Asociația Română a Magazinelor Online (ARMO) estimează că ediția din acest an a Black Friday va înregistra o creștere medie a vânzărilor cu 20%, comparativ cu anul precedent, pe fondul creșterii generalizate a consumului în primele 9 luni și a migrării masive a clienților în online, pe toate categoriile de produse. Consumatorii și-au mutat bugetele de călătorii sau de vacanțe în investiții pentru propria locuință, de la renovări complete până la mici produse de mobilier, care să le ușureze procesul de telemuncă, spun cei de la ARMO.

Black FridayFoto: Melpomenem, Dreamstime.com

În acest sens, deși 2020 este cel mai complicat an din perspectivă socială, comerțul electronic a înregistrat o dezvoltare cât pentru doi ani, trend pe care magazinele membre ARMO îl anticipează atât de Black Friday, cât și de perioada sărbătorilor de iarnă de anul acesta.

„Membrii ARMO estimează că vânzările de Black Friday vor crește cu 20% anul acesta, iar evenimentul se va desfășura cu precădere în online chiar și pentru magazinele tradiționale, care vor livra la distanță. Magazinele din asociație au raportat deja creșteri semnificative pe toate categoriile de produse în ultimele luni, cu excepția turismului, și s-au pregătit pentru o cerere substanțial crescută din partea clienților”, spune Florinel Chiș, director executiv ARMO.

În ultimele 9 luni ale anului, ca urmare a contextului generat de pandemie, consumatorii și-au schimbat obiceiurile de cumpărături și au migrat către mediul online, unii pentru prima dată. Odată expuși la diversitatea de servicii, produse și prețuri mai bune, aceștia și-au modificat radical percepția legată de comerțul tradițional, astfel că 50% dintre respondenții celui mai amplu studiu despre comportamentul digital al societății, Global Web Index, au confirmat că inclusiv după trecerea crizei vor opta pentru cumpărături online, în timp ce 40% au decis că vor utiliza plățile digitale.

Eforturile magazinelor online, precum și apetența clienților pentru această nouă experiență de cumpărături sunt confirmate și de către statisticile oficiale ale Institutului Național de Statistică (INS): consumul privat (principala componentă a PIB) a crescut constant în primele 9 luni, atât în sectorul alimentar (+5,8%), cât și cel non-alimentar (+3,9%). În septembrie, creșterea medie este și mai mare. Consumatorii și-au mutat bugetele de călătorii sau de vacanțe în investiții pentru propria locuință, de la renovări complete până la mici produse de mobilier, care să le ușureze procesul de telemuncă, spun cei de la ARMO.

„În acest context, este un moment istoric, pentru că este primul an când Black Friday și sărbătorile de iarnă vor avea loc preponderent în online, iar comercianții din România sunt pregătiți pentru a răspunde tuturor așteptărilor clienților, care s-au modificat substanțial odată cu adoptarea unui comportament de consum digital,” a declarat Florinel Chiș, director executiv ARMO.

De altfel, PayU România se așteaptă ca această ediție de Black Friday să aducă o creștere spectaculoasă a plăților online, la nivelul pieței urmând să fie tranzacționate aproximativ 1,4 milioane de operațiuni, în valoare de 764 de milioane de lei, mai mult decât dublu față de anul trecut. Estimările procesatorului de plăți mai arată o creștere cu 65% a valorii coșului de cumpărături plătite în rate, în timp ce jumătate dintre operațiuni vor fi realizate cu plata cu un singur click.

În funcție de sectorul în care activează, magazinele online se așteaptă la creșteri de la 20% (în cazul electro-IT) până la 80% (în cazul fashion, produse home&deco, jucării).