Actualizat acum

Huawei România - 20 de ani

Despre mituri și dezinformare în tehnologie. De ce nu sunt periculoase pentru corpul uman radiațiile emise de telefoane și stațiile 5G

de Gabriel Bejan     HotNews.ro
Luni, 7 septembrie 2020, 13:13 Economie | IT

Mituri și dezinformare în tehnologie
Foto: Profimedia Images
Nicio inovație sau tehnologie nouă care a apărut de-a lungul timpului nu a fost primită de toată lumea cu brațele deschise. Aproape de fiecare dată au fost unii care au încercat să demonstreze că pericolele la care vor fi expuși oamenii sunt mai mari decât beneficiile. La rândul său și tehnologia 5G, deși nu e ceva complet nou, a pus imaginația oamenilor în mișcare.

Adepții teoriei conspirației au spus, de exemplu, că frecvențele 5G prăjesc creierul și pielea. Asta înainte de pandemia COVID-19. Apoi, au apărut teorii care au legat 5G de izbucnirea pandemiei, iar una dintre acuzații se bazează pe o simplă coincidență și anume că Wuhan, locul de unde se presupune că a plecat pandemia, este unul dintre primele orașe din China care au implementat tehnologia 5G. Deși nu există nicio conexiune logică între cele două lucruri, conspiraționiștii le-au pus în aceeași oală și au tras o concluzie.

În Marea Britanie, la începutul pandemiei, au existat în jur de 90 de atacuri asupra unor stâlpi pe care se aflau stații 5G. Distrugeri similare au avut loc și în Irlanda, Olanda sau Cipru. Legătura dintre COVID-19 și 5G făcută în acest caz a fost la fel de aberantă și anume că guvernele ar fi inventat această pandemie pentru a distrage atenția oamenilor de la punerea lor sub control cu ajutorul tehnologiei 5G. Cu alte cuvinte, în timp ce poporul e ținut în casă, în lockdown, autoritățile montează instalații cu care să-i controleze pe oameni.

Dincolo însă de acele teorii ale conspirației care stau bine mersi în zona iraționalului (de aceea este și foarte complicat să le demontezi cu argumente științifice), există și o îngrijorare firească a oamenilor pentru sănătatea lor.

Cuvântul care provoacă frică

Iar cuvântul care provoacă frică aici este „radiație”, pentru că foarte mulți se gândesc automat la radiațiile de la Cernobâl sau la radiațiile folosite pentru radiografiile făcute în spitale și unde ni se spune de fiecare dată că acestea nu pot fi mai dese de șase luni (pentru că altfel devin periculoase pentru sănătate).

De aceea este foarte important să înțelegem că radiațiile sunt peste tot în jurul nostru și nu doar de la echipamente electronice. Pământul emite radiații, din Univers vin radiații și Soarele emite, de asemenea, radiații. În cazul telefoanelor și a telecomunicațiilor, ca în orice context cu radiații, e vorba de doză, de impactul asupra corpului și care sunt limitele și măsurile de protecție. De aceea sectorul telecom are standarde pe care trebuie să le respecte, pentru că, cinic spus, nimeni nu vrea să ucidă oameni care plătesc pentru aceste produse și servicii.

Dar probabil cel mai important lucru de care trebuie să ții cont atunci când auzi vorbindu-se despre radiațiile din telecomunicații este această mare distincție între radiațiile ionizante și cele neionizante.

Radiațiile ionizante, cum sunt cele de la razele X, pot afecta ADN-ul și pot distruge un țesut viu (Dacă vrei să afli mai multe lucruri despre radiațiile ionizante, poți studia acest ghid).

Radiațiile din telecomunicații sunt însă neionizante, n-au suficientă putere să distrugă celula vie și să afecteze la nivel molecular. Până în acest moment, nu există nicio dovadă care să arate că radiațiile radio ale telefoanelor sau turnurilor de telecomunicații cauzează cancer. De asemenea, e responsabilitatea fiecărui stat în parte și fiecărui producător de echipamente și fiecărui operator telecom să respecte regulile. Dacă nu le respectă, ei bine, atunci nu mai ține de tehnologie, ci de oameni.

Grafic explicativ cu radiațiiile ionizante și neionizante

Teama față de 5G de acum este de fapt una mai veche, încă din vremea primelor telefoane mobile. Au fost realizate teste, fiecare telefon e trecut prin acestea și i se alocă o valoarea SAR și, în 2014, Organizația Mondială a Sănătății a stabilit că telefoanele nu prezintă un risc asupra sănătății. Când vine vorba de radiația emisă de telefon, limita admisă este de doi wați per kilogram.

Cele mai multe telefoane disponibile acum pe piață sunt între 1 w/kg și 2 w/kg. SAR e un acronim de la specific absorption rate (rata specifică de absorbție energie) și reprezintă cantitatea de energie corespunzătoare undelor de radiofrecvență absorbită de corp.

Totodată, un studiu publicat în 2018 de către Departamentul de Sănătate al SUA a demonstrat că, într-adevăr, șoarecii masculi expuși la radiațiile telefoanelor, nu ale stațiilor, timp de nouă ore pe zi, în fiecare zi, timp de doi ani au dezvoltat anumite tumori canceroase. Femelele nu, nici șoarecii mici. Dar studiul, așa cum e prezentat, îți arată două lucruri: expunere prelungită și pe tot corpul.

Telefonul nu expune tot corpul uman la radiații și nu în acest ritm din studiu. Per total, experții au tras concluzia că telefoanele nu sunt un pericol pentru sănătate. Sigur, nu va fi acesta finalul studiilor de tipul acesta, mai ales pe fondul dezvoltării 5G.

