Tim Berners-Lee, părintele WWW-ului, vine cu o idee radicală: o platformă online în care fiecare utilizator își poate gestiona datele

de Vlad Barza     HotNews.ro
Luni, 1 octombrie 2018, 14:35 Economie | IT


Tim Berners-Lee
Foto: Wikimedia Commons
Tim Berners-Lee, celebrul inventator britanic al World Wide Web-ului, a propus o platforma descentralizată numită Solid unde fiecare utilizator să-și poată gestiona datele și să poate decide dacă vrea să le partajeze ci cineva. Berners-Lee a spus de multe ori că este îngrozit de ce a ajuns internetul și de faptul că oamenii nu mai au deloc control asupra datelor personale.

”Solid este o schimbare față de modelul curent unde oamenii trebuie să-și dea datele personale giganților digitali, în schimbul unor valori percepute. Cum am descoperit cu toții, acest lucru nu este în interesul nostru. Solid este modul în care ar trebui să evolueze internetul pentru a restabili echilibrul - fiecare dintre noi va primi controlul asupra datelor, personale sau nu, într-un mod revoluționar.

Solid este o paltformă ce va fi construită folosind web-ul existent. Fiecare user va alege unde sunt stocate datele și cu cine vrea să le împartă și ce grupuri pot accesa anumite elemente”, spune Berners Lee, într-un articol în Medium.

Solid este un proiect aflat încă în stadiu de dezvoltare, însă propune o ”decuplare” a aplicațiilor de datele personale. Fiecare individ este proprietar al datelor sale pe care le poate stoca într-un fel de ”capsule” pe un serviciu cloud pe care tot el îl va alege sau pe propriile terminale. Fiecare va deține un set de ”chei digitale” cu care va permite accesul la diverse servicii care apoi pot avea acces la date.

Berners-Lee a spus de nenumărate ori că este deziluzionat de modul în care web-ul s-a schimbat în rău din momentul în care a fost inventat, fiindcă s-au creat monopoluri și câteva mari platforme onine dețin datele tuturor.

Rețelele sociale au adus multe beneficii, dar și multe lucruri negative, a spus Berners-Lee, referindu-se la publicitatea care poate fi atât de bine țintită, încât poate manipula masele.

Într-un interviu pentru Fast Company, creatorul WWW-ului a spus că o platformă precum Solid va fi pe placul dezvoltatorilor de aplicații, al hackerilor buni și al activiștilor web, fiindcă toți sunt deranjați de controlul pe care corporațiile și guvernele le au asupra internet-ului.

În internetul de acum, puternic centralizat, datele sunt ținute în ”recipiente” izolate controlate de marile companii care au construit aceste recipiente. În versiunea descentralizată propusă de Tim nu vor mai exista acele ”recipiente” izolate.

Din această săptămână vor începe activitățile de training pentru cei care vor să își dezvolte aplicații descentralizate pe platforma Solid, iar în lunile care ai mai rămas din acest an Tim Berners-Lee va ține în câteva mari orașe din lume prelegeri în care va explica ideile din spatele proiectului Solid.

Absolvent al Universității Oxford, Berners-Leea inventat WWW-ul în anul 1989. Componentele dezvoltate de el la acel moment, precum URL, HTTP sau HTML, au fost rafinate pe măsură ce tehnologia s-a răspândit, fiind și în prezent esențiale pentru navigarea internetului.


