Huawei România - 20 de ani

Momentul 5G: de ce internetul pe care îl vei avea tu pe telefon va fi doar vârful unui aisberg care definește următorul deceniu​

de Răzvan Băltărețu     HotNews.ro
Luni, 31 august 2020, 16:11 Economie | IT


Tehnologie 5G și VR în Suzhou, China
Foto: Profimedia Images
Mai sunt doar câteva luni până la finalul anului, ceea ce înseamnă și-o apropiere de momentul licitației pentru 5G în România. Între timp, București a devenit primul oraș cu acoperire completă 5G. Acestea sunt doar știri din ultima perioadă, așa că am venit cu informațiile de care ai nevoie ca să-ți faci o imagine mai coerentă despre noua generație.

Pe 24 august, Orange România a anunțat că București e primul oraș de la noi în care are acoperire 5G completă. Anunțul vine la aproape un an de când operatorul a anunțat că lansează primele puncte pe care clienții le pot folosi ca să descopere noul tip de internet. Operatorul susține că vitezele de download ajung până la 1,2 Gbps. Și cifra asta s-ar putea să nu însemne nimic pentru tine, așa că permite-mi să te ajut cu o contextualizare.

Conform datelor colectate de Ookla în iulie 2020, prin aplicația Speedtest de măsurare a vitezei pe internet, internetul mobil românesc stă prost: locul 45 în lume cu o viteză medie de 38 Mbps. Altfel spus, vitezele pe care susține Orange că le atingi pe un telefon 5G sunt de peste 30 de ori mai mari decât viteza medie a țării. Și acesta e vârful aisbergului de care ziceam.

Ne-a luat aproape 30 de ani ca să ajungem aici și să înceapă un nou capitol



Surprinzător sau nu, există și ceea ce poți numi “0G”. Dar, mai tehnic, generația asta e cunoscută drept “pre-celular”. Altfel, 1G a fost folosit cu precădere în anii ‘80, dar ce ne interesează cu adevărat e 2G. Da, acesta a “rezistat” până în prezent, chiar dacă nu mai e atât de relevant ca pe vremuri. 2G te ajută să înțelegi însă de ce avem nevoie ca la fiecare 10 ani (în medie) să trecem la o nouă generație.

Așa cum îi zice numele, “telefonia” e pentru voce, adică apeluri între două persoane și cam asta e tot. Prima revoluție în acest domeniu a fost posibilitatea de-a trimite mesaje text, mai târziu dezvoltată în mesaj multimedia (MMS). De aici începe cu adevărat să fie relevant telefonul mobil, dincolo de-a fi portabil.

Un pic pe repede înainte ajungem, la începutul anilor 2000, la 3G și poate că-ți mai amintești un tip de reclamă din România: de-acum te poți și vedea cu cei cu care vorbești. Aceasta era marea schimbare pe care 3G o aducea: apel video. Iar asta ne-a dus direct la 4G, care a introdus video streamingul.



Tehnic, toate acestea nu țin de rețea, de telefon sau de ce viteze înregistrezi, ci de cum, ca omenire, am folosit tehnologia comunicațiilor mobile până acum. Ce ne pregătește 5G? Încă un capitol important, tocmai de aceea e relevant să discutăm despre el și să ne asigurăm că toți știu la ce-i bun, ce face și de ce presupune o schimbare majoră față de celelalte rețele.

Licențe, frecvențe și o infrastructură cu totul nouă



Dacă vrem să înțelegem tehnologia 5G nu putem ignora componenta tehnică. Informațiile despre aceasta sunt la dispoziție pentru toată lumea și, totodată, fac lumină acolo unde există dileme precum: dar de ce avem nevoie de ceva mai bun decât 4G? Dar ce impact vor avea noile echipamente? Dar semnalul va fi la fel de prost? Dar la festival tot nu voi avea acoperire, chiar dacă sunt în centrul Bucureștiului?

Pe scurt, 5G e o generație nouă de rețele de telecomunicații care va folosi o bandă până acum rezervată altor aplicații. Și legat de impact, în esență, acesta nu e legat de antene. Acestea sunt elemente pasive. Impact are arhitectura rețelei, caracteristicile prin care optimizează resursa de frecvență și capabilitățile oferite. Permite-mi să explorez un pic.

În prezent, generațiile 2G, 3G și chiar 4G folosesc spectrul de până la 6 GHz, iar în acest moment, 5G nu trece de 30 GHz ca standardizare. Ce ne interesează pe noi în România e în ce bandă de frecvențe vor fi realizate conexiunile în 5G. Aflăm asta din ce-a comunicat ANCOM cu privire la licitația iminentă pentru licențele de folosire de către operatori a noilor frecvențe. ANCOM va vinde licențe utilizare a spectrului radio disponibil în benzile de frecvențe de 700 MHz, 800 MHz, 1.500 MHz, 2.600 MHz, 3.400 - 3.600 MHz și 26 GHz (altfel spus: 26.000 MHz) pentru sisteme de comunicații electronice pe suport radio de bandă largă.

Probabil că numerele mari te sperie, dar aici trebuie să știi că, la nivel internațional, în 1998 s-a stabilit că până la 300 GHz, rețelele telecom sunt sigure. Aceeași confirmare a fost actualizată în 2009. Deocamdată, suntem extrem de departe de asta, mai ales în România, dar chiar și în alte țări cu rețele ceva mai dezvoltate.

În ceea ce privește apartenența noastră la regulile stabilite de Uniunea Europeană, au fost identificate următoarele benzi de frecvențe prioritare pentru introducerea timpurie a sistemelor de comunicații mobile de generația a cincea: banda de 700 MHz (694 - 790 MHz), banda 3.400 - 3.800 MHz și banda de 26 GHz (24,25 - 27,5 GHz).