În iunie 2019, Eduard Lovin, vicepreședinte ANCOM, a explicat că 5G nu va fi cu mult diferită de rețelele 3G și 4G. El a menționat și cum trebuie să înțelegi tehnologia wireless de pe telefoane.

„Nu neapărat antenele influențează în mod majoritar prin câmp electromagnetic corpul uman, ci terminalul pe care-l ții la ureche. Cu cât site-ul este la o distanță mai mare, cu atât telefonul mobil trebui să-și aloce o putere mai mare pentru a-și calibra parametrii de semnal. Cu cât site-urile sunt mai dese, implicit puterea de emisie a telefonului scade de câteva ori, pentru că nu trebuie să mai propage un semnal la 30 de kilometri, ci doar la 500 de metri”, a spus Eduard Lovin.

Microbot pe bază de technologie 5G folosit în chirurgie
FOTO: Profimedia Images

ANCOM a pus la dispoziție și-o hartă ca să vezi cum e spectrul radio pentru telefoane în România. Monitor EMF se bazează pe o colecție de senzori, unde fiecare monitorizează permanent câmpul electromagnetic generat de surse de frecvență joasă sau înaltă. Și aici intră stații radio - TV, GSM, UMTS, WiFi, WiMax sau alte echipamente de emisie - recepție care operează în gama de frecvențe 100 KHz – 7 GHz.

În martie 2020, ICNIRP (International Comitee of Non-Ionizing Radiation Protection) a publicat noile linii directoare referitoare la expunerea la câmpurile electromagnetice. Printre acestea avem:
  • adăugarea unei restricții pentru expunerea la întregul corp;
  • adăugarea unei restricții pentru expuneri scurte (mai puțin de 6 minute) la regiuni mici ale corpului;
  • reducerea expunerii maxime permise pe o mică regiune a corpului:

Sigur că pentru un inginer în telecomunicații, frica oamenilor de 5G poate părea naivă. Pe de altă parte, nu toți oamenii sunt familiarizați cu noțiuni de fizică, deci lucrurile trebuie explicate astfel încât să fie înțelese de toată lumea.

Din acest motiv, am stat de vorbă cu un expert în telecomunicații de la Huawei care mi-a răspuns la câteva întrebări legate de tehnologia 5G și efectele acesteia asupra corpului uman.

Care este primul lucru pe care trebuie să-l știe oamenii atunci când aud despre radiațiile din telecomunicații și efectele asupra corpului uman?

„Sunt două tipuri de radiații electromagnetice: radiații electromagnetice ionizante, cele care afectează țesutul uman, și radiațiile electromagnetice neionizante, cele care nu afectează țesutul uman, dar, ca orice sursă de energie, produc o încălzire locală. Tot spectrul pentru comunicațiile terestre este alocat radiațiilor neionizante.

Ce trebuie ținut minte întotdeauna este că legile câmpului electromagnetic au fost scrise de fizicieni acum 200 de ani, înainte să apară tehnologia 5G.

ICNIRP - International Comitee of Non-Ionizing Radiation Protection, care este autoritatea internațională care studiază câmpul electromagnetic neionizant, a scris anul acesta în luna martie noile norme de expunere la câmpurile electromagnetice, în care a calculat cât poate să stea un om expus la câmpul electromagnetic 24 de ore din 24 și ce valoare trebuie să aibă câmpul respectiv. Concluziile la care au ajuns au dat niște limite de expunere care actualmente sunt de mai mult de un ordin de mărime mai mari decât ceea ce se întâmplă azi în teren, adică implementările de azi ale rețelelor de telecomunicații sunt de peste zece ori mai mici decât valorile din standard.

Când au calculat normele de expunere, cei de la ICNIRP au calculat ce cantitate de energie poate să recepționeze un corp, ca să-i crească temperatura sau să schimbe permeabilitatea membranei celulare și multe alte criterii. Și în funcție de valorile acestea au stabilit normele împreună cu Organizația Mondială a Sănătății. Sunt chestiuni studiate, implementate de toți operatorii din lume.

Există totuși unele efecte ale radiațiilor asupra corpului uman. Căldura, de exemplu.

Orice cantitate de energie produce căldură, și când alergi te încălzești, lumina este câmp electromagnetic. Luna produce radiații, putem să-i zicem „radiație”? Acesta este un cuvânt periculos, pentru că oamenii îl asociază cu radiațiile de la spital unde ți se face radiografie.

Dar care sunt radiațiile ionizante?

Sunt cele folosite la radiografie de exemplu, care au o energie suficient de mare ca să treacă de piele și să ți se poată vedea scheletul sau anumite organe. Aceste radiații transformă obiectele solide în obiecte transparente. De aceea nu ai voie să-ți faci radiografie decât o dată la șase luni.

Radiațiile de la elementele radioactive sunt radiații ionizante, ele schimbă structura celulară.

O altă frică a unor oameni a fost cea legată de faptul că radiațiile 5G afectează sistemul imunitar.

Sistemul imunitar este influențat chimic și nu electromagnetic. Eu nu sunt doctor, dar pur și simplu am citit documentele care sunt scrise de oameni care au învățat câmpul electromagnetic și au studiat influența câmpului electromagnetic asupra organismelor vii. Am văzut datele culese, am văzut raționamentul din spate și am înțeles că pot să spun că există două tipuri de câmpuri electromagnetice, că eu lucrez în câmp neionizant, dar încălzesc un pic la nivel superficial pielea umană și atât.

