De ce Facebook devine ”Meta” și de ce realitatea virtuală nu poate rezolva problemele din realitatea...reală

de Vlad Barza     HotNews.ro
Vineri, 29 octombrie 2021, 12:42 Economie | IT


Logo Facebook Meta
Foto: Facebook
Facebook a anunțat un mare ”corporate rebranding” și va deveni ”Meta”, iar mișcarea este gândită să dea investitorilor și publicului larg un semnal că gigantul tech intră într-o nouă etapă a existenței sale și că își schimbă radical și business-ul. Modificarea numelui este o tactică aplicată de multe companii mari în trecut, dar vine într-un moment în care Facebook este criticată cum n-a mai fost niciodată. Trebuie să reținem însă că aplicațiile Facebook, Instagram, Messenger și WhatsApp își vor păstra numele: Meta este grupul care le cuprinde pe toate.

Meta înseamnă în greacă ”dincolo de”, ”după”, iar cei de la Facebook au motivat alegerea acestei denumiri prin faptul că grupul ce valorează 900 miliarde dolari vrea să investească miliarde în metavers, ipoteticul univers virtual pe care-l vom putea accesa cu ochelari sau căști VR.

Un metavers global este la mulți ani distanță și tot ce a descris timp de mai bine de o oră Mark Zuckerberg joi seară va deveni realitate probabil în jurul anului 2030, dacă este ca acest univers chiar să fie construit și, mai ales, să fie și apreciat de public.

Șeful Facebook spune că metaversul este ”următorul capitol din evoluția internetului”, iar Facebook speră că, investind miliarde de dolari în metavers, va atrage și publicul tânăr care nu prea este atras de actualul Facebook, preferând TikTok sau Snapchat. Aici puteți citi scrisoarea prin care fondatorii Facebook explică de ce au schimbat numele.

Mulți spun că schimbarea de nume este gândită să distragă atenția de la ”furtuna” mediatică în care Facebook este prinsă de o lună în care au apărut o mulțime de documente interne ce arată cât de multe știa compania despre efectele sumbre pe care produsele sale le au asupra societății. Și deși cunoștea multe lucruri, a făcut prea puține pentru a repara situația, fiindcă ar fi însemnat o diminuare a profitului și mai puține interacțiuni în rețea.

Probabil că numele ”Meta” nu va prinde la public și este clar că, anunțând planuri grandioase de realitate virtuală și ”meta-univers”, Facebook nu-i va face pe oameni să uite problemele companiei din realitatea...reală, cea imediată în care deschizi News Feed-ul și vezi multe reclame, postări de la oameni care nu te interesează sau invitații în grupuri bizare. Facebook a promis un News Feed mai ”curat” în care au prioritate postările de la familie și prieteni, dar promisiunea nu a devenit realitate.

Unii spun că Facebook încearcă, prin acest rebranding, să ”fugă” de trecutul său, dar este clar că nu are cum să reușească.

Pe de altă parte, schimbări de nume s-au mai produs în rândurile unor mari companii și în unele cazuri au adus rezultate pozitive. Experții de marketing spun că schimbările de nume, fie reflectă un portofoliu extins de activități, fie dau semnalul unui nou început, o ”resetare” cu trecutul și cu greșelile de atunci.

Cea mai cunoscută rebrand-uire a fost în 2015 când Google a devenit Alphabet și companiile sale au devenit mult mai clar divizii separate (YouTube, motorul de căutare Google, Google Services etc). La Facebook nu se întâmplă acum o separare a diviziilor și ar fi și culmea să fie așa: de câțiva ani tot mai multe elemente se interconectează între Facebook, Instagram, Messenger și WhatsApp, și mișcarea aceasta a fost intens criticată. Teama era, spre exemplu, că Facebook va ”strica” WhatsApp, umplându-o de reclame.

Mark Zuckerberg a motivat decizia de a redenumi grupul ”Meta” prin faptul că s-a schimbat viziunea Facebook și în câțiva ani ar vrea ca această companie să fie văzută nu ca rețea socială, ci ca o ”companie de metavers”. Schimbarea numelui a mai fost adoptată de companii mari când acestea și-a schimbat radical direcția sau când vechiul nume avea conotație negativă.

