​Black Friday a ajuns la a opta ediție în România și lucrurile s-au schimbat mult în acest timp. Sunt de domeniul trecutului îmbulzelile din magazinele fizice, tot mai mulți români plătesc cu cardul și, de la an la an, numărul celor care spun că vor să cumpere ceva este în creștere. Compania care vinde cel mai mult este eMAG care, la primul Black Friday, a vândut de 34 milioane lei, iar anul acesta estimează de 12 ori mai mult. Că Black Friday este de interes o arată și topul căutărilor pe Google pentru întreg anul 2017, în țară. Pe locul patru s-a situat ”Emag Black Friday”, iar în clasamentul evenimentelor anului ”Black Friday” a fost pe trei, după Bacalaureat și Evaluarea națională.

HotNews.roFoto: Hotnews

Cum a fost adaptat Black Friday la specificul local

Multe lucruri s-au schimbat de la primul Black Friday românesc, acum șapte ani, la cel de acum. Lucruri care erau la modă atunci, acum scad, în timp ce românii cumpără de Black Friday lucruri care ar fi părut de neimaginat acum șapte ani. A rămas însă o constantă: televizoarele sunt foarte căutate.

Black Friday, marea zi a reducerilor, a început timid în România în 2011 și a crescut enorm în 2013, 2014 și 2015. La fel s-au înmulțit și controversele și nemulțumirile, pe internet apărând în fiecare an print screen-uri cu prețuri care nu scădeau cât de mult promitea comerciantul. Fenomenul de shopping a fost adaptat pentru România, ceea ce a însemnat că "Vinerea" Neagră nu este într-o singură zi și nici măcar într-o perioadă previzibilă.

Nouă, românilor, ne plac mult reducerile, ne place ideea că putem cumpăra ceva la un preț ce ne pare extrem de mic. De Black Friday ies la shopping mulți oameni care nu au nevoie de produsul X sau Y, însă reducerea este uneori prea tentantă, mai ales dacă sunt afișate scăderi de 80-90%. De la an la an companiile vând tot mai mult și ideile de marketing sunt tot mai nebunești.

De Vinerea Neagră se cumpără mai ales electronice și electrocasnice și aici marea problemă ține de faptul ca marii comercianți au multe campanii de reducere pe parcursul anului. Prețurile produselor se schimbă de multe ori de-a lungul unei luni și sunt imposibil de monitorizat, astfel că este greu de verificat dacă de Black Friday produsul chiar este la cel mai mic preț.

Dacă în 2012 și 2013 erau la modă tabletele, acum cele mai căutate produse sunt televizoarele și smartphone-urile, în timp ce tabetele sunt în cădere liberă de popularitate și mai fac volume în special tabletele cumpărate pentru copii.

De la an la an campaniile de Black Friday sunt tot mai lungi, unele companii alegând să le înceapa la 1 noiembrie, sau chiar în a doua jumătate a lui octombrie. eMAG, cel mai mare retailer local online, ține Black Friday o singură zi, dar are campanii de reduceri și în week-end.

În plus, dacă acum cinci ani părea o mare surpriză ca retailerii electro-IT să aibă în ofertă și autoturisme, acum tot mai mulți au in ofertă mașini (practic cupoane de reducere negociate cu dealerii auto). Anul acesta va exista la Black Friday și un autoturism BMW i8 care în mod normal costă peste 100.000 de euro.

Va crește numărul de pachete de servicii (practic vouchere pentru diverse lucruri) care se vor regăsi în oferta magazinelor electro-IT. Se vor vinde abonamente la centre medicale, la maternități (pachete de nașteri), vouchere de reduceri la bilete de avion, abonamente reduse la "spa", la degustări de vinuri sau la "escape room".

Dacă în SUA și o serie de țări din Europa de Vest Black Friday este în ultima decadă din noiembrie, la noi a fost mutat cu o săptămână mai devreme. Ideea este că dacă Black Friday ar fi organizat după 21- 23 noiembrie multe dintre pachete nu ar ajunge până la mini-vacanța din jurul Zilei Naționale. În plus, sunt șanse mai mari ca la jumătatea lui noiembrie să fie vreme ceva mai bună, fără zăpadă, lucru bun pentru curieri.