Culmea e că pielea umană nu se încălzește de la stația de bază 5G, ci de la telefon. Pentru că telefonul emite lângă ureche, stația de bază este la 5-600 metri de tine.

Un cuptor cu microunde care stă în casă are de o mie de ori mai multă energie decât un telefon mobil. Ca să nu mai vorbesc că telefoanele 5G emit mult mai puține radiații decât emiteau telefoanele 2G sau 3G.

Technologia 5G
FOTO: Profimedia Images

5G vine în spate cu o putere de calcul matematică foarte bună și ecuația fundamentală a telecomunicatiei, aceea că trebuie să înțelegi și să fii înțeles, este mai ușor respectată. Pe mine dacă mă întrebi, îți spun că 5G este mai sigură decât 2G. Pentru că terminalul care este lângă tine, lângă urechea ta emite de 8 ori mai puțin decât emite un terminal de GSM.

Mai mult decât atât, nimeni din lumea telecomunicațiilor nu emite cu putere în teren fără să fie nevoie. Mă interesează la fel de mult să pătrund într-o anumită zonă a casei dar mă interesează și interferența pe care o provoacă dacă emit cu o putere foarte mare.

De ce acest lucru? Câmpul electromagnetic umple spațiul unde este emis. Prin urmare am nevoie să-mi limitez câmpul electromagnetic pe care-l emit în zona respectivă – în zona de servire a celulei - doar vorbim de telefonie celulară. Nu vreau să trec în partea cealaltă pentru că generez interferențe și condiția esențială din telecomunicații, aceea de a fi înțeles, nu se respectă. Deci dacă emit cu o putere prea mare, vei putea auzi dar nu vei înțelege.

De ce credeți atunci că există această frică de 5G?

La început unii au fost speriați și de 3G. Când a venit în lume, 3G a venit cu o promisiune ciudată: video call. Primul lucru pe care nu l-au înțeleg oamenii a fost „de ce să mă vadă pe mine ăla cu care vorbesc”? E intruziune în intimitatea mea, nu mă interesează.

De aceeași problemă suferă cumva și 5G-ul pentru că vine și spune: „o să ai o casă inteligentă, totul o să fie conectat. Și atunci oamenii se întreabă: „Să vadă altcineva ce am în frigider?” Am așa o senzație că lumea încearcă să trateze 5G ca pe o tehnologie care vine și-ți roade intimitatea. Și nu e cazul.

5G este o simplă tehnologie care implementează posibilitatea oamenilor de a-și crește zona de confort și a reduce rutina din viața lor.

Acest articol face parte dintr-un proiect editorial susținut de Huawei România. Compania Huawei nu a intervenit asupra conținutului articolului.

Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

am si eu o intebare (Luni, 7 septembrie 2020, 13:49)

mos ion roata [utilizator]

Bugetar fiind am 15% spor de antena la salariu.Acuma,cu 5G sportul se mareste de 5 ori? Este dreptul nostru-asa consider eu.Sidicatele dorm?
      Da (Luni, 7 septembrie 2020, 16:12)

coor [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

Daca si tu cresti volumul de lucru de 5 ori , treaca de la mine , cu conditia sa fi facut ceva pana acum ! Intelegi ce-ti zic ? ! Eu sunt de parere ca nu dupa cum te-ai exprimat !
        exprimare (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:55)

mos ion roata [utilizator] i-a raspuns lui coor

decat ca un bugetar ma exprim si eu
      Bugetar fiind... (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:21)

IoPaNet [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

... o vei freca mai cu spor, la viteze 5G. Deci, da, vei avea de 5 ori mai mult spor.
      Daca vrei spor de antena (Marţi, 8 septembrie 2020, 15:16)

kkciosuldelahamangia [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

Vorbeste cu Felix.
      Dar acum de ce ai sporul ? (Marţi, 8 septembrie 2020, 21:48)

FlorinG [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

Ce antena ai la lucru si cu ce iti afecteaa sanataea ? Sporurile de antena primite de bugetari sunt inca un mod de a li se umfla salariile nejustificat. S-au montat antene pentru statiiradio, statii si antene nefolosite, care oricum nu fac nici un rau, doar pentru a se putea umfla salariile cu sporul de antena. Daca "radiatia" iti face rau, cele 15% nu te protejeaza cu nimic. Dece ziceai ca iei sporul ala ?
      Este o obrăznicie susținută de Huawei. (Miercuri, 9 septembrie 2020, 11:24)

asavreau [utilizator] i-a raspuns lui mos ion roata

Adică își permit să contrazică Academia Română,care se știe ,sunt cei mai deștepți dintre deștepți.
    CVGC (Luni, 7 septembrie 2020, 14:15)

TrickyWicky [utilizator]

Calcium Volted gated channels.
    In whuan nu cadeau aa morti din picioare degeaba.
      AHA! (Luni, 7 septembrie 2020, 20:04)

Matrix-4 [utilizator] i-a raspuns lui TrickyWicky

Vasazica in new york mortii stau drept!
    Mit raspandit de servicii. (Luni, 7 septembrie 2020, 14:33)

Lok [utilizator]

Pentru ca sunt lasati dezarmati in fata spionajului industrial si nu numai al Chinei. E de bun simt, dar executia este proasta.
    5G important pentru spionaj (Luni, 7 septembrie 2020, 14:47)

patrunjel [utilizator]

De ce e scandalul asta cu Huaweiul? Pentru ca practic nimeni nu prea are nevoie de viteze 5G pe mobil, nici nu o sa observati vreo diferenta intre 4G si 5G pe Facebook si Netflix.

