Black Friday se desfășoară anul acesta în lumea ”noului normal” în care stăm cu toții mult mai mult acasă, iar interesul peste eveniment a fost uriaș, dovadă că peste un milion de români au căutat joi pe Google termenul ”eMAG” și peste 200.000 au căutat ”Altex”. Vânzările sunt mai mari decât anul trecut și plățile cu cardul au crescut cu mai mult de 50%. La eMAG, Black Friday a început la 7.38 și cele mai mari comenzi au depășit 30.000 de lei. La fel ca anii trecuți, cele mai bune oferte s-au epuizat însă în sub 2-3 minute și puțini sunt cei care chiar își cumpără ceva cu reducere mare.

Black FridayFoto: Photoguns, Dreamstime.com

UPDATE 20: Printre cei mai căutați termeni pe Google vineri s-au numărat mai mulți legați de tehnologie, brand-uri și Black Friday: mărcile Samsung și Allview, editura Litera, magazinele online Quickmobile și WatchShop, editura Litera, dar și ”Black Friday televizoare”.

UPDATE 19: eMAG a ajuns la vânzări de 500 milioane lei după 11 ore de Black Friday, egalând vânzările din întreg Black Friday-ul de peste 16 ore de anul trecut.

UPDATE 18: Datele PayU arată că, până la ora 16.00, a intermediat 358.000 de tranzacții, cu 80% mai multe decât anul trecut. Valoarea medie a coșului plătit integral era de 715 lei, iar la cel plătit cu cardul în rate era de 1.079 lei.

UPDATE 17: eMAG spune că în 7 ore a vîndut de 433 milioane lei, cu 60 de milioane mai mult decât anul trecut. Plățile online cu cardul au ajuns la 54%, cea mai mare creștere din ultimii ani. Cea mai complexă comandă include 97 de produse distincte. Cele mai multe comenzi raportate la mia de locuitori au venit din București, Cluj-Napoca, Iași, Slatina, Brașov, Constanța, Sibiu, Alba Iulia, Timișoara și Zalău.

UPDATE 16: EvoMAG spune că 68% dintre comenzi au fost făcute de bărbați și doar 32% de către femei și două treimi dintre comenzi au fost plătite cu cardul. Cele mai vândute produse au fost telefoanele mobile, televizoarele LED, laptopurile, electrocasnicele mari și componentele PC. Șapte din zece comenzi au fost plasate de pe dispozitive mobile.

UPDATE 15: Tranzacțiile cu cardul au crescut cu 70% față de Black Friday-ul de anul trecut, iar un avantaj este că returnarea banilor se face mai rapid în cazul unui retur de produs, spune Mihaela Ciupală de la Mastercard. Datele PayU arată că în clasamentul cardurilor din străinătate cu care s-au făcut cumpărături în Black Friday-ul românesc, pe primul loc este Marea Britanie. Reprezentanta Mastercard a explicat că UK are o pondere atât de mare nu doar fiindcă sunt români de acolo care comandă, ci și fiindcă mulți români din țară au făcut cumpărături cu Revolut, iar emitentul cardurilor Revolut are sediul în UK.

UPDATE 14: eMAG spune că 8.260 de produse în valoare de 4,7 milioane de lei au fost comandate în primul minut de la start, iar clienții pun în coș, în medie, două produse, din care unul cu o valoare mai mare, iar celălalt din categorii precum fashion, obiecte de decor pentru acasă, băuturi sau cadouri de Crăciun. S-au vândut și 3 kg de aur, dar oamenii au plătit în total și 580 de nopți de cazare (pentru viitoare vacanțe). La 13.30 eMAG a depășit borna de 400 miloane lei.

UPDATE 13: Datele PayU arată că dintre plățile cu cardul procesate, 27% au fost în rate. Valoarea medie a coșului de cumpărături a fost 816 lei pentru plata integrală (fără rate) și cu 40% mai mare la cei care au cumpărat cu cardul în rate.

UPDATE 12: Că românii sunt interesați de Black Friday o arată și căutările de pe Google. De exemplu, joi au fost peste un milion de căutări cu ”eMAG” și peste 200.000 cu Altex. Miercuri au fost peste 100.000 de căutări pentru Fashion Days și Vivre. Luni, al doilea cel mai căutat termen a fost ”eMAG Black Friday”.Datele sunt de pe Google Trends.

UPDATE 11: Site-ul de satiră Times New Roman nu a ratat momentul: Toți urșii au intrat în bârlog, de frică să nu ia vreo țeapă de Black Friday. Spicuim un paragraf: ”Până acum vreo 8 ani, urșii intrau în bârlog abia după Black Friday, după ce le soseau produsele prin curier. Numai că, după ani de zile în care și-au luat țepe de Black Friday la borcane cu miere, mezeluri, blendere pentru fructe sau chiar vibratoare, urșii au decis să-și înceapă hibernarea mai devreme”.