Scurt istoric al celor șapte ediții de Black Friday

2011

Conceptul a fost pentru prima oară vizibil în țară în 2011 când însă desfășurarea a fost dezlânată, nu a existat o strategie clară și doar câteva magazine online au fost "pe fază" (în frunte cu eMAG). Practic, unele magazine online pur și simplu au pus un banner negru vineri dimineața și au scăzut câteva prețuri, văzând că rivalii porniseră o campanie de Vinerea Neagră. A fost un Black Friday timid, practic doar o încercare.

Iulian Stanciu de la eMAG a povestit în 2017 că la acest Black Friday compania a pierdut un milion de euro fiindcă nu s-a pregatit și a subestimat cu mult cererea. În plus, site-ul a fost cu mult depășit de traficul uriaș.

2012

Lucrurile au stat cu totul altfel în 2012 când s-a comunicat masiv pe tema "sărbătorii reducerilor". Mai mult decât atât, Black Friday s-a extins în multe domenii din afara electro-IT-ului, exemple fiind biletele la concerte, încălțămintea, anvelopele, parfumurile, imobiliarele, mobila, accesoriile de baie și multe altele. Multe site-uri au "picat", coletele au ajuns și după mai bine de 20 de zile, însă au existat și mulți oameni care și-au luat produse care i-au mulțumit. Black Friday era încă la început.

2013

În 2013 Black Friday a fost intens pregătit și vânzările au crescut puternic. Pentru prima oară s-a petrecut în două "valuri": unul pe 21 noiembrie, altul pe 28 noiembrie, o serie de magazine anunțând un ”Black Week” care ținea opt zile între aceste date. Marea schimbare a venit fiindcă o serie de magazine online, începând cu Evomag care a anunțat printre primii, dar mai ales eMAG, cel mai influent retailer online, au decis să devanseze Vinerea Neagră cu o săptămână.

De ce au "furat" startul? Pentru că după 29 urma Sfântul Andrei și Ziua Națională, mulți clienți plecau în mini-vacanțe și nu ar mai fi cumpărat, mai ales că o parte și-au luat liber și luni 2 decembrie. În plus, fiind multe comenzi, era posibil ca unele să nu fie livrate până la Moș Nicolae. Site-urile au avut mult mai puține probleme, picând mult mai rar, dovadă că s-a investit în partea de IT.

Tot în 2013 marketingul a atins noi culmi, unele magazine alegând să vândă de Vinerea Neagră produse excentrice care nu au legătură cu specificul acelor companii. Spre exemplu, eMAG a avut autoturisme pe site și a publicat un film în care o mașină era pusă într-o uriașă cutie, ca și când ar fi fost orice alt tip de produs. Și retailerul DOMO a vândut autoturisme și motociclete.

2014

Și la ediția din 2014 lumea s-a îmbulzit în magazine, atât în cele fizice, cât și pe cele online. Au fost însă mulți cei care s-au plâns că ofertele cu adevărat bune s-au terminat în prima oră. Magazinele electro-IT erau pline începând cu orele 6-7.00, iar în reportajele TV au fost intervievați oameni care nu veniseră cu un plan anume, ci au cumpărat ce le-a căzut la mână, fără a știi măcar dacă produsele erau cu adevărat la discount.

Marketingul a fost extins la maxim și au anunțat campanii de Black Friday magazine din majoritatea domeniilor, însă ”sărbătoarea” dura la foarte puține magazine doar o zi și în majoritatea locurilor era prelungită la trei zile. Au fost și campanii care se refereau la o întreagă "Săptămână Neagră" (Black Week).

Ca element inedit, site-uri cu profil creștin-ortodox au deplâns consumerismul excesiv și faptul că oamenii uită cu totul de "cele sfinte" când se îngrămădesc în magazine.

2015

În 2015 a fost o situație specială și s-a comunicat ceva mai puțin și mai discret, dat fiind contextul creat de tragedia din Colectiv și chiar și de atentatele de la Paris.

Vănzările au crescut și tot mai multe magazine au intrat în joc. S-au înmulțit campaniile de Black Friday pe parcursul anului, a existat și unul de vară, dar și diverse campanii apropiate ca denumire de Black Friday.

