TikTok este una dintre cele mai populare rețelele sociale și, spre deosebire de Facebook, are un public mult mai tânăr. O anchetă Wall Street Journal arată că până și minorii de 13 ani care au cont pe TikTok primesc din partea algoritmului extrem de performant recomandări numeroase de clipuri cu conținut sexual, clipuri care promovează pornografia, dar și consumul de droguri și alcool. O serie de clipuri care sunt postate cu mențiunea 18+ sunt recomandate și pe feed-urile celor mult mai mici.

TiktokFoto: Peter Kovác, Dreamstime.com

Ancheta jurnalistică a arătat că tinerii sunt determinați de algoritmii TikTok să urmărească în neștire clipuri cu conținut sexual, cum ar fi clipuri de ”role play” sau clipuri cu link-uri către platforma Onlyfans.

Ancheta a fost realizată după ce jurnaliștii de la WSJ au creat peste 100 de conturi automatizate (bots) înregistrate ca fiind ale unor tineri de 13-15 ani. Apoi s-a urmărit ce recomandări face algoritmul, pornind de la doar câteva informații și preferințe.

Este suficient ca userul să vadă un anumit clip sau să vadă în reluare câteva secvențe, iar algoritmul trage apoi concluzii și modelează întreg feed-ul personalizat în funcție de acele preferințe de început. Fiind un algoritm extrem de complex care-ți servește diverse clipuri, utilizatorul poate ajunge să urmărească fără încetare zeci de clipuri recomandate conform preferințelor.

Ancheta publicației americane a arătat că datorită acestui algoritm, tineri de 13-15 ani au ajuns să urmărească pe TikTok zeci de clipuri cu conținut sexul sau clipuri care încurajau consumul de alcool și droguri. TikTok a eliminat o parte dintre aceste clipuri care încălcau regulile rețelei.

Unele clipuri încurajau mâncatul compulsiv, altele glorificau consumul de alcool sau înfățișau concursuri de băut.

TikTok este un fel de ”mașină de creat dependență” și algoritmul are nevoie de extrem de puține informații despre ce îți place și apoi îți servește în ”feed” numeroase clipuri pe acea temă.

Algoritmul ține cont de cele mai fine detalii, spre exemplu dacă ai dat pauză unde pe un clip sau dacă ai ales să revezi o bucățică de clip. Algoritmul ajunge să afle în detaliu ce lucruri îți plac și îți servește apoi clipuri într-o ”spirală” din care este greu să ieși, fiindcă tinerilor le va fi greu să se oprească din urmărit.

TikTok avea la final de iulie 732 milioane de useri pe plan mondial, dintre care 100 de milioane în SUA, de patru ori mai mult decât în 2019.