Uber a avut luni foarte grele, cu multe scandaluri și critici. Compania ar putea fi însă evaluată la 120 miliarde dolari când se va lista și își diversifică serviciile, dorind să devină un ”Amazon al transporturilor”. Uber începe să integreze și transportul în comun în aplicație, va introduce bicicletele electrice în cât mai multe orașe, iar în Europa și-a schimbat abordarea și colaborează cu autoritățile pentru a reveni în țările unde a fost interzisă și pentru a evita noi sancțiuni. Într-un interviu realizat de HotNews.ro cu Andrew Salzberg, șef de politici de transport și cercetare la Uber, puteți citi despre plata cash, despre vehiculele zburătoare și despre cazurile în care cursele sunt anulate.

UberFoto: Uber

Uber este în schimbare și diversifică rapid modurile de transport incluse în platformă. CEO-ul companiei, Dara Khosrowshahi spunea acum câteva luni că visul său este ca Uber să devină un Amazon al transportului, adică un ”marketplace” pentru diverși furnizori de servicii de transport, la fel cum Amazon găzduiește diverși reselleri.

”Mi-ar plăcea să gestionez flota de autobuze a unui oraș. Vreau ca un client să poată merge cu un Uber până la metrou, să ia metroul, iar la iesșire să îl aștepte un alt Uber cu care să se ducă la destinație”, spunea acum câteva luni CEO-ul companiei.

Tot el spunea că ar vrea ca într-o zi să se ajungă la situația în care mașina personală să fie înlocuită de telefon, în ideea că pe telefon vei putea alege din aplicație modul de transport potrivit situației.

Uber este evaluată la aproximativ 70 miliarde dolari, a primit până acum 15 miliarde de dolari finanțare și investitorii par încrezători pentru anul listării, 2019, în contextul în care compania nu a trecut pe profit.

Despre diversele direcții de dezvoltare, dar mai ales despre includerea transportului în comun puteți citi mai jos, în interviul cu Andrew Sazlberg.

Rep: Uber a tot adăugat noi tipuri de vehicule, în afară de autoturisme, iar aici mă gândesc la scutere și la biciclete electrice. Ce alte noi categorii vreți să adăugați?

Andrew Salzberg: Da, suntem în extindere și primele scutere au ajuns pe șosele acum câteva săptămâni în Santa Monica, iar pentru biciclete electrice am demarat parteneriatul cu Jump în ianuarie și încă este un lucru nou. Avem orașe în care sunt chiar și 900 de biciclete, cum ar fi Sacramento. Uber este prezentă în sute de orașe din lume și ne uităm pentru a vedea unde pot avea succes scuterele și bicicletele și unde merită să investim pentru a mări flotele.

Vă dau un nou mod de transport pe care-l integrăm și de care sunt foarte încântat: transportul public, ideea fiind să fie cât mai ușor să folosești transportul în comun din aplicația Uber. Asta înseamnă că punem trasee și orare de circulație, dar și modalități de cumpărare a biletelor. Vrem să vedem cum putem integra transportul public în aplicația Uber, atât în SUA, cât și în Europa.

Rep: De ce ar fi de ajutor pentru un utilizator Uber să aibă transportul public integrat în aplicație și de ce ar plăti biletul prin intermediul Uber, când poate să-l cumpere de la operator?

Andrew Salzberg: Vă dau un exemplu: dacă bicicletele sunt prezente în orașul respectiv, Uber îi poate recomanda unui utilizator să folosească o bicicletă electrică, fiindcă este cel mai potrivit și rapid mijloc de transport pentru o situație dată. Ne gândim la ceva similar și cu transportul în comun, de exemplu dacă vrei să chemi o mașină Uber din San Francisco către sud, dar este foarte aglomerat, Uber îți poate sugera să iei trenul pentru că este mai rapid și mai ieftin. Pe viitor poți lua prin aplicație transportul în comun către o bicicletă electrică cu care să îți continui călătoria sau, invers, să o începi cu un e-bike și apoi să continui cu transportul în comun. Ne gândim la călătorii multimodale și ușoare. Mai este până acolo, dar cum a spus și CEO-ul nostru, vrem să fim cel mai bun mod de a ajunge din punctul A în punctul B și vrem să oferim cele mai bune experiențe, chiar dacă trebuie să găsim noi parteneri.