Insa 5G e extrem de important ca toate deviceurile din lume dotate cu camere video gen telefoane, masini, bancomate etc. sa trimita brut 24 din 24 ore si 7 zile din 7 acasa tot ce filmeaza. Si apoi algoritmi AI de deep learning sa prelucreze bazele de date astfel rezultate si sa traga concluzii.

Bataie e cine controleza procesul ,China sau SUA.
      scolarizarea online si lucrul de acasa (Luni, 7 septembrie 2020, 15:33)

TrickyWicky [utilizator] i-a raspuns lui patrunjel

deja utilizatorii se plang de conexiunea slaba
        Exista cablu (Luni, 7 septembrie 2020, 16:46)

Victtor [utilizator] i-a raspuns lui TrickyWicky

Doar mincinosii invoca slaba conexiune fara fir. Cei care lucreaza serios sunt legati prin cabluri UTP sau fibra optica.
        Asa e (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:17)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui TrickyWicky

Insa nu din cauza cursurilor e congestia ci din filmele 4K
    Un articol despre maine, cu date despre ieri (Luni, 7 septembrie 2020, 15:34)

andipetre [utilizator]

Interesanta campania de marketing a Huawei. Apropo, o sa i se dea totusi voie sa faca afaceri in RO pe 5G, de tot apar reclamele acestea?

Niciunul din argumentele prezentate nu se refera la cum se preconizeaza a se implementa tehnologia 5G in viitor, toate argumentele sunt construite in jurul tehnologiilor active in prezent sau trecut. Niciun cuvant despre faptul ca adevarata utilitate a 5G va fi in domeniul undelor milimetrice, care nu au mai fost folosite pe scara larga in telecomunicatii (in niciun caz la nivelul necesar acum) si pentru care nu exista nici studii de impact asupra sanatatii, nici observatii directe pe termen lung.

Iar impartirea in radiatii ionizante/neionizante e doar un aspect al realitatii, nu inseamna ca toate domeniile de frecvente din spectrul neionizant au exact aceleasi efecte asupra corpului uman. Inseamna doar ca stim sigur ca radiatiile ionizante sunt nocive, iar despre celelalte stim doar ca, acelea pe care le folosim deja, sunt relativ sigure (in limite deja definite).

Deci, Huawei, am o veste pentru tine: stim ca spectrul de frecvente folosit acum, in parametrii de acum, nu e atat de nociv. Doar stam in el zilnic! Deci nu ne spui nimic nou, doar imbraci sub o forma frumoasa lucruri pe care le stiam deja. Asta nu inseamna ca trebuie sa renuntam la precautie si sa ne aruncam cu capul inainte.

Si inca ceva: opiniile inginerilor nu tin loc de medicina. Si asta ti-o spune un inginer.
      mica adaugare (Marţi, 8 septembrie 2020, 11:39)

Alexis99 [utilizator] i-a raspuns lui andipetre

Era o vreme (anii 50-60) cand se faceau tratamete cu radiatii X pt probleme dermatologice si cancerele au aparut dupa multe decade.
      Dar alea erau radiatii ionizante, cam mare diferenta.
      Ce va fi, vom vedea, dar e perfect adevarat ca daca pana acum nu s-au gasit prea multe dovezi concrete, nu inseamna ca nu vor aparea.
      In fine, vad ca vorbesti de radiatii in unde milimetrice. Ai putea sa imi spui, te rog, in ce tara din EU s-a implementat 5G in acest spectru? Stii cumva sa se aloce acest spectru prin licitatia ANCOM? Pai nu prea poti, ca nu ai de unde. 5G va fi in marea parte a lumii implementat in benzile in care se facea si 4G (da, exista 4G si in 3.5G), si chiar si asa va avea impact destul de mare.
        Vorbim de 5G, nu de decizii temporare (Marţi, 8 septembrie 2020, 20:08)

andipetre [utilizator] i-a raspuns lui Alexis99

Sigur ca acum au fost scoase la licitatie doar spectre de frecventa de pana la 3,5 GHz, deci nu cele milimetrice, pentru ca pe aceste frecvente pot fi adaptate usor echipamentele existente. Pentru moment e natural sa se liciteze doar aceste benzi, deoarece operatorii nu au inca echipamentele pentru zona milimetrica si nu ar folosi-o nimeni.

Dar, asa cum am subliniat deja, puterea reala a 5G e exact in lungimile de unda milimetrice, acolo exista suficienta latime de banda pentru toate aplicatiile serioase 5G: IoT, conexiuni multiple pentru mii de device-uri, masini inteligente conectate permanent etc.

Nici o tara nu se apuca sa implementeze 5G fara sa vrea functionalitate in benzile de frecventa inalta, ar fi o prostie. Chiar nu ar avea sens: 5G fara zona de unde milimetrice e doar un fel de 4G mai rapid (sigur, nu e "4"G dar nici nu e 5G complet).

