O studentă de la o universitate californiană a intentat în justiție o acțiune colectivă contra TikTok, rețeaua socială chineză bazată pe clipuri video foarte scurte. Compania este acuzată că strânge volume mari de date despre useri și le stochează în China, scrie AFP. TikTok spune că are peste 500 de milioane de utilizatori, iar media lor de vârstă este net mai mică decât la Facebook.

TikTokFoto: TikTok

În plângerea depusă în California se menționează că TikTok ”colectează în mod clandestin cantități uriașe de date private și le transferă pe serverele din China”. Plângerea a fost depusă la o curte federală californiană miercurea trecută de Misty Hong, studentă în Palo Alto. Informația a fost prima oară relatată de site-ul The Daily Beast.

În documentul depus se spune că datele culese pot ajuta aplicația să știe unde se află în orice moment un utilizator din SUA. Concluzia este: ”Pe scurt, distracția propusă de TikTok ne poate costa scump”.

Misty Hong susține că aplicația i-a colectat datele fără permisiunea ei, inclusiv video-urile pe care le-a realizat, dar pe care nu le-a distribuit online. Ea spune că și aceste video-uri au ajuns pe serverele unor companii care cooperează cu guvernul chinez.

Misty Hong spune că a depus plângerea în numele tuturor americanilor care au descărcat aplicația (aproximativ 110 milioane persoane).

Recent, TikTok a fost în centrul unui alt scandal, după ce o adolescentă s-a folosit de un tutorial de machiaj pentru a atrage atenția asupra persecuțiilor la care sunt supuși uigurii din China (milioane au fost duși în tabere de reeducare). Pentru un timp aplicația a eliminat video-ul în cauză, dar l-a readus după ”valul” de critici.

TikTok s-a distanțat la nivel declarativ de puterea chineză și susține că serverele sale sunt în afara Chinei, astfel că datele nu sunt supuse legislației de acolo.

Povestea aplicației începe în septembrie 2016 când o companie chineză numită ByteDance a lansat o aplicație media numită Douyin. Un an mai târziu, aplicația se lansa în afara Chinei. ByteDance cumpăra în 2017 o companie numită musical.ly, iar din fuziunea celor două aplicații apărea în august 2018 aplicația TikTok.

Aplicația este creată în jurul unor video-uri scurte, de 15 secunde, ritmate, amuzante și cu un grad mare de personalizare. Adolescenții pot să imite cântărețul preferat, să pună filtre, să se uite la clipuri selectate de algoritmi, să editeze super-ușor clipurile, să adauge emoji și să lipească rapid diverse clipuri.