Surpiza celor de la eMAG a fost că au vândut lingouri și monede de aur, tot mai multe site-uri au avut și autoturisme la vânzare și unele site-uri au promis reduceri total nerealiste de 95%.

La produsele cu adevărat atractive reducerile au fost de 10-20% și stocurile au fost mici, mulți plângându-se că nu au apucat să pună produsul în coțul virtual și deja figura ca fiind epuizat.

Însă față de alți ani stocurile cu gadget-uri cu prețuri bune - smartphone-uri, smartwatch-uri - au fost ceva mai mari și mulți au scris că au reușit să-și cumpere, însă doar în primele minute după începerea promoțiilor.

2016

A crescut numărul de magazine care au participat și cele consacrate și-au crescut vânzarile. eMAG a livrat peste un milion de produse în valoare de 302 milioane lei, pe Fashion Days s-au cumpărat și genți de peste 6.000 de lei, iar pe F64 s-a vândut un obiectiv foto de 17.000 de lei.

Foarte populare au fost smartphone-urile premium care pe câteva magazine au avut reduceri importante, modele de 2.000-2.300 de lei putând fi cumpărate la 1.500-1.800 lei de cei care s-au miscat repede și le-au pus în "coșul electronic" în primele minute.

Au fost momente când site-urile populare au fost nefuncționale, însă mai puține decât în 2013 sau 2014.

Tot mai multi romani plătesc cu cardul, de exemplu, pe eMAG, 26% dintre comenzi au fost achitate in acest mod, mult dacă ținem cont că ponderea era de sub 12% în 2012. Datele procesatorului de plăți PayU au arătat că au fost cu 67% mai multe tranzacții online față de 2015 și valoarea coșului mediu de cumpărături a fost de 602 lei între 18 si 20 noiembrie.

2017

Și anul trecut unele magazine au anunțat campanii încă de la 1 noiembrie și câteva online (cel mai cunoscut fiind EvoMag) au anunțat și o campanie de Black Friday gândită special pentru companii. În plus, tot ei au organizat un ”American Black Friday” pe 24 noiembrie, data Black Friday în SUA.

Multe magazine importante au început să negocieze reducerile cu diverșii furnizori încă de la început de an, iar pregătiri intense s-au derulat în ultimele trei-patru luni. Tot mai importante au devenit discuțiile între retaileri și companiile de curierat, fiindcă mereu sunt mulți oameni care nu-și primesc pachetele nici după 10-15 zile. Companii precum FAN Curier, Cargus sau Sameday au probleme cu recrutarea angajaților în unele zone ale țării și trebuie să-și facă din timp planurile și să stabilească termene cât mai realiste de livrare cu retailerii ale căror produse le transportă.

Organizația de e-commerce GPeC estima că valoarea produselor achiziționate online de Black Friday va depăși 170 milioane euro în 2017, în timp ce în 2016 a fost 130 milioane euro, iar în 2015, 100 milioane euro.

Aproape în fiecare an Kantar Millward Brown face un sondaj despre Black Friday și, de la an la an, este tot mai mare ponderea celor care au auzit de BF și vor să și cumpere. În 2017 sondajul arăta că ponderea celor care au auzit de BF este de 79%, iar 45% au de gând să cumpere ceva. Anul acesta sondajul arată că 88% din internauți au auzit de BF, iar 51% spun că ar vrea să cumpere ceva.

Datele Google privind căutările arată că în 2017 peste două treimi dintre căutările pe care românii le-au făcut despre Black Friday pe Google au fost de pe dispozitive mobile și oamenii încep să caute cu aproximativ o săptămână înainte folosind termeni generali precum ”telefon” sau ”mașină de spălat”, iar cu două zile înainte încep să caute și marca dorită. Interesant este topul categoriilor pentru care românii și-au pierdut interesul, locul întâi fiind ocupat de tablete.

Și în 2017 eMAG a vândut cel mai mult, stabilind un nou record de 360 milioane lei. S-au vândut și mașini de zeci de mii de euro, televizoare de mii de euro și genți de mii de lei.