Aceste reguli sunt trasate pentru că de 5G vom vorbi continuu în următorii 10 ani. Acum îi e pusă la punct infrastructura, dar va duce internetul mult mai departe decât până acum. Astfel, chiar dacă în România vorbim de frecvențe de sub 6 GHz (cele care, tradițional, au fost ale 4G), în cinci ani se prea poate să discutăm de cu totul alt avans.

În fine, hai să vezi ce face fiecare bandă de frecvențe. Avem, înainte de toate, 700 MHz (694 - 790 MHz). Aceasta este importantă pentru furnizarea unei acoperiri extinse, în special în zonele care pun probleme de rentabilitate economică, cum sunt zonele rurale, montane sau alte zone îndepărtate.

Altfel spus, transmisiunea poate fi realizată pentru arii mai mari, la distanțe mai mari. Totodată, undele radio care transportă datele pot trece mai ușor prin pereți sau alte obstacole, cum ar fi chiar copacii. Ține minte asta, că-i relevant. Urmează zona cealaltă, mai populară pentru 5G în România decât a fost pentru 3G sau 4G: banda de 3.400 - 3.800 MHz.

Aceasta este considerată o bandă primară adecvată pentru introducerea serviciilor 5G pentru noi. Oferă lărgimi de bandă relativ mari și un bun compromis între acoperire și capacitate. Totodată, asigură o creștere semnificativă a capacității și susținerea comunicațiilor de bandă largă îmbunătățite, precum și a aplicațiilor care au nevoie de latență mică și înaltă fiabilitate, cum sunt aplicațiile pentru misiuni critice (automatizări industriale și robotică). Practic, bifează toate avantajele pentru 5G.

Cum ziceam mai sus, mai avem 26.000 Mhz (26 GHz). La nivel tehnologic, este considerată bandă pionier pentru armonizarea timpurie pentru 5G în Europa. Oferă peste 3 GHz de spectru continuu și permite furnizarea de rețele dense de mare capacitate pe distanțe scurte, și de aplicații și servicii 5G revoluționare, ce presupun viteze de transfer de date foarte mari, capacitate crescută și latență foarte mică.

Pe această bandă vei vedea și cele mai multe dezbateri, deoarece presupune și instalarea mai multor antene, pentru că semnalul acesta nu penetrează la fel de ușor prin copaci, pereți sau alte obstacole. Totodată, nu permite transmiterea semnalului pe distanțe la fel de mari ca cea de 700 MHz. Doar că aici vine echilibrul: vor fi mai multe antene, dar de putere mai mică, pentru un semnal mai bun decât ce-avem în prezent. Și un exemplu de loc în care vei observa diferența e la marile adunări de oameni, cum ar fi festivalurile.

Dacă acum ai probleme și să prinzi o unitate de 3G, cu 5G și cu noile frecvențe vom vorbi de cu totul alt internet, unul accesibil în orice moment. E util să mai știi și că spectrul radio e împărțit în patru zone geografice. În aceste zone este armonizat, adică la fel peste tot din punct de vedere al utilizării, dar nu ca standard sau generație. De exemplu, mobil terestru e un tip de utilizare.

Înainte de a se scrie standardul pentru 5G s-a făcut o planificare spectral, astfel încât actualele benzi de frecvență să fie eliberate de serviciile pe care le deserveau.


Împărțire spectru radio

“Infrastructura rețelelor mobile respectă același tipic, dar ceea ce conțin nodurile din această pânză de păianjen face diferența între tehnologii. 5G e o arhitectură flexibilă, pentru că funcționalitatea nodurilor este flexibilă. Infrastructura conține: puncte de acces – numite site-uri, o rețea de transport, care leagă site-urile între ele și cu inima rețelei – core-ul. Rețeaua este distribuită în spațiu – ca să asigure mobilitate și capacitatea necesară comunicării.

Putem spune că rețeaua e vie, iar cerințele cresc după legea lui Moore. Regulile sunt simple: infrastructura trebuie să asigure: Oriunde, Orice și Oricând.

Oriunde ține de distribuția spațială a rețelei, iar arta inginerului de planning este să poziționeze punctele de acces așa încât să acopere cât mai mult, pentru că nu va putea niciodată acoperi totul.

Oricând este o altă provocare: toți sunăm la prânz mai mult decât în restul zilei. Capacitatea este o chestiune de forecast pentru că trebuie adăugată pe măsură ce traficul crește. Aici e o altă artă, cea de a jongla cu banda de frecvență, tehnologia, serviciile cerute într-un loc anume.

Orice – aici e mai simplu, pentru că are o dinamică dată de viteza de adopție a diverselor aplicații de către piață. Orice se referă la servicii de voce, data, video”, mi-a explicat un inginer de top de la Huawei.

În esență, rețelele 5G nu sunt însă foarte diferite de 3G sau 4G. Ca infrastructură se face un pas enorm înainte pentru a asigura: acoperire mai bună și conectivitate fără probleme sau cu mult mai puține probleme. Ca utilizator cu un telefon în mână vei vedea două avantaje cruciale: viteză mai mare (mult mai mare) și lățime de bandă mai mare, care se traduce că pe o conexiune de internet pot trece mai multe date în același timp.

Uite un exemplu practic: autostrada. Datele circulă în pachete. Cu cât ai mai multe benzi, cu atât poți transporta mai multe vehicule într-o perioadă de timp. Dacă ai avea și benzi care se lărgesc în funcție de vehicul, atunci ai o arhitectură elastică ce oferă benzi mai mari sau mai mici în funcție de serviciu.

Între 5G și celelalte generații de până acum diferă frecvența, după cum ziceam mai sus, dar și că antena este compusă din mai multe elemente controlate automat, astfel încât undele emise să se combine pentru ca semnalul să nu fie transmis în toate părțile, ci preponderent acolo unde este nevoie.