Licitatiile vor urma repede, probabil imediat dupa ce se deblocheaza si clarifica situatia cu accesul statului comunist chinez la infrastructurile lumii occidentale (da, asta e subiectul real aici).
    nu sunt ok radiatiile 5G (Luni, 7 septembrie 2020, 15:54)

alexman1 [utilizator]

Huawei este o companie respectabila si echipamentele lor sunt foarte fiabile si ieftine comparativ cu alcatelul francez.Sincer le prefer. Problema este ca aceste echipamete vor fi si mai dese decat cele actuale, iar daca le cumulam cu wifi-ul existent+celelalte tipuri de radiatii cu care suntem bombardati continuu, impactul chiar in timp scurt(de cativa ani)asupra organismului se va dubla si vom plati nu cu un abonament scump de telefon, ci cu insasi sanatatea si viata noastra. Si pentru ce?Pentru o viteza ceva mai mare de trafic de date?Noi beneficiarii nu vrem ca sa locuim intr-un cuptor cu microunde gigant care sa ne influienteze ADN-ul(lucru dovedit stiintific), care sa ne incetineasca metabolismul celular, sa ne influienteze somnul, capacitatile creierului, care sa dea stari de anxietate si depresie, tulburari de vedere, afectiuni dermatologice. S-a pus rapid pe picioare tehnologia 5G si gata, sa o livram populatiei fara nici un fel de studiu de impact asupra sanatatii, iar eventualele studii contrare care exista au fost minimizate puternic si ignorate. Poate nu de voi ci de altii.
    In domeniul radiolocatiei se stie de exemplul ca in jurul varstei de 40 ani se cam face cancer, pentru ca nimeni nu se baga in adaposturi subterane(care ar trebui sa existe), asa cum scrie la manual. Desigur ca primeaza apararea tarii si economii la sange pentru burtile politicienilor. Presura sau alti fizicieni vor zice probabil la fel, ca nu se poate sa faci cancer. Si totusi se intampla. Iar aici va fi la fel. Cancerul va ajunge la apogeu, iar altii se vor imbogati pe spinarea noastra, iar noi ne vom imputina si mai mult ca natie pana vom disparea si vor veni evreii sau altii pe acest pamant romanesc...Noi pe pielea noastra vom simti efectele si ne vom stinge mai repede decat anticipam, pentru ca ignoram ceea ce este deja destul de evident.
      presura e e specializat in fizica optica (Luni, 7 septembrie 2020, 16:36)

Je__ [utilizator] i-a raspuns lui alexman1

deci pe domeniul radiatiilor folosite de tehnologia 5G Presura e parerolog

5G va genera o mare de poluare cu microunde din milioane de antene aflate peste tot (casa, masina, telefon, gadgeturi, elemente smart din cladiri, etc) la care vom fi expusi 24 din 24

Oamenii inteligenti ar cere ca niste cercetari de impact asupra organismelor sa fie facute de niste cercetatori din domeniul medical, inainte de a utiliza aceste noi spectre de frecventa, iar legislativul sa stabileasca norme concrete de aplicare
      De ce vrei sa traiesti mult ? (Luni, 7 septembrie 2020, 16:49)

Victtor [utilizator] i-a raspuns lui alexman1

Multumeste-te cu mai putin, nu iti dori sa prinzi varste inaintate.
        atunci.. (Marţi, 8 septembrie 2020, 11:01)

Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Victtor

... tu ce asftepti? benzina e ieftina, sfoara la fel.
      huh? (Luni, 7 septembrie 2020, 22:56)

zgubilitix [utilizator] i-a raspuns lui alexman1

Hai ca i-uri in plus am trecut cu vederea, nu m-au influientat ;) dar cand am aflat ca de la 5G ne cotropesc evreii... Un discurs "cu de toate", unu' pune botu' la cancer, altu' la evrei. Ooops stai ca acum ma prind, evreii is imuni la 5G si pe ei nu-i afecteaza. Bun asa, m-am linistit.
      Inainte de a veni (Duminică, 13 septembrie 2020, 1:34)

adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui alexman1

evreii vor trimite echipe care vor demonta toate antenele 5G. Ca nu sunt fraieri sa se bage ei in asa mari radiatii. Dar vor veni ?!
    ... (Luni, 7 septembrie 2020, 15:54)

John.Doe [utilizator]

Irelevant ce cred unii despre inovatia tehnologica, daca era dupa ei inca traiam in pesteri. Cat despre conspiratorii 5G, nu sunt cu nimica mai deosebiti decat cei care urlau acuma 100 de ani ca se trag fire de curent pe stalpi deasupra capului lor si ca vrea guvernul sa ii omoare cu electricitate. Peste cativa ani o sa radem de conspiratorii 5G asa cum radem si de conspiratorii stalpilor de curent. Is curios cati mai pun botul cand apare 6G :)))
      Serios?! (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:42)

Dromikete [utilizator] i-a raspuns lui John.Doe

Ia mergi dumneata si fa-ti o casa in apropierea unei linii de inalta tensiune sa ne spui cat de bine te simti si te odihnesti noaptea si ce plin de energie esti a doua zi!!!
        ... (Marţi, 8 septembrie 2020, 18:20)

John.Doe [utilizator] i-a raspuns lui Dromikete

Bine ca nu ai spus sa imi fac casa in varful antenei radio. Am dormit in tren, si ghici ce este deasupra vagonului. O sa fi uimit ca sunt oameni care lucreaza 'sub' conditiile astea. :)))))
          mai bine taceai (Miercuri, 9 septembrie 2020, 0:12)

Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui John.Doe

Vagonul trenului, find din metal, este o cusca Faraday, deci nu exista camp electric in interiorul vagonului, cel putin nu la 50Hz.
          Stai jos, ai 4.
        Ce stii depre folclorul asta ? (Marţi, 8 septembrie 2020, 22:00)