Citeste mai multe despre   





Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





1855 vizualizari

  • -2 (2 voturi)    
    Toate ouale in acelasi cos? (Luni, 1 octombrie 2018, 15:05)

    MinDepous [utilizator]

    Oare ce-ar putea merge prost???
    *sets his password to "pass1234!" so he doesn't forget it*

    Educatia corespunzatoare (fiecare platforma cu parola ei, nu aceeasi parola si la email si la N alte platforme) e ce-o sa ne salveze (plus fortat furnizorii de platforme online sa accepte parole lungi, cu multe tipuri diferite de caractere), plus software de securitate. Aia o sa ajute, nu o superplatforma unde sa ai toate datele de acces in alte platforme. Aia ar fi raiul infractorilor -> compromiti doar platforma asta si *BAM* ai acces la tot ce tine de-o persoana, in loc sa compromiti N platforme, pe rand.
    • 0 (2 voturi)    
      Conturi...de reglat (Luni, 1 octombrie 2018, 15:47)

      contributor.bis [utilizator] i-a raspuns lui MinDepous

      Sper ca nu lucrati în Informatica...
      Orice cont poate fi "spart" de cei ce vor, cu sau fara parole sofisticate...
      Problema nu este reprezentata neaparat de hackers, ci de "serviciile" indiscrete care au patruns pâna si în WCurile noastre dar si de felul actual de a concepe programele informatice (back door).
      Viva Open Source !
      • -2 (2 voturi)    
        LOL (Luni, 1 octombrie 2018, 16:04)

        MinDepous [utilizator] i-a raspuns lui contributor.bis

        Ba da, lucrez.
        De-aia si afirm: singura chestie mai apropiata de ideea de obstacol este numarul de platforme care ar trebui compromise pentru a avea acces la toate datele persoanei respective.

        E ca si cum ai pune intr-o cutie toate cheile de la toate usile si seifurile din proprietatea ta. Sau toate card-urile bancare intr-un singur portmoneu. Ti-a furat cutia? Ciao, pana schimbi toate incuietorile, cine stie cine ti-a saltat bunurile.
        Pana anulezi toate cardurile, cine stie cati bani ti-au fost transferati deja.

        Daca stati cu grija "serviciilor", n-aveti ce face. Eforturi tehnologice finantate de stat oricum sunt inaintea celor din mediul privat, asadar puteti presupune cu succes ca Big Brother n-are nici un interes in persoana dumneavoastra, altfel aveati probleme deja.

        Daca aruncati doi-trei termeni intr-un comentariu, nu inseamna ca aveti o idee coerenta. Ce treaba au backdoor-urile cu ce discutam aici? Si ce treaba are open source cu toata asta? Daca ar fi bazata pe open source, cu atat mai mult ar fi mai expusa compromiterii, pentru ca atacatorul ar sti din start cu ce se lupta.

        Problema securitatii in acest moment e una de timp:
        - timpul pana cand identifici tehnologia pe care apoi o vei compromite
        - timpul in care informatia poate fi decriptata
        - timpul in care compromiterea poate fi executata (de ex.: cat dureaza un dictionary attack impotriva unei parole)
        etc. etc.

        De aceea, N platforme, fiecare cu setul ei de masuri de siguranta sunt net superioare uneia singure in care sa fie disponibil accesul la toate datele.
        • 0 (2 voturi)    
          Internetul incontrolabil (Luni, 1 octombrie 2018, 17:35)

