​Facebook anunța cu mândrie la început de 2018 că va schimba modul în care funcționează algoritmii săi pentru a îmbunătăți interacțiunea dintre useri, mai ales că datele arătau că oamenii petreceau mai puțin timp în rețea. Zuckerberg vorbea despre interacțiuni ”semnificative” cu prietenii și familia în urma modificărilor, dar o anchetă a Wall Street Journal arată faptul că modificările au avut efectul contrar: atât userii, cât și Facebook s-au umplut de ură și au avut succes mare postările senzaționaliste.

Ancheta WSJ despre probleme FacebookFoto: Captura WSJ

Această a treia anchetă face parte dintr-o serie amplă pe care Wall Street Jornal a numit-o ”Facebook Files”, o serie care se bazează pe documente interne ale Facebook ce arată că șefii companiei știau foarte bine ce rău poate face rețeaua utilizatorilor, dar le-au trecut cu vederea, nu le-au comunicat și nu au acționat suficient pentru a le corecta.

Cel mai nou episod pornește de la un moment important în istoria Facebook: anul 2018, când compania a anunțat o schimbare majoră a algoritmilor, astfel încât să fie puse pe primul plan interacțiunile semnificative cu prietenii și familia (așa-numitele “meaningful social interactions,” sau MSI).

News Feed-ul va fi mai curat și mai prietenos, oamenii vor petrece mai mult timp în rețea interacționând cu cei foarte apropiați, nu consumând în neștire conținut produs de necunoscuți, promiteau șefii Facebook.

Schimbarea a adus exact efectul opus, arată documentele obținute de WSJ: rețeaua s-a umplut de ură. Cercetătorii de la Facebook au observat rapid că diverși publisheri, dar și variate partide politice și-au reorientat postările. făcându-le mai senzaționaliste, astfel că aceste postări au generat număr mare de comentarii și distribuiri. Acele postări s-au viralizat și au fost un succes pentru autorii lor, dar au promovat mult conținut ”toxic” și multă dezinformare.

Practic, mai ales la politică și la știri, modificarea algoritmilor a făcut ca ”vocile” ce se exprimau cu ură să se facă mai tare auzite și distribuite și a avut mare succes la redistribuiri conținutul ce conținea dezinformare și limbaj violent.

Echipele de cercetători s-au dus la Mark Zuckerberg cu rapoartele care arătau că algoritmii ”recompensează” postările ce conțin furie, senzațional și cu dezinformări. Cercetătorii i-au propus șefului o serie de modificări care să repare măcar parțial problema, dar Zuckerberg s-a opus pentru o parte dintre propuneri, teama lui fiind că userii ar putea ajunge să interacționeze și mai puțin cu Facebook.

Algoritmii dezvoltați de Facebook decid ce îi apare fiecărui user pe News Feed în funcție de multe criterii: cu cine este prieten, în ce grupuri a intrat, ce pagini a vizitat și la ce postări a dat like sau a comentat. Pe News Feed sunt afișate și reclamele, în funcție de ce useri țintesc cei care plătesc și tot pe News Feed algoritmul pune postări pe teme care sunt la modă într-o anumită perioadă, pentru a-l determina pe utilizator să interacționeze cât mai mult.

Când Facebook decide să facă modificări radicale la algoritmi, cum s-a întâmplat la început de 2018, sunt afectate toate părțile implicate: compania și userii și cei care plătesc pentru publicitate. Spre exemplu, una dintre schimbările la algoritmi a făcut ca postările organizațiilor de presă să ajungă la mult mai puțini oameni.