FlorinG [utilizator] i-a raspuns lui Dromikete

Care e distanta de propagare a frecventei de 50 Hz ? Unde ai auzit de problema asta ? Ceva concret ? Am locuit multi ani in vecinatatea emitatoarelor de unde medii din Timisoara, am cunostiinte care au iesit la pensie de 20 de ani lucrand acolo, la "antene" si nu ne-a crescut nici coada, nici vreun ochi in plus. Si se transmitea cu 400 kw.
          Uite aici un pic despre folclor! (Miercuri, 9 septembrie 2020, 15:05)

Dromikete [utilizator] i-a raspuns lui FlorinG

Uite aici o stire:
    Teorema Shannon–Hartley (Luni, 7 septembrie 2020, 18:14)

Gica Georgescu [anonim]

Ne da formula generala pentru capacitatea unui canal de telecomunicatii si anume capacitatea unui canal este data de latimea banda [Hz] si raportul semnal zgomot. Pentru o banda fixa, cresterea capacitatii canalului este posibila doar daca se imbunatateste raportul semnal zgomot. Daca se ia in calcul ca fondul de zgomot este fix iar zgomotul intrinsec al device-ului poate fi redus intr-o masura limitata, principala drectie in care se poate obtine o eficienta spectrala mai mare este cresterea puterii semnalului util. Acest lucru este obtinut la 5G prin superpozitia mai multor semnale coerente ce provin de la un numar mare de antene.
    Deci, sa spui ca "Telefoanele 5G emit mult mai puține radiații decât emiteau telefoanele 2G sau 3G" este o minciuna cat casa. Desi puterea transmisa per antena este mai mica, puterea RF pe semnal coerent resimtita de utilizator este de pana la 6dB mai mare iar campul electric corespunzator este cu pana la 3dB mai mare decat cel creat de 4G sau 2/3G. Puterea totala transmisa de statiile de baza 5G este mult mai mare decat puterea transmisa in 4,3 si 2G la un loc.
    Quote: "pielea umană nu se încălzește de la stația de bază 5G, ci de la telefon" - partial adevarat cu mentiunea ca raportul dintre campul statiei de baza si campul telefonului resimtite de utilizator este mai mic decat la 4G, deci statia de baza are un efect mai puternic din cauza ca se foloseste beamforming de ordin superior. Un aspect pe care l-ati neglijat este efectul radiatiei statiei de baza asupra indivizilor care nu folosesc telefonul dar se afla in apropierea antenei sau pe directia beam-ului, acestia pot incasa puteri RF destul de mari.
    Afirmatia "am nevoie să-mi limitez câmpul electromagnetic pe care-l emit în zona respectivă – în zona de servire a celulei - doar vorbim de telefonie celulară" este evident inselatoare, limitarea campului intr-o zona geografica se face prin antenna downtilt si prin beamforming in plan vertical, nu neaparat prin reducerea puterii.
      Exact (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:20)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

Nu te intereseaza puterea injectata in emitstor ci densitatea de putere la receptor. Iar aceasta energie poate proveni din mai multe surse.
      Pare ca sunteti din domeniu (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:45)

transalpinarum [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

va recomand sa cititi, poate va mai lamuriti cu niste aspecte... https://www.wiley.com/en-us/5G+New+Radio%3A+A+Beam+based+Air+Interface-p-9781119582366
        Hehe (Miercuri, 9 septembrie 2020, 1:06)

Zero_Kelvin [utilizator] i-a raspuns lui transalpinarum

Ai pus punctul pe 5G ! Bravo ! Aici e buba, la beamforming. Multi citesc, putini inteleg...
      cand facem teorie citita pe Wiki sau din amintiri (Marţi, 8 septembrie 2020, 12:00)

Alexis99 [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

1. Te rog, aplica teorema lui Shanon si spune-mi cum ajungi la 400Mbps in 20MHz pe LTE cu o modulatie de 256QAM. Evident ca beamformingul nu e raspunsul. Ai masurat vreun SNR pe mobil in viata ta, ca s-ar putea sa fii surprins?
      2. La telefoane se masoara SAR-ul inainte de a fi date in folosinta. Putin conteaza cate antene are dispozitivul. Sau ai gasit tu modul de a fenta masuratorile - punem mai multe antene.
      3. Un telefon emite in functie de conditiile radio si de tehnologie. Sunt sigur ca pt aceeasi cantitate de date trimisa, in aceiasi frecventa, un mobil va emite cu putere medie mai mica in 5G decat pana acum.
      Iti recomand sa blochezi telefonul pe Edge si sa descarci vreo 4GB de date, si sa faci la fel si cu telefonul in 4G sau 5G dc ai. Ce zici, care telefon moare primul? Evident ca daca merg de la Bucuresti pana la Cluj, consum mai multa benzina decat pana la Ploiesti. Brusc, cand vorbim de spectru, pentru unii nu mai e asa evident.
      Sanatate sa avem, ca intelepciune si cunostinte de 5G pare ca avem cu totii.
        bati campii (Marţi, 8 septembrie 2020, 18:20)

Gica Georgescu [anonim] i-a raspuns lui Alexis99

Daca ai avea cunostinte minime ai sti ca teorema lui Shannon se aplica la nivel de subpurtatoare iar modulatia este aplicata la nivel de RB.
        Nu-ti ies cei 400 de Mbps la socoteala deoarece omiti ca spectrele subpurtatoarelor sunt partial suprapuse.
        2. Ma indoiesc ca nu conteaza numarul de antene, exact cum am mentionat mai sus, daca subpurtatoarele sunt coerente, puterile se cumuleaza
        3. Nu e relevanta comparatia Edge cu 5G pentru a scoate in evidenta puterea transmisa deoarece difera puterea consumata pentru procesare in baseband. Fiind vorba de download nu implica sa se transmita foarte mult de pe terminalul mobil, deci nici nu ai pus corect problema.
        Oricare ar fi scenariul, 5G va consuma mai multa baterie deoarece, pe langa faptul ca transmite mai multa putere, va consuma mai mult pentru FFT/ iFFT. 3G nu foloseste FFT.
      Noroc... (Marţi, 8 septembrie 2020, 21:52)