          contributor.bis [utilizator] i-a raspuns lui MinDepous

          Ei, dacă lucraţi în IT, veţi fi ştiind ce vorbiţi, dar dacă aţi reusi să schimbaţi unghiul de vedere poate că aţi vedea şi ce se ascunde prin negurile neluminate încă de lanternele colegilor informaticieni.
          Nu sunt specialist, aveţi dreptate, dar, dacă aceasta contează, am citit şi eu ceva, iar problemele securităţii evidenţiate de dvs. sunt arhi-cunoscute şi necontestate. Ştim cu totii că securitatea absolută nu există (cu sau fără computer), dar putem visa…
          Big Brother-ul trebuie controlat dar este doar o iluzie în plus. Pletora de programme din ce în ce mai puţin finisate din lipsă de timp şi datorită concurenţei ce te face să pierzi bani serioşi, reprezintă cealalt versant al securităţii maltratate.
          Open Source-ul oferă, după mine, aceaşi viziune tuturor, faliile sunt cunoscute deci urmarite îndeaproape, deci poate fi mai usor depistată încercarea de pătrundere. Linux-ul, mai rar afectat de viruşi, este mai greu atacabil decât Microsoft, secretos si monopolizând accesul la datele personale fără permisiune (unul din motivele pentru care este şi atacat). Măcar aşa făcea până mai ieri. Google o face şi astăzi, chiar dacă setezi interdicţiile dreptului de imixtune… Deci Tim Berners are dreptate când vorbeşte de jungla Internetului incontrolabil.
          Între timp, vorbim discuţii, căci îmi închipui că Tim Berners-Lee nu vorbeşte în calitate de neofit. Proiectul său nu este detailat, şi, de altfel, prefer varianta lui, unde sunt vinovat de greşelile mele, faţă de statutul de prizonier inocent al acţiunilor altora, în totala lipsă de respect faţă de viaţa mea intimă.
          Nu-mi fac iluzii şi ştiu că este o utopie, dar a justifica acceptul sacrificatului pe altarul "securităţii" generale, prin truisme de genul "eu n-am nimic de ascuns", înseamnă să accept cu capul plecat dictatura oricărui impostor gata să declare omenirea teritoriul său de "securitate" în numele unui fals ideal de "pace socială". Este drumul către sclavagimul modern zicea Alexis de Tocqueville.
          O zi buna !
          • 0 (0 voturi)    
            . (Marţi, 2 octombrie 2018, 11:55)

            MinDepous [utilizator] i-a raspuns lui contributor.bis

            [poate că aţi vedea şi ce se ascunde prin negurile neluminate încă de lanternele colegilor informaticieni]
            N-am negat nimic. Spun doar ca o astfel de platforma este o idee extrem de proasta. Indiferent la ce altceva ne mai referim, sa ai o platforma unica in care sa ai acces la toate datele (recte, ori ai acolo o copie sincronizata, ori ai toate conturile adaugate si, deci, credentialele stocate in platforma asta singulara) este un risc enorm de securitate.

            [Nu sunt specialist, aveţi dreptate]
            Nu se naste nimeni invatat, asa ca nu aveti de ce sa va faceti probleme.

            [Ştim cu totii că securitatea absolută nu există (cu sau fără computer), dar putem visa]
            Sa visam, e una. Sa traim doar in baza a ce visam, insa, este o eroare tactica enorma.

            [Big Brother-ul trebuie controlat]
            De acord. Ideal, n-ar fi deloc. Sau ar fi public, fiecare avand acces propriu la ce stie statul despre el, fiecare individ cu parola lui de acces, datele detinute de stat criptate cu parametri distincti de ai altor cetateni etc.
            E ilogic sa consideram ca statul n-ar trebui sa fie ingrijorat de siguranta cetatenilor lui, iar asta ar implica informatie.

            [Pletora de programme [...] reprezintă cealalt versant al securităţii maltratate.]
            Aici e de vina piata. Daca n-am recompensa atitudinea asta "Primul!!!" si am recompensa calitatea, n-am fi aici. Insa asa suntem noi, idioti (din punctul asta de vedere).

            [Open Source-ul oferă, după [...] de pătrundere]
            Incorect. Esenta Open Source sta in 2 aspecte: 1) o functionalitate scrisa devine parte a cunostintelor umanitatii si nu trebuie reinventata roata de altcineva 2) poti verifica sursa inainte de-a o compila si executa pe masina ta. Open Source, in sine, te asigura ca acel program nu-ti face rau. Nu te asigura ca acel program nu poate fi invins/evitat.

            [Linux-ul, mai [...]şi atacat)]
            Nici o platforma nu este intrinsec sigura. Numarul de amenintari difera din diferite motive.

            [Nu-mi fac iluzii [...] de Tocqueville]
            De acord.

            Salutari!


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by