de Luxemburg s-a aprobat o metoda nejustificata de calculare a profiturilor impozitabile realizate de Amazon in Luxemburg. Mai precis, nivelul redeventelor platite de societatea de exploatare catre societatea holding a fost exacerbat si nu a reflectat realitatea economica.

Singura entitate care lua decizii si care desfasura activitatile legate de comertul cu amanuntul practicat de Amazon in Europa era societatea de exploatare. Dupa cum s-a mentionat deja, personalul acesteia era cel care alegea bunurile de vanzare, cumpara bunurile respective de la producatori si gestiona vanzarile online si livrarea produselor catre clienti. Tot societatea de exploatare a fost cea care a adaptat tehnologia si software-ul utilizate de platforma europeana de comert electronic a Amazon, care a investit in marketing si care a cules date despre clienti. Se poate spune deci ca societatea a gestionat drepturile de proprietate intelectuala pentru care primise licenta si ca le-a marit valoarea.

Societatea holding era o societate fara activitate care nu facea decat sa transmita mai departe drepturile de proprietate intelectuala catre societatea de exploatare, aceasta din urma fiind cea care le utiliza in exclusivitate. Societatea holding nu se implica direct in niciun fel in activitatea de gestionare, de dezvoltare sau de utilizare a respectivei proprietati intelectuale. Nu a desfasurat nicio activitate ¬ nici nu ar fi putut sa o faca ¬ care sa justifice nivelul de redevente pe care l-a incasat.

Conform metodei aprobate in solutia fiscala anticipata, profiturile impozabile ale societatii de exploatare au fost reduse la un sfert din valoarea lor reala. Aproape trei sferturi din profiturile obtinute de Amazon au fost trecute in mod necuvenit in conturile societatii holding si au ramas astfel neimpozitate. De fapt, solutia a permis companiei Amazon sa evite impozitarea a trei sferturi din profiturile obtinute din totalitatea vanzarilor efectuate in UE.

Pe baza acestor elemente, concluzia Comisiei a fost ca prin solutia fiscala anticipata care a fost emisa de Luxemburg s-a aprobat efectuarea de plati neconforme cu realitatea economica intre doua societati din cadrul aceluiasi grup. Drept urmare, solutia fiscala anticipata a permis companiei Amazon sa plateasca mai putine impozite decat alte societati comerciale. Comisia a constatat, asadar, in decizia sa ca tratamentul fiscal aplicat companiei Amazon de Luxemburg prin solutia fiscala anticipata pe care a emis-o este ilegal din perspectiva normelor UE privind ajutoarele de stat.

Recuperarea

Din principiu, normele UE privind ajutoarele de stat contin cerinta ca ajutoarele de stat incompatibile sa fie recuperate, in scopul de a se elimina situatia de denaturare a concurentei creata de ajutor. Conform normelor UE privind ajutoarele de stat, nu se aplica amenzi, iar intreprinderea in chestiune nu este sanctionata prin actul de recuperare. Acesta nu face decat sa restabileasca egalitatea de tratament cu celelalte intreprinderi.

In decizia de astazi, Comisia prezinta metoda de calculare a valorii avantajului concurential nejustificat care a fost acordat companiei Amazon, adica diferenta dintre impozitele platite de companie si impozitele pe care aceasta ar fi trebuit sa le plateasca daca nu ar fi existat solutia fiscala anticipata. Pe baza informatiilor disponibile, se estimeaza ca este vorba de aproximativ 250 milioane euro, la care se adauga dobanzi. In continuare, autoritatile fiscale din Luxemburg trebuie sa determine suma exacta a impozitelor neplatite in Luxemburg, pe baza metodei stabilite in decizie.