Rep: Cum vedeți viitorul opțiunii de a plăti curse Uber cu bani cash? Și în România este prezentă și mulți s-au mirat că această obțiune există.

Andrew Salzberg: Se poate plăti la Uber cu cash în multe țări unde alte opțiuni sunt mai complicate și unde nu aveam de ce să ne limităm doar la plata cu cardul. Suntem deschiși la orice idee care ar putea să creeze o experiență plăcută pentru utilizatori, plata cash era ceva nou acum doi ani, dar acum am extins-o în multe piețe, precum America Latină. Este parte a dorinței noastre de a face serviciile Uber accesibile unui număr mare de oameni.

Rep: Uber are planuri importante pentru utilizarea în orașe a unor vehicule zburătoare și deja s-au stabilit parteneriate. Cum veți convinge autoritățile să schimbe regulile și să permită folosirea unor vehicule zburătoare?

Andrew SalzbergVa fi o provocare pentru orice companie care vrea să folosească vehicule zburătoare pentru a se stabili cadrul legal de funcționare și, ținând cont de ce vor guvernele și diversele orașe, și modul în care stabilesc regulile pentru spațiul aerian. La acest capitol trebuie menționat că am încheiat parteneriate, la fel cum nu suntem constructor auto, nu construim nici aeronave, și suntem în discuții pentru a vedea cum putem implenenta acest servicii și cum putem furniza serviciul și unde pot fi foloiste aceste vehicule. O echipă mare lucrează la acest lucru, dar trebuie să stabilim în ce condiții putem lansa serviciile și ce țări și orașe se potrivesc cel mai bine

Rep: Unde ați fost primiți cu cea mai mare deschidere, fiindcă unele țări sau orașe nu vor să audă de vehicule zburătoare, în timp ce altele sunt deschise?

Andrew Salzberg: Los Angeles și Dallas în SUA, dar purtăm discuții pentru un partemeriat internațional. Vor mai urma și altele în curând.

Rep: Ce se întâmplă cu planurile pentru mașini autonome. Accidentul din aprilie a stricat parecum planurile, dar ce se întâmplă acum, se mai fac teste?

Andrew Salzberg: Lucrăm pentru a reveni pe străzi, efectuăm teste în Piitsburgh, nu ne-am schimbat planurile, rămâne valabilă dorința noastră de a aduce acest serviciu pe piață.

Rep: Veți lansa și biciclete convenționale, fără motor?

Andrew Salzberg: Este o întrebare bună. Cu e-bike-urile am văzut că avem succes, spre exemplu în San Francisco. Nu avem planuri de a trece la biciclete obișnuite pentru moment, dar dorind să mergem pe partea multi-modală suntem dispuși să încercăm lucruri noi ca să vedem ce merge și ce eșuează.

Rep: Cum vedeți viitorul Uber în Europa. De când a venit noul CEO lucrurile s-au mai schimbat și Uber vrea să revină în țările din Europa unde a fost forțată de autorități să se retragă. Uber pare mai dornică să respecte regulile și să lucreze cu șoferi licențiați. Cum vedeți transformarea Uber în Europa, unde este forțată să se schimbe, fiindcă regulile diferă?

Andrew Salzberg: De curând s-a împlinit un an de la instalarea noului CEO și avem o abordare diferită față de lumea din jurul nostru și lucrăm cu guvernele și cu autoritățile din întreaga lume. Ați văzut cazul Londrei, ați menționat revenirea din Dusseldorf, Germania. Credem în continuare că în cele mai multe dintre mașinile care circulă pe străzi ar trebui să fie mai mult de o persoană. Călătoria trebuie împărțită și trebuie să existe un set de reguli care să permită aceste împărțiri și trebuiesc susținute platformele precum Uber să crească. La fel trebuie să crească și alte platforme ce pomovează bicicletele electrice.