FlorinG [utilizator] i-a raspuns lui Gica Georgescu

Bine ca nu stie lumea de existenta radarelor de tot felul si de impulsurile care ne strabat 24/24.
    Hehe (Luni, 7 septembrie 2020, 22:02)

serbanTeodor [utilizator]

Mai bine implementati la voi acolo in China 5G, si va zicem noi peste cativa ani cand apare o aplicatie practica sa veniti si la noi. Parca dorinta asta de a ne face noua bine cu orice pret nu prea imi miroase a bine.
      Romania, buricul pamantului (Marţi, 8 septembrie 2020, 11:07)

Alexis99 [utilizator] i-a raspuns lui serbanTeodor

Stai linistit, China a depasit 110 milioane de abonati 5G la sfarsitul lui iulie, cauta pe google. China reprezinta peste 50% din piata mondiala de echipamente de retea pt 4G si la fel si pt 5G, la fel gasesti comentarii in articole scrise de Nokia si Ericsson pe tema asta. Deci daca va faceti grija ca sunteti voi cobai sau ca aici se decide nu stiu ce lupta mondiala, mai ganditi-va, nu suntem miezul din dodoasca, ca sa o spun frumos. Dar pe de alta parte, un business de cateva sute de milioane de euro pe an, nici nu e de lepadat, uitati-va cum se bat ca chiorii in contestatii cei care construiesc drumuri, asa ca nu cautati prea departe motive pt care o companie vrea sa isi apere interesele.
    Si 3G (Luni, 7 septembrie 2020, 23:17)

adrian88000 [utilizator]

si 4G sunt periculose. Dar mai putin.Toate radiatiile sunt periculoase. Si de la cuptorul cu microunde, si de la televizoir. TOATE. Intr-o masura mai mica sau mai mare. Dar G sunt cele mai periculoase. In Franta au inceput demontarea lor ( de exemplu)
      ... (Marţi, 8 septembrie 2020, 9:48)

John.Doe [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

O sa fi uimit cand o sa afli ca si o banana emite radiatii. Am observat ca ai facut referite la radiatii G, deci clar nu stii despre ce vorbesti, si astia mai prosti ca tine au dat si plus pentru ca face sens pentru mintea lor odihnita.
      Si stai linistit, nu demonteaza nimeni tehnlogia 5G in Franta cand au target ca in 2030 sa aiba acoperire de 100%. Ar trebui sa te uiti pe calendarul 5G al Frantei sa vezi ce au stabilit sa faca in urmatorii 10 ani, dar tu ai citit pe facebook ca le demonteaza si gata ai pus botul.
        Esti convins (Marţi, 8 septembrie 2020, 13:19)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui John.Doe

Ca tu nu emiti radiatii electromagnetice?
          ... (Marţi, 8 septembrie 2020, 18:13)

John.Doe [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

Defapt corpul uman emite radiatii, in mare parte radiatie infrarosie, ceea ce este o radiatie electromagnetica cu o frecventa mai joasa decat lumina vizibila.
            Evident (Miercuri, 9 septembrie 2020, 22:50)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui John.Doe

Caldura este radiatie electromagnetica. Dar cei cu minus nu stiu asta. De fapt corpul uman emite chiar si lumina vizibila insa in nivele foarte, foarte scazute.
              In limba romana ... (Joi, 10 septembrie 2020, 1:22)

Valtran [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

.... "nivele" este pluralul de la "nivela" sau poloboc , folosit de zidar. Si este substantiv feminin : o nivela - doua nivele.
              Daca te referi la inaltime, grad, etapa, atunci pluralul este "niveluri" si este substantiv neutru : un nivel-doua niveluri.

Cum poate emite corpul uman lumina in poloboace foarte, foarte scazute !!!!????

Fir-ar ea sa fie !
              Stii tu care ....
                Multumesc pentru corectura (Joi, 10 septembrie 2020, 7:26)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

Asa este cu nivelele - gresala mea. Vorbesc fluent 3 limbi insa pe nici una perfect corect. Din fericire totusi ma fac inteles, ce-i drept nici asta intotdeauna.
                  La cum te exprimi... (Joi, 10 septembrie 2020, 10:52)

....mai bine le taci !
                    "le taci"? (Joi, 10 septembrie 2020, 21:30)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

Asta in ce limba e? Sparga?
                  Chiar crezi .... (Joi, 10 septembrie 2020, 11:35)

Valtran [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

....ca poti folosi expresiile " PERFECT CORECT" si "Vorbesc 3 limbi insa PE nici una ....." ?
                  Sfat : invata intai sa gandesti in limba materna si abia apoi indrazneste texte in limba romana, ca-i plina de capcane.
                    Dragule (Joi, 10 septembrie 2020, 21:31)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

Gandesc in limba materna!
                      Nu te mai necaji ! (Joi, 10 septembrie 2020, 22:06)

Valtran [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

La cate limbi se vorbesc pe lume, oi gasi tu una care sa ti se potriveasca !
                        Cel mai bine momentan (Vineri, 11 septembrie 2020, 22:14)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

Mi s-a potrivit limba de la pantof.
                  3 limbi ? (Vineri, 11 septembrie 2020, 19:37)

adrian88000 [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

Una din cele trei este limba chineza ?
      Mai ales (Marţi, 8 septembrie 2020, 10:21)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui adrian88000

Lumina lumanarii.
    Radiaţii, sau nu, China fură tehnologie (Marţi, 8 septembrie 2020, 9:30)

Ed___ [utilizator]

Radiaţii, sau nu, China fură tehnologie în draci !!!