Dar stai: cum rămâne cu mmWave?



În funcție de unde ți-ai luat informațiile despre 5G până acum, probabil ai văzut doi termeni noi: “sub6” și “mmWave”. Pe baza informațiilor de mai sus, “sub6” e tot spectrul de sub 6 GHz, adică ce vom avea în România în primă fază. Sunt frecvențe, de obicei, folosite pentru telefonie. Aceste frecvențe sunt cele care vor asigura o acoperire pentru acele zone în care densitățile umane sunt destul de reduse (mediul rural e un exemplu bun, dar și zonele montane sau autostrăzile).

Când vorbim de “mmWave”, aici intră ce-i la 26 GHz. Sunt viteze mari, antene mai multe folosite la putere mai mică, dar și-o gestionare mai bună a modului în care se face conexiunea la internet. Pe o rețea 5G pot fi create unele noi, virtuale, care vor fi adaptate pentru diverse scenarii de lucru și utilizare.

Un exemplu bun aici pentru clarificare e următorul: routerul tău Wi-Fi are o conexiune la internet și permite mai multe dispozitive (telefoane, computere, becuri inteligente, televizoare) să se conecteze în același timp la acea conexiune wireless, traficul fiind împărțit în funcție de nevoile dispozitivului.


Autobuz condus de autopilot în Zhengzhou, China, cu ajutorul tehnologiei 5G. FOTO: Xinhua News via Profimedia Images

În cazul 5G, împărțirea ar fi așa: mașinile autonome au nevoie de lățime de bandă mare și viteză pe măsură, pentru că transmit foarte multe date, dar un telefon va fi folosit cam la fel ca până acum, doar cu o viteză mai mare de descărcare a conținutului. Un exemplu de mare consumator, care ar avea nevoie de o conexiune excelentă e o fabrică, o mină sau o altă entitate de dimensiuni similare. Are nevoie de comunicare între echipamente, între muncitori, între camere de supraveghere și centrul de control.

În loc să fie folosită o rețea Wi-Fi clasică, poate avea conexiune 5G direct de la operator cu o împărțire eficientă pentru nevoile respective. E ca și cum pe routerul tău de acasă ai două benzi: 2,4 GHz (pentru browsing) și 5 GHz (pentru streaming 4K, jocuri care necesită o conexiune bună la internet sau să descarci foarte multe fișiere (videouri 8K, de exemplu).

Documentația pentru 5G definește doar cum e transmisă informația, cum poate fi dezvoltată infrastructura, dar și ce aplicații pot fi dezvoltate pentru așa ceva. Nu impune niciun fel de “pretenție” de infrastructură și poate fi folosit în orice frecvență. Doar că anumite frecvențe oferă un anumit beneficiu.

Și așa ajungem să vorbim de licitația din România pentru licențele de folosire a spectrului. Deocamdată n-avem o dată precisă pentru ea, dar știm la ce va fi bun 5G.

5G nu e pentru telefonul tău. Acela e un câștig secundar



Între 2017 și 2019 am participat la câteva conferințe internaționale despre tehnologie, unde diverși producători veneau cu soluții cu și despre 5G. Am văzut cum realitatea virtuală poată deveni mult mai bună, cu o grafică impresionantă și echipamente mai ușoare. Am văzut realitatea augmentată care ne-ar putea oferi, în timp real, informații despre mediul în care suntem.

Aici îmi vin în minte ochelarii Google Glass de acum opt ani, care ar putea fi reinventați pentru 5G. Am văzut și subiectul preferat al companiilor: mașinile autonome. Aceea va fi cu adevărat o provocare.

Iar, recent, am descoperit subiectul unei mine conectată prin 5G între: muncitori, sistemele de siguranță și centrul de control. A fost anunțată de Huawei în mai 2019. Ce face o mină cu 5G? Așa m-am gândit și eu. Doar că mina nu e conectată, propriu-zis, la o rețea 5G, ci și-a făcut o rețea 5G.

În primul rând, poate salva vieți, apoi poate scădea costurile. La peste 500 de metri sub pământ există această infrastructură de comunicare prin 5G între echipamentele de forare și transport, cele de monitorizare a siguranței muncitorilor, dar și de supraveghere a producției. Dacă e o problemă, minerii află imediat. Apoi, datele de la sute de echipamente sunt transmise în centrul de control, cu flux video la rezoluție mare și cei de la suprafață, din centrul principal, au acces la totul în timp real.



Eu, tu, alții ca noi ne vom bucura în primă fază de internet mai rapid pe telefon. Dar eu stau la periferia Bucureștiului și am sunat recent la un operator telecom să-mi dea fibră optică. A zis că nu-i în zonă, dar îmi poate da un router cu SIM 4G în el. Am zis pas, că nu-i viteza de care am nevoie și-am rămas cu același internet fix de 500 Mbps cu care rareori ating 200 Mbps.

Într-un an, același operator care n-a băgat fibră optică pe strada mea îmi poate propune un router 5G. Vitezele înregistrate până acum, în România, sunt în medie de 1,2 Gbps. Asta înseamnă viteză de nivelul fibrei optice (gigabit). Eu, tu, alții ca noi ne vom bucura de această viteză, dar e vârful aisbergului.

Mina 5G e doar un exemplu. Vorbim de un nou sector de tehnologii și aplicații până acum doar gândite și demonstrate, sub formă de concept, și care acum pot deveni realitate. Mașinile autonome vor trebui să treacă de anumite teste de siguranță (foarte bune pentru noi), dar putem avea mașini cvasi-autonome care pot conduce la o evitare automată a accidentelor, de exemplu.