Viziunea noastră rămâne, așadar, neschimbată, dar modurile în care ajungem acolo variază de la țară la țară și vrem să lucrăm cu autoritățile pentru a pune la punct sisteme care ne permit să operăm conform legii. Cum spuneam, pe termen lung nu s-a schimbat modul în care vedem lucrurile, dar abordarea noastră și tacticile noastre s-au schimbat și vom opera în funcție de țară și vom ține cont de reguli.

Rep: V-am întrebat asta fiindcă Uber avea obiceiul de a intra în diverse țări fără a ține cont de reguli și bănuiesc că asta trebuia să se schimbe fiindcă în Europa justiția este cât se poate de serioasă și poate veni cu interdicții deloc plăcute pentru companie.

Andrew Salzberg: Am avut o schimbare la vârf și vom insista pe diverse lucruri pentru a ne atinge viziunea ca tot mai mulți oameni să impartă mașinile și tot mai mulți să nu mai aibă mașini. Așa cum ați remarcat, în tot mai multe locuri lucrăm direct cu autoritățile pentru a putea să funcționăm legal și Germania este un exemplu ce arată că modelul funcționează și îl vom adopta și în alte părți ale Europei.

Rep: Are Uber în plan să cumpere flote mari de vehicule direct de la constructorii auto?

Andrew Salzberg: Am avut de curând anunțuri legate de mașinile autonome și de cum vom lucra cu acești parteneri pentru a integra aceste vehicule pe platformă. Sunt multe moduri în care vom lucra cu partenerii, în funcție de ce este nevoie și de ce ne pot furniza. Totul este într-o fază incipientă și cu Daimler.

Rep: În aplicația Uber este important rating-ul șoferului, dar și al clientului. Și în SUA este problema care se manifestă și în România: șoferii anulează curse sau îi determină pe useri să anuleze. Ce poate Uber să facă, mai ales că tot mai mulți clienți sunt nemulțumiți. Puteți schimba în vreun fel regulile?

Andrew Salzberg: Facem mereu schimbări, chiar și de ordinul sutelor, pentru ca atât șoferul, cât și clientul să fie mulțumiți. În caz contrar o platformă precum Uber nu ar funcționa.

De exemplu, șoferii pot afla dacă următoarea călătorie va fi extrem de lungă, de peste 45 de minute. Este un exemplu, dar am introdus diverse lucruri de acest gen pentru a exista o comunicare mai bună în cazul călătoriilor foarte lungi. La cele scurte este o problema și am discutat de exemplu în San Francisco situația în care timpul de preluare pentru șofer este de două-trei minute pentru o călătorie de 5 minute și unii șoferi nu preferă aceste călătorii.

Aici se potrivește perfect oferta cu bicicletele electrice, fiindcă am observat că multe dintre călătoriile foarte scurte s-au mutat de pe mașini, pe biciclete, acolo unde acestea există și asta este foarte bine. Clienții au parte de călătorii mai ieftine, iar pe șosele aglomerația se reduce. Nu există soluții simple pentru acest tip de probleme, dar Uber este aici pentru a se asigura că există comunicare excelentă între șoferi și pasageri.

Rep: Cum vedeți Uber peste cinci ani, unde se va situa, dat fiind că vreți să deveniți un fel de ”Amazon al transportului”?

Andrew Salzberg: Cum a spus și CEO-ul nostru, poate va veni o zi în care majoritatea călătoriilor efectuate pe Uber nu vor mai fi cu mașinile și asta ne încântă. Aș fi bucuros să fim prezenți în cât mai multe tipuri de transport și să promovăm vehicule mai mici și deplasarea să se facă mai ușor. Sperăm că atunci când un utilizator deschide Uber pe telefon să aibă o calitate mai bună a serviciilor din această combinație de mijloace de transport decât dacă ai avea propria mașină. Acolo vrem să ajungem, în unele locuri suntem aproape, în altele mai avem mult, dar asta am vrea.