UPDATE 10: eMAG a depășit pragul de 300 milioane lei la 10.20, la aproape trei ore de la începutul campaniei. Cea mai mare comandă figurează ca fiind una de aproape 100.000 de lei, făcută din București. Ponderea plăților cu cardul este de 54%.

UPDATE 9: Florinel Chiș de la ARMO spune că lumea comandă mai multe lucruri, dar cu valoare medie mai mică pe fiecare obiect. La magazinele mari creșterile de vânzări sunt undeva în jurul a 15-20% față de ediția de acum un an, dar la unele magazine mici vânzările s-au dublat. Cea mai mare schimbare ține însă de ponderea fără precedent a plății cu cardul din total fiindcă asistăm la o ”digitalizare accelerată” motivată de nevoia de a interacționa cât mai puțin față în față. Un exemplu de vineri, magazinul online WatchShop.ro a anunțat că au crescut cu 50% plățile cu cardul, iar cel mai scump ceas cumpărat de BF 2020 este un model Tissot de aproape 16.000 de lei.

UPDATE 8: De ce sunt oamenii atât de dornici să cumpere de Black Friday? Aici puteți citi câteva explicații legate de mecanismele psihologice.

UPDATE 7: Veniturile românilor nu au avut mult de suferit în aceste luni, oamenii, pe parcursul anului, au călătorit mai puțin, au cheltuit mai puțin și au disponiblități și investesc în confort și în tehnologie pentru acasă, spune Florinel Chiș, președintele Asociației Române a Magazinelor Online (ARMO). El adaugă și că a crescut și numărul de comenzi plasate de românii din diaspora care nu pot veni acasă, dar încearcă să compenseze comandând online diverse lucruri pentru cei din familie, aflați în țară.

UPDATE 6 Datele PayU arată că până la 8.30 volumele tranzacționate au fost de aproximativ 61 de milioane lei, cu 64% mai mult decât anul trecut, iar numărul de tranzacții cu cardul a crescut cu 57% față de BF 2019. Cea mai mare tranzacție a depășit 25.000 lei, iar coșul mediu de cumpărături a fost de 909 lei cu plata integrală și de 1.263 lei când s-a făcut plata în rate. Creșterea a continuat, la 9.30 numărul de tranzacții era cu 87% mai mare decât anul trecut. Valoarea medie pe tranzacție a crescut cu 60% față de anul trecut.

UPDATE 5: eMAG spune că 1.000 de telefoane OPPO la 200 de lei s-au dat în 36 de secunde, 1.000 de televizoare Samsung s-au epuizat în 52 de secunde și în 3 minute s-au cumpărat 2.000 de sticle de whiskey Jack Daniels. Ponderea comenzilor plătite cu cardul a atins un record de 57%.

UPDATE 4: Minutul cu cele mai multe tranzacții cu cardul a fost la 7.44, la șase minute după ce a început eMAG, cu peste 4.700 de tranzacții procesate.

UPDATE 3: Datele procesatorului PayU arată o creștere puternică a tranzacțiilor cu cardul după ora 7.40, de la câteva zeci pe minut, la peste 2.000 pe minut în jurul orei 8.00. După ora 8.00, numărul a scăzut la sub 1.500/minut și după 8.30, la sub 1.000/minut.

UPDATE 2: eMAG a pornit Black Friday la 7.37, iar în 10 minute vânzările au trecut de 50 milioane lei și în jumătate de oră au totalizat 125 milioane lei, cele mai mari comenzi fiind de 33.000 de lei. În momentul de maxim au fost 415.000 de vizitatori simultan pe site. Încă din primul minut în dreptul multor produse figura mențiunea ”stoc epuizat”.

UPDATE 1 Multe dintre magazine au început mai devreme Black Friday: de exemplu, la Altex, campania a început pe 29 octombrie, iar EvoMag a început pe 30 octombrie, a avut o a doua rundă pe 6 octombrie și a treia a pornit la miezul nopții. Flanco a bătut aproape orice record, anunțând un Black Friday de 39 de zile (de la 23 octombrie până la final de noiembrie). Fashion Day a început pe 11 noiembrie. elefant.ro a ținut Singles Day pe 11 noiembrie, iar pe 12 și 13, Black Friday.

Citește și:

Black Friday 2020 - Zece ani de istorie - De la primele încercări timide, până la acest Black Pandemic Friday

Black Friday 2020 - 54% dintre români spun că vor cumpăra cel puțin un produs

eMAG Black Friday - Compania s-a adaptat la pandemie și va vinde și vouchere pentru teste Covid. Câte produse vor fi în ofertă, pe categorii