Putem avea un oraș inteligent în care să fie văzut, în timp real, ce artere sunt blocate cu trafic și unde semafoarele pot fi optimizate. Vei spune că asta se poate face și în prezent, dar nu există voință. Cu siguranță. Doar că 5G nu prea mai lasă loc de scuze. Nu mai vorbim de routere Wi-Fi care trebuie instalate. Nu mai vorbim de internetul 4G care pică doar pentru că 10 mii de oameni s-au conectat la același punct de rețea în același timp.

Acest articol face parte dintr-un proiect editorial susținut de Huawei România. Compania Huawei nu a intervenit asupra conținutului articolului.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





16213 vizualizari

  • -27 (49 voturi)    
    exact de asta miorlaie Trump democratic la China (Luni, 31 august 2020, 17:02)

    Je__ [utilizator]

    daca vestul pierde trenul implementarii, China devine furnizoarea tuturor solutiilor si echipamentelor
    si au trecut 2 ani, si nu e clar daca firmele vestice au reusit vreo ceva
    • +5 (5 voturi)    
      Presupun că Huawei plătește bine publicitatea. (Miercuri, 2 septembrie 2020, 10:33)

      asavreau [utilizator] i-a raspuns lui Je__

      În ultimul timp Huawei este zilnic în media românească lăudându-și produsele.Presupun că plătește bine,altfel nu merită publicitatea făcută.Mie nu-mi place insistența Huawei de a ne băga pe gât un produs.Prefer diversitatea,adică poate fi și Huawei pe piață.dar și alți competitori.Așa vom avea de câștigat din competiția dintre ei.Dacă Huawei are suspiciuni de spionaj,valea.Ne putem lipsi de ei.
      • 0 (0 voturi)    
        Pe cine simpatizam si cine nu ne place (Luni, 5 octombrie 2020, 23:32)

        emilclick [utilizator] i-a raspuns lui asavreau

        Nu-ti place insistenta Huawei de a-si prezenta utilitatea produsului sau dar iti place insistenta cu care Trump acuza Huawei de pericole imaginare si impune politic masuri restrictive pe o piata comerciala. Total imoral intr-o lume a comertului liber. Sa interzici relatii comerciale cu o entitate economica doar din frustrare ca ai ramas in urma. Ca ti-a fugit covorul de sub picioare. Incalificabil. Si slugile pun botul la insistentele SUA, doar daca ii mangaie pe cap, sau le pune o sepcuta pe cap, sa nu faca afaceri cu China.
  • -14 (38 voturi)    
    >>>> (Luni, 31 august 2020, 17:28)

    GemstonePig [utilizator]

    Buni si banii chinezesti daca sunt schimbati in euro.
  • +22 (36 voturi)    
    gata? (Luni, 31 august 2020, 17:33)

    Mary80 [utilizator]

    am intrat in eurasia?
  • +9 (33 voturi)    
    practic (Luni, 31 august 2020, 17:35)

    buteflix [utilizator]

    singura aplicatie care face sens este acea mina conectata la 5G, unde vor avea video in timp real din galerii si probabil niste variante interesante de integrare cu sistemul de control. dar aceea este o retea locala.
    in rest, numai flashnete.
    "ne vom bucura de aceasta viteza"
    oda bucuriei, simfonia 9, a spitalului.
    • +18 (28 voturi)    
      WiGig (Luni, 31 august 2020, 18:33)

      ciorapu_asasin [utilizator] i-a raspuns lui buteflix

      Ceea ce s-a implementat in acea mina, se poate face foarte simplu si cu ajutorul tehnologiei WiGig si routere normale, nu e nevoie de 5G.
  • +10 (40 voturi)    
    5G în sus, 5G în jos... (Luni, 31 august 2020, 18:32)

    IoneI [utilizator]

    5G în sus, 5G în jos... 5G pe pâmânt, 5G sub pământ...

    Este ca și când ar veni cineva cu o tehnologie de comunicații mai bună decât WiFi 5Ghz dar SURPRIZĂ, trebuie să te subscrii unui lung lanț de plăți pentru modemuri 5G sub patente chinezești, și licențe de transmisie.

    Viitorul este sumbru. O sa devenim cu toții sclavii furnizorilor de servicii de comunicații mobile, sub talpa cărora o sa intrăm tot mai mult, de voie de nevoie, deoarece, nemaiputându-ne momi cu minute nelimitate (expirată) o sa își mute jocul 100% pe data traffic.

    O să trecem print-o lungă și anevoioasă fază experimentală în care toți o să aruncăm cu bani și cu nervi pentru ca să umplem aerul de radiații milimetrice, sperând astfel că trăim în viitor.

    Cine nu-i atent sau are ghinion (la firme mă refer) o să își ia țepe de zile mari. Atât din punct de vedere al echipamentelor de proastă și primitivă calitate care o sa inunde inițial piețele, cât și a scurgerilor de date prin hacking sau sabotaj (bruiaj).

    Despre fratele cel mare nici nu mai trebuie să amintim pentru că va fi ca Dumnezeu, omniprezent, dacă crezi în existența lui.

    Numai folia de aluminiu o sa ne mai salveze!!!
    • -2 (12 voturi)    
      sau pe unii (Luni, 31 august 2020, 20:42)

      ras-putin [utilizator] i-a raspuns lui IoneI

      camasa de forta.
    • +4 (18 voturi)    
      Dumnezeu ne-a last totusi liber-arbiru. Big B, nu. (Luni, 31 august 2020, 21:12)

      D-or [utilizator] i-a raspuns lui IoneI

      Credeti ca Big Brother se va opri vreodata?