Asta este important şi trecerea la 5G face ascultarea şi furtul generalizat !

Închipuiţi-vă că sunt transmise datele doar de la parlamentarii ţărilor UE şi a patronilor şi CEO top 100 din fiecare ţară UE
    în China şi atunci China va şti tot ce este IMPORTANT CHIAR ÎNAINTE SĂ SE ÎNTÂMPLE !!

Orice firmă de stat chineză va putea să cumpere sau vândă la momentul oportun orice companie europeană sau să câştige orice contract pus la licitaţie de guvernele europene.

Asta face China azi deja, cu 5G multiplicați.... la nivelul populaţiei.
      cand vestul se plangea ca se fura tot in china... (Marţi, 8 septembrie 2020, 11:05)

Ismail Paine de circ [utilizator] i-a raspuns lui Ed___

.. comunistii mancatori de sobolani se faceau ca nu aud. acum e randul vestului sa le-o dea la mumu orezarilor.
    echipamentele Huawei (Marţi, 8 septembrie 2020, 15:37)

AM1981 [utilizator]

Am luat de curand de la Orange Shop 3 routere 4G Huawei 535 sa le inlocuiesc pe cele vechi tot Huawei dar 3G care au functionat ireprosabil. Configurez echipamentul si surpriza...2 din ele au probleme de functionare, imi spune ca APN-ul este invalid cand incerc sa le conectez la net. Le-am scimbat pe garantie si acum vad ca functioneaza cel putin 1 din ele...celalalt tot cu probleme - din 1/2 din conectari imi spune ca APN-ul este invalid desi cu 10 minute inainte a functionat. Deci pentru mine e clar ca vor sa traga tunuri. , si nu pot face echipamente fiabile. Strang bani sa trec pe Microtik.
    Intrebari de la un nepriceput : (Marţi, 8 septembrie 2020, 17:25)

Valtran [utilizator]

1) poti sa te bronzezi de la radiatiile alea 5gî ? Ca daca da, m-am gandit sa ii iau soacra-mi un telefon pe masura ei si s-o-nvat sa-l dea la maxim.... Mi se pare cam palida de cand se izoleaza la noi....
    2) eu nu am incredere in chinejii astia... Pot sa citeasca gandurile cu radiatiile astea ? Ca ...hai, la mine e usor : macar sa-nteleaga ei ceva, sa-mi spuna si mie ! As zice ca e un fel de socializare. Dar ce facem daca le citesc gandurile lui Orban, Firea si Dancila ???? E ???? Aia treaba ! Poate le si pun in vanzare, pe CD, zau ca as cumpara ! Da' mi-e ca-si formateaza CD-iele degeaba. Fraieri, chinejii !
    3) iese vreun ban ? Adica, sunt platit daca sunt iradiat ? Ca am muncit eu in conditii si mai nasoale, doar nu mi-o fi frica de cateva raze ! Da' treaba e sa marce chinejii banu' !
    4) stiti careva ce-am facut eu aseara cu o bancnota de 50 ?
      Raspunsuri (Miercuri, 9 septembrie 2020, 22:54)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

1) Da insa numai cu conditia sa ai atasat ca accesoriu la telefon o lampa cu ultraviolete.

2) Pot sa citeasca gandurile insa in cazul tau nu mi-as face nici un fel de grija. Nothing there to see.

3) Evident, daca iei ca accesoriu la telefon o tiparnita pentru bani. Poti apoi printa ce cupiuri doresti.

4) Da, ai facut 50 de bancnote de un Leu aruncand bancnota de 50 din avion. La impactul cu solul s-a facut praf, semn ca era o bancnota din Oltenia. Acolo laptele praf se face exact la fel doar ca in loc de bancnota e o vaca. Un fel de vacnota.
        Imi place... (Joi, 10 septembrie 2020, 1:12)

Valtran [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

....la nebunie sa fiu tutuit de necunoscuti ! In special de cei care scriu cam cum vorbeste Tataru....
          Si mie imi place (Joi, 10 septembrie 2020, 7:22)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

Si evident ca acesta era si centrul de greutate al raspunsurilor. You hit the spot, ca sa zic asa, ardeleneste.
            Sau cand.... (Joi, 10 septembrie 2020, 9:33)

Valtran [utilizator] i-a raspuns lui Futurist Irefutabil

....baloanele de sapun ajung sa se creada planete.
            Ca sa zic asa, bucuresteneste.

Ma gandeam eu ca ai putea fi din provincie, avand in vedere grobianismul.
              Da, locuiesc intr-un sat (Joi, 10 septembrie 2020, 21:32)

Futurist Irefutabil [utilizator] i-a raspuns lui Valtran

Asa e. Aici ai perfecta dreptate.
    Una bucata omisiune (Miercuri, 9 septembrie 2020, 14:45)

periscop [utilizator]

Articolul trebuia să poarte sigla pentru publicitate. Pentru compania (campania?!) respectivă: ,,H....ei”.

Întâlniri on-line | #deladistanță