Ură online, practici anticoncurențiale și legea celui mai puternic - "Internetul nu poate rămâne un Far west", afirmă comisarul pentru Piața Internă, Thierry Breton, care va prezenta marți noi reglementări europene ale acestui sector, scrie AFP.

Foto:

Iată mai jos principalele puncte ale acestui proiect.

Ura online și dezinformarea

Asasinarea în Franța a profesorului Samuel Paty, devenit o țintă pe rețelele sociale, a subliniat pericolele anarhiei digitale. Dezinformarea prin intermediul platformelor sociale a fost denunțată după alegerile americane din 2016 sau referendumul privind Brexitul.

Regulamentul privind Serviciile Digitale ("Digital Services Act" sau DSA) va impune colaborarea cu autoritățile de reglementare pentru retragerea conținuturilor ilegale. Cele mai mari platforme vor trebui să dispună de suficienți moderatori pentru a interveni rapid în caz de notificare și vor fi auditați la fiecare șase luni.

Fiecare stat membru va trebui să desemneze o autoritate națională însărcinată cu reglementarea rețelelor sociale iar aceste autorități vor fi reunite într-un consiliu permanent la nivel european pentru a veghea la respectarea legilor în vigoare.

Contrafaceri și produse periculoase

Vânzările pe internet sunt propice pentru produse contrafăcute iar platformele sociale sunt adeseori acuzate pentru lipsa de control.

DSA va impune vânzătorilor online să "controleze identitatea distribuitorilor înainte de a-i autoriza pe platformele lor", a precizat vicepreședintele Comisiei Margrethe Vestager. De asemenea, va trebui blocat accesul în caz de recidivă a practicilor neconforme.

Transparența algoritmilor

Cele mai mari platforme vor trebui să furnizeze autorităților "mai multe informații privind funcționarea algoritmilor lor", a explicat Vestager.

Acestea "vor trebui să ne spună cum decid asupra informațiilor și a produselor pe care ni le recomandă și pe cele pe care le ascund și să ne ofere posibilitatea de a influența aceste decizii. Vor trebui să ne spună cine plătește pentru publicitatea pe care o vedem și de ce am fost vizați" de acest conținut.

Această transparență va viza și practicile anticoncurențiale. Google, spre exemplu, este acuzat că setează motorul său de căutare astfel încât să facă mai vizibile ofertele sale decât cele ale concurenților.

Reguli rezervate giganților

Marea noutate va fi crearea de interdicții și obligații care vor viza doar actorii cei mai puternici în Regulamentul privind Piețele Digitale ("Digital Market Act" sau DMA).

"Vom crește puterea UE de a reduce comportamentele neloiale ale platformelor sistemice astfel încât de internet să nu profite doar o mână de companii ci și numeroasele companii mici și mijlocii", asigură Thierry Breton.

Comisia a anunțat că elaborează "criterii calitative și cantitative" pentru a determina care sunt aceste "platforme sistemice" supuse unor reguli specifice. Lista va include circa zece grupuri, printre care Google, Apple, Facebook, Amazon și Microsoft.

Aceste "platforme sistemice" vor trebui să notifice Bruxellesul pentru orice proiect privind achiziția unei companii europene, indiferent de mărimea sa, pentru a controla acapararea inovației.

Utilizarea datelor

"Persoanele care controlează datele controlează algoritmii și deci noua economie”, a explicat Alexandre de Streel, profesor de drept specializat în sectorul digital. „Dacă se dorește instaurarea unei concurențe cu arme egale remediul este partajarea datelor".

Executivul european vrea să interzică "platformelor sistemice" să profite de datele clienților lor pentru a-i concura, așa cum este acuzat că procedează Amazon cu distribuitorii de pe platforma sa.

Interoperabilitate

Platformele sistemice au tendința de a "închide" utilizatorii determinându-i să folosească servicii pre-instalate pe computere sau pe telefoane mobile. DMA prevede că acestea nu vor mai putea împiedica dezinstalarea aplicațiilor sau serviciilor preinstalate.

Noua legislație va introduce portabilitatea datelor pentru clienții business, permițându-le spre exemplu să schimbe mai ușor platforma de vânzare online, prin portarea tuturor datelor clienților lor.

Sancțiuni

Breton a promis "sancțiuni disuasive". În DSA, amenzile pot atinge până la 6% din cifra de afaceri și, "în ultimă instanță", se va putea interzice serviciul în Europa. DMA prevede amenzi de până la 10% din cifra de afaceri și posibilitatea de destructurare a companiei.