      Daca tot ne vede si ne stie gindurile, de ce nu ar trece mai departe? Cine l-ar impiedica?
      Veti spune ca ar fi imoral. Dar moralitatea e demult incalcata.
    • 0 (20 voturi)    
      suntem deja (Marţi, 1 septembrie 2020, 0:55)

      nash pandelica [utilizator] i-a raspuns lui IoneI

      sclavii producatorilor de medicamente. deci, se vor completa armonios,
  • -2 (14 voturi)    
    huawei va face (Luni, 31 august 2020, 21:27)

    nash pandelica [utilizator]

    telefoane cu transpoder, pe ce ruta doresti.
  • -10 (20 voturi)    
    excelent articol (Luni, 31 august 2020, 23:28)

    sadestwank [utilizator]

    bine documentat si nepartinitor.
    Astept cu nerabdare continuarea.
    • +12 (16 voturi)    
      Ceva si mai bine documentat (Marţi, 1 septembrie 2020, 5:20)

      Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui sadestwank

      Recomand https://en.wikipedia.org/wiki/5G
      Nepartinitor este doar daca omiti ca este favorizat 5G fata de 802.11ac sau fata de 802.11ad fara motiv, in ciuda faptului ca 5G este mult mai scump.
      Daca te gandesti la concurenta cu ceilalti producatori, nu si-au asumat acest aspect in editorialul de fata pentru ca au deja armate de postaci care sa ii ridice in slavi, pe ei si regimul chinez. A se vedea in celelate articole, cate comentarii sunt scrise aparent de fanatici pro-comunism, in lumea reala nu exista asa ceva sau nu cunosc eu pe nimeni.
  • -2 (6 voturi)    
    methinks (Luni, 31 august 2020, 23:33)

    maiorulmura [utilizator]

    the lady doth protest too much
  • +21 (25 voturi)    
    Nici chiar asa... (Marţi, 1 septembrie 2020, 1:00)

    transalpinarum [utilizator]

    Hai sa fim seriosi, nu ma asteptam la un tutorial despre telefonia mobila... chiar de la Huawei. cu alte cuvinte, sunt de acord ca chinezii au inventat hartia higienica, dar totusi, pana la 4G, nu prea au jucat in filmul asta... 0G? adica NMT? pai asta s-a inventat in Scandinavia, cand ei conduceau cercul cu batzu'. Ne vorbeste HW despre mmW? Pai ei nici nu au produse pe mmW... In fatza noilor realitati globale, politically correctens-ul trebuie sa cam ia sfarsit, Europa are doi producatori de retele, Ericsson si Nokia, si ar trebui sa sustina acesti doi producatori. Este o mare minciuna cand se spune ca cine nu are echipamente HW o sa rateze startul 5G... nu o sa rateze nimic, pentru ca mai dureaza pana o sa vina marile tehnologii gen self driving cars, sau ultra reliable communications, chestii care o sa revolutioneze putin piata serviciilor, dar asta peste cativa ani buni. Ce nu se vorbeste prea mult este ca degeba ai retele daca nu ai terminale/telefoane, cate telefoane 5G sunt pe piata? Putine spre deloc..
  • +16 (18 voturi)    
    Interesanta introducerea tehnica dar (Marţi, 1 septembrie 2020, 4:18)

    Gica Georgescu [anonim]

    Unele afirmatii din acest editorial sunt inselatoare si am sa le tratez pe rand:
    1. VR-ul pe 5G. Ce avantaje are VR-ul pe 5G fata de VR-ul pe WiFi 802.11ac ? Faptul ca depinzi de retea publica ce poate fi congestionata din cand in cand?
    A luat cineva in calcul pretul unei retele 5G si l-a comparat cu cel al WiFi 802.11 ac, strict pe partea de VR? Raportul de pret este undeva la 10^6 sau chiar mai mare.
    2. Undele milimetrice. Ati mentionat ca la frecvente peste 26GHz se transmite cu puteri mai mici dar nu ati spus nimic de indicele de absorbtie in organismele vii (SAR), acesta creste odata cu frecventa deci chiar daca se reduce puterea undei transmise in aer, efectul asupra tesuturilor vii este comparabil cu cel al undelor de frecventa joasa de putere mai mare, in termeni de putere absorbita de tesut.
    3. Care este acea strada aflata la periferia Bucurestiului care nu are inca acoperire de fibra?
    La 30 Km de Bucuresti sunt deja 2 retele de fibra, ambele FTTH (Fiber To The Home).
    Acoperirea cu fibra este mult mai de incredere, ofera capacitate mai mare decat 5G, sunt folosite retele pasive ce pot face fata cu usurinta unor pene de curent.(5G este puternic energofag pe partea radio, fiecare antena activa 5G avand un consum minim de 1.1KW, da KW. fiecare site consuma minim 3,3KW doar pentru partea radio, apoi se adauga puterea consumata de echipamentele baseband)
    Acoperirea cu fibra nu necesita licente radio care costa mliarde de euro si nu este afectata de zgomot, nu poate fi bruiata. Fibra este atat de buna incat si statiile de baza 5G vor fi conectate tot prin fibra la reteaua backbone. Exista o multime de motive ca sa ai convingerea ca fibra va ajunge in majoritatea satelor din tara si va inlocui antenele prin satelit, oferind pe aceeasi infrastructura internet broadband cu latenta extrem de mica.
    4.Prezentati autonomus driving ca un avantaj net dar nu luati in calcul cate joburi sunt vizate doar in Romania. Cati soferi profesionisti sunt in Romania?
    • -1 (5 voturi)    
      ... (Marţi, 1 septembrie 2020, 19:56)

      Dor-El [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

      Cu toate astea insa, daca pentru stapanire e mai folositor 5G-ul, atunci de 5G vom avea parte cel mai probabil.
    • 0 (2 voturi)    
      Putere si energie (Miercuri, 2 septembrie 2020, 6:08)

      Dinu-I [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

      Puterea nu se consuma, ci doare energia. Energia este egala cu egala cu putere (instalata W, KW) x timp(secunda, ora).
      Gandeste-te la motorul de la automobil: daca ai consuma 1 CP (sau 1 KW) la fiecare sa zicem, 100 de km parcusi, te-ai trezi intr-o zi cu motor cu ZERO CP (sau KW).
      • 0 (0 voturi)    
        teoria chibritului (Miercuri, 2 septembrie 2020, 20:17)

        Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui Dinu-I

        Puterea poate fi disipata sau reflectata, adica putere activa sau reactiva. Atunci cand puterea disipata este constanta, consumul de energie poate fi exprimat pe baza puterii active.
        Daca nu esti de acord ca puterea poate fi consumata cu siguranta nu ai cum sa obiectezi ca puterea poate fi disipata. Cei doi termeni nu sunt echivalenti in limbaj academic, insa in comentariile din presa online nu vad nici o problema in a folosi expresia "putere consumata" cat timp nu creeaza echivoc.
        Am specificat consumul de energie in KW pentru a fi comparat cu usurinta cu alti consumatori.
        Daca iti cumperi calorifer electric, consumul de energie nu e specificat in MJ,KWh sau BTU deoarece producatorul nu stie cat timp o sa-l tii in functiune asa ca iti specifica puterea activa, de cele mai multe ori in jurul a 2.2KW in 3 trepte.
        Daca as fi scris ca un site 5G are un consum minim anual de 28,9MWh (3,3KW*24h*365) doar pe partea de radio, cat de usor ti-ar fi fost ca sa-i compari consumul cu un aparat uzual?
        Afland ca are 3.3KW putere activa medie consumata sau dsipata (cum preferi) il poti compara foarte usor cu un calorifer electric si poti afla ca depaseste cu 50% disipatia unui calorifer obisnuit deci si consumul de energie este cu 50% mai mare decat al unui calorifer electric obisnuit care functioneaza fara intrerupere.
    • +1 (3 voturi)    
      precizari (Miercuri, 2 septembrie 2020, 12:21)

      outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

      1. Fara a le canta in struna unora care triseaza in cursa 5G, diferentele dintre 11ac si 5G sunt enorme. Benzile ISM au caracteristici de propagare foarte proaste (de aia si sunt libere). Spectrul 5G are licenta si se poate garanta calitatea trasmisiei. Intr-o fabrica, nu conectezi robotii sau linia de productie automatizata cu cu WiFi, ci cu 5G. 2. Undele milimetrice au absor'ie mai mare, dar patrund mult mai putin in tesut decat cele cu lungime de unda mai mare (se numeste adancime de patrundere, sau "skin depth" in engleza). Totusi, in final, sunt de acord cu arfirmatia ca efectul lor e similar cu cel al undelor 2G, 3G, 4G.
      • 0 (0 voturi)    
        Transmisie radio in fabrica? (Miercuri, 2 septembrie 2020, 15:32)

        RDU2 [utilizator] i-a raspuns lui outside_the_wall

        Eu as conecta echipamentele fixe din fabrica, gen linia de asamblare sau robotii care nu se deplaseaza cu cablu, ideal Fibra Optica... Este MULT mai ieftin decat radio (WiFi sau xG) si MULT mai fiabil, rapid (vreau sa vad teste in mediu real de productie care scot 1Gbps constant pe 5G cu mai multe echipamente conectate in acelasi timp - nu in mediu de laborator) si imun la perturbatii (chiar si banalul UTP e mai stabil decat comunicatia radio).
        Iar in reteaua de acasa 5G va fi complet inutil daca vrei sa accesezi de pe telefon un dispozitiv din LAN (gen TV Smart, NAS etc). Tot 802.11 va domina.
        • +1 (1 vot)    
          da, nu avem nevoide de wireless (Miercuri, 2 septembrie 2020, 19:55)

          outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui RDU2

          Cum conectezi robotii prin cablu sau fibra optica? Stii cat costa sa tragi cabluri peste tot, in medii ostile, cu temperaturi ridicate, vibratii, mediu coroziv? In plus, fabricile de azi sunt reconfigurabile, daca azi asamblezi un tip de masina, peste 3 luni, asambelzi un alt model. Nu iti mai vorbesc de "ultra-reliable low-latency", care nu o po'i garanta cu WiFi, pentru simplul fapt ca MAC layer nu a fost proiectat pentru asta si chair daca ar fi, ebanda de frecvente la libr si te poate crea oricine interferenta. Iti spun asta din experienta unuia care a re doctorat in comunicatii mobile si lucreaza cu producatori de automoble. Reteaua 5G nu este pentru a te juca acasa, este pentru aplicatii inductriale care au nevoie de comunicatii cu intarziere mica si calitate garantata.
          • 0 (0 voturi)    
            e acelasi lucru (Miercuri, 2 septembrie 2020, 21:05)

            Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui outside_the_wall

            WiFi-ul este tot low-latency.
            Daca te-ai documenta putin ai afla ca 5G-ul oferit in prezent, la incarcare medie sau mare a celulei este undeva la 15-20ms latenta, adica mai bine decat 4G (40-100ms) dar inca sta mult mai prost decat WiFi-ul care e pe la 2-3ms.
            Pe partea de interferenta e acelasi lucru, ambele pot fi bruiate, e posibil ca link-ul de 5G sa fie ceva mai rezistent la zgomot, adica sa pice mai greu decat cel de WiFi atunci cand e inecat in zgomot dar in astfel de conditii ii scade oricum capacitatea mult sub cei 1.2 Gbps
            • 0 (0 voturi)    
              nu va fi acelasi lucru (Joi, 3 septembrie 2020, 9:10)

              outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

              Iti spun eu ca producatorii de automobile cer 5G nu WiFi in fabricile lor. Daca nu stii acest lucru sau il negi, inseamna ca nu ai avut contact in afaceri cu acestia si poti cintinua sa te amagesti. De ce te limitezi sa compari doar 5G-ul low-band de acum cu WiFi? 5G va oferi o intarziere de 10 ori mai mica decat Wifi. Si nu, interferentele nu sunt la fel. Asta e spectru dedicat, pe care ai licenta, fabricile pot chiar avea private enterprise network si/sau end-to-end network slicing. Si o remarca finala, WiFi6 si 5G vor coexista, fiecare ofera avantaje diferite. De exemplu, nu o sa vezi vehicule autonome conectate prin WiFi, ci prin 5G.
              • 0 (0 voturi)    
                adica 200 nanosecunde? (Vineri, 4 septembrie 2020, 2:27)

                Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui outside_the_wall

                Ce inseamna latenta de 20 ori mai mica decat WiFi-ul care are 2-3 milisecunde?
                Eu stiu ca targetul pe 5G este de 1ms, nu sa coboare sub acest prag.
                Motivul pentru care producatorii auto vor 5G in fabricile lor poate fi si unul politic, ar trebui sa analizezi cine insista sa aiba 5G in fabrica.
                De network slicing au nevoie retelele mari care ofera multe tipuri de servicii, nu este cazul la retelele private din incinta fabricii.
                Ok, vehiculele autonome vor folosi 5G desi pot folosi la fel de bine 4G impreuna cu un protocol care sa asigure comunicare machine to machine. Sa lasi soarta unor pasageri dintr-o masina autonoma in mainile unei retele publice care se poate congestiona sau chiar intrerupe este destul de riscant. Daca se numeste "autonoma", masina trebuie sa ia deciziile prin resurse proprii iar comunicarea cu vecinii din trafic sa se faca prin interfata radio directa, standardizata, nu prin reteaua publica.
      • 0 (0 voturi)    
        nici benzile milimetrice nu stau bine la propagare (Miercuri, 2 septembrie 2020, 20:45)

        Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui outside_the_wall

        Judecand dupa cat de ieftin este 802.11ac, intr-o fabrica, acoperirea se face montand AP-uri pe tavan, cu o densitate destul de mare. Nu se pune problema ca atenuarea sa fie prea mare in anumite puncte desi distantele de acoperire in banda de 5GHz sunt destul de mici,la puteri de 200mW.
        Ca sa obtii acelasi nivel de acoperire cu 5G vei avea nevoie de :
        -gNodeB (probabil undeva pe la 60k euro o bucata sau poate chiar 100k eur/site)
        -licente spectru radio, licitatia incepe de la cateva sute de milioane de euro pe an. Pentru acoperire te poti multumi cu o banda de 5MHz dar la nivelul asta nu atingi nici 500Mbps download, daca vrei viteze Gigabit iti trebuie licenta pentru minim 20MHz
        -5G Core -obligatoriu. Cel mai ieftin tot pe la 100k euro incepe dar fara licente de soft, daca iei in calcul si licentele de soft care se platesc pentru capacitate, treci lejer de 150k eur si la Core
        -modemuri, un aspect pe care multi il neglijeaza. Modemurile de WiFi costa cu un ordin de marime mai putin decat cele 5G
        Deci daca iti faci 5G privat in fabrica te costa de cel putin 1000 de ori mai scump decat daca obtii acelasi nivel de acoperire cu cateva zeci sau sute de AP-uri 802.11ac.
        Ar mai fi varianta sa te bazezi pe reteaua publica dar nu cred ca o sa faca asta prea multi fabricanti. De regula in zonele industriale sunt multe surse de interferenta si vei prefera sa ai statiile de baza cat mai aproape, chiar indoor.
        Pe langa riscul de a fi afectat de interferenta externa sau congestie a retelei publice, intr-o fabrica vei avea nevoie sa conectezi in total mii de senzori si actuatuare, ce costuri ar presupune acele cateva mii de abonamente la reteaua publica si inclusiv riscurile de securitate aferente.
        Afirmatia "Intr-o fabrica, nu conectezi robotii sau linia de productie automatizata cu cu WiFi, ci cu 5G." mi se pare deplasata. Linia de productie, fiind fixa, cel mai probabil va fi cablata iar robotii mobili tocmai ce ti-am demonstrat ca este mult mai ieftin sa-i conectezi prin WiFi
        • 0 (0 voturi)    
          mai bine lasa clientul sa vorbeasca (Joi, 3 septembrie 2020, 9:14)

          outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

          Faptul ca producatorii auto si porturile maritime CER conectivitate 5G si nu WiFi iti elimina toate argumentele. Acestia ruleaza afaceri de miliarde de dolari si vor calitate si responsabilitate din partea celor care le ofera serviciile. Prefera sa investeasca intr-o tehnologie de calitate. Viitorul iti va confirma asta.
        • 0 (0 voturi)    
          wifi = o alternativa, nu e ciocanul care bate tot (Joi, 3 septembrie 2020, 10:47)

          outside_the_wall [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

          Deci, afirmatia mea ca "Intr-o fabrica, nu conectezi robotii sau linia de productie automatizata cu cu WiFi, ci cu 5G." ti se pare deplasata? Bine, atunci sa ma anunti cand macaralele din Portul Singapore vor fi conectate cu Wifi.
          • 0 (0 voturi)    
            de acord (Vineri, 4 septembrie 2020, 2:33)

            Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui outside_the_wall

            Macaralele din port ar necesita instalarea AP-urilor la inaltimi de peste 30m. Distantele sunt mari, un range minim ar fi pe la 250m, cu rezerva de putere pentru vreme ploioasa, adica prea mult pentru WiFi.
            Asta nu inseamna ca nu ramane o alternativa competitiva pentru instalari indoor in fabrici.
  • +14 (14 voturi)    
    Interesanta introducerea tehnica dar - continuarea (Marţi, 1 septembrie 2020, 4:57)

    Gica Georgescu [anonim]

    Continuarea:
    Cati soferi profesionisti sunt in Romania?
    Soferi de camion, van, minivan, taximetristi, soferi de uber, soferi de autobuz, si altii. Eu cred ca numarul lor este undeva intre 600k si 1M .
    Autonomous driving nu ameninta toate aceste joburi si nici nu se va intampa peste noapte dar faptul ca o buna parte din aceste joburi vor disparea este o certitudine.
    Aceeasi poveste pentru operatorii de macarale, poduri rulante, excavatoare etc.
    Deci 5G creeaza locuri de munca doar in faza de instalare, primii 3-4 ani, apoi, pe termen lung, contribuie la desfiintarea unor joburi, un numar mult mai mare.
    5. Citez: "Dacă e o problemă, minerii află imediat." - Acest lucru este adevarat si fara 5G, explozii in subteran se petrec frecvent.
    Aplicatia retelelor de date in minerit este tot ca sa reduca personalul uman ce lucreaza in subteran. Poate fi vazut ca un avantaj pentru ca acele joburi sunt oricum riscante iar operarea la distanta este mai sigura insa, inca o data, nu este nevoie neaparat de 5G pentru a comunica wireless in galerii subterane. Pot fi folosite niste banale link-uri de microunda care beneficiaza de efectul de ghidaj al galeriei, posibilitati sunt foarte multe, majoritatea mai ieftine decat 5G.
    6. Mi-ar placea ca Huawei sa faca public care este cuantumul ajutorului de stat pe care l-a primit pentru dezvoltarea solutiilor 5G. Este clar ca 5G este o aplicatie software complexa care nu poate fi dezvoltata cu o mana de programatori, este nevoie de o armata de oameni. Trebuie notat ca pana acum nu s-au vandut foarte multe echipamente 5G deci toata dezvoltarea de software, din 2016 pana in prezent a fost finantata din alte surse, fie interne ale companiei, fie externe, imprumuturi. Daca statul Chinez a subventionat dezvoltarea 5G, isi va putea recupera investitia? Exista mijloace prin care guvernul chinez sa beneficieze de pe urma folosirii acestei tehnologii la nivel multinational?
  • +16 (16 voturi)    
    Titlul acestui articolul este la sfarsit: (Marţi, 1 septembrie 2020, 10:45)

    nu.conteaza [utilizator]

    Acest articol face parte dintr-un proiect editorial susținut de Huawei România.
  • +10 (10 voturi)    
    Disperare... (Marţi, 1 septembrie 2020, 11:19)

    misup [utilizator]

    Adio!
  • +13 (13 voturi)    
    mda (Marţi, 1 septembrie 2020, 14:48)

    SoulSearcher [utilizator]

    articol platit de Huawei Romania...

    cu asta trebuia sa incepeti dragilor...
  • -9 (11 voturi)    
    Nimic despre "directivele" sua? (Marţi, 1 septembrie 2020, 15:07)

    mike123 [utilizator]

    Disperatii care au pierdut lupta tehnologica cu China, Rusia si restul lumii? ....si care baga la greu "sanctiuni" daca nu le convine ceva?
    Atuuriele sua sint:
    1) sistemul bancar mondial (pe care il controleaza si care se bazeaza pe "mighty" Dollar)
    2) vinzarile de petrol care se fac in Dolari
    3) superioritatea si agresivitatea armatei, si bazele militare care tin globul ostatec!
  • +3 (3 voturi)    
    Densitatea de antene (Miercuri, 2 septembrie 2020, 10:27)

    teopaul [utilizator]

    Ok, aud peste tot despre facilitatile oferite de 5G in conditiile in care inca nu m-am dumirit dupa atatia ani care sunt facilitatile retelelor 4G in afara de faptul ca orice copil de clasa a 5-a sta in metrou si se uita la filme pe youtube.
    Dar as vrea sa ne povesteasca firmele de telecom si despre densitatea de antene care va fi necesara pt ca 5G sa concureze la mine in cartier cu fibra optica trasa subteran pana la bloc si cablul utp tras prin pereti. La cati metri de balconul meu trebuie sa fie pozitionata o antena ca sa am o viteza mai mare de 1Gbps pe care il am oricum pe cablu?
    Sunt absolut convins ca industriile vor benefia de avantajele 5G in viitor, dar deocamdata pentru marea majoritate a populatiei totul este doar o poveste frumoasa impachetata in foarte multi bani, de la investitii in infrastructura pana la telefoane 5G mult mai scumpe, ca sa ce? sa vad in metrou spre birou un film FullHd in loc de HD? aaa, stai, nici la birou nu mai merge ca se lucreaza de acasa, iar acolo sunt conectat la? Aud? La fibra optica si wifi 5/6, nici gand de 4g/5g...
  • +1 (1 vot)    
    Mai tineti minte? (Miercuri, 2 septembrie 2020, 13:11)

    Gigi Kent [utilizator]

    Mai tineti minte Rosia Montana - Gold Corporation? Aia cu reclamele multe si agasante? In care ne spuneau cat de bine e sa facem proiectul? Acu vor cica 4 Mld de la Statul Roman ca na, doar ei au investit.

    Asa si cu astia de la Huawei. Parca vad ca tot noi o sa le platim articolele publicitare peste cativa ani si niste procese in instanta ...
    • 0 (0 voturi)    
      ar fi absurd (Miercuri, 2 septembrie 2020, 20:49)

      Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui Gigi Kent

      Publicitatea sau propaganda nu reprezinta o investitie.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by