Este însă evident că doar o schimbare de nume nu funcționează dacă nu se schimbă și practicile companiei, iar la Facebook nu au cum să fie uitate problemele doar fiindcă grupul se numește Meta și indicativul de la bursă se va schimba și el.

Furia autorităților, dar și a societății civile față de Facebook s-a amplificat în ultimele săptămâni după dezvăluirile lui Frances Haugen și după numeroasele articole din Wall Street Journal, Washington Post, New York Times și altele. Atât de multe au fost cazurile în care celor de la conducerea Facebook li s-au semnalat problemele create de produsele companiei și atât de des s-a decis să nu se facă mai nimic, încât pare greu de crezut că imaginea Facebook poate fi reparată.

Clar că doar trecerea la ”Meta” nu are cum să pună Facebook într-o lumină mai bună. Trebuie să se schimbe ceva și în modul de operare.

Citește și:






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.





4302 vizualizari

  • 0 (6 voturi)    
    AR și VR (Vineri, 29 octombrie 2021, 14:03)

    Dalla [utilizator]

    Augmented Reality și Virtual Reality, percepute prin ochelari, căști, senzori tactili sau cine știe ce alte dispozitive, vor fi fun și trendy și vor progresa spectaculos până la momentul de la care va fi imposibil să discernem între realitatea simulată și cea de facto-reală.

    De la acel moment zero (undeva între 50 și 80 de ani de acum încolo, dupa cum merg lucrurile), chiar dacă vom încerca sa scăpăm de ochelarii sau căștile VR, nu vom ști cu adevărat dacă am reușit...

    În schimb, vom putea fi siguri de lipsa interacțiunii sociale, de nevroze și depresii, sedentarism și boli asociate, tulburări afective si de comportament, pierderea busolei morale, răsturnarea sistemului de valori ancestrale, exacerbarea conflictelor si a violenței (ce poate fi mai cool decât un razboi atomic pe VR, nu-i așa?), izolarea și înstrăinarea indivizilor, disoluția autorității statului și a legilor, dispariția unor religii si crearea altora noi, și câte și mai câte, pe care nu ni le putem închipui acuma...

    Nici n-ar mai fi nevoie de Artificial Intelligence scăpată de sub control, ca să ne autodistrugem ca specie... virtual sau pe bune.

    Viitorul lui Zuckerberg nu prea sună grozav...
    • +1 (3 voturi)    
      Nu (Vineri, 29 octombrie 2021, 16:13)

      karryne [utilizator] i-a raspuns lui Dalla

      Nu putem fi siguri de nimic 80 ani in viitor. Cifra scoasa din burta si asta.

      Poti fii sigur ca in 80 ani o sa se instaleze depresia si intre timp in 30 ani sa disparem cu totul.
  • -2 (4 voturi)    
    Mark Zuckerberg e un ticalos, dar e si f destept (Vineri, 29 octombrie 2021, 14:58)

    Crup [utilizator]

    Acum vreo 10-15 ani, o amica de-a mea a insistat cu succes sa imi fac cont pe un site de realitate virtuala. Kaneva se numea, daca nu ma insel. Practic era un site de matrimoniale, doar ca era ca un joc video.. Fiecare isi alegea un avatar, ca la un joc video, te plimbai pe strazi, prin cubluri si agatai alte avatare, in spatele carora se aflau persoane reale. In fine, era foarte complex, puteai face si sex (dar contra cost catre site). Amica mea chiar s-a... casatorit (virtual) in Kaneva cu un tip pe care nu il intalnise niciodata. Mie mi s-a parut cam ciudat, dar am recunoscut ca e fascinant.
    Si asta acum 10-15 ani! D-apoi acum, cu casti de realitate virtuala, 3D si tot tacamul.
    Ca ne place sau nu, asta e viitorul. Ne vom face cumparaturi la magazine virtuale, 3D, ca si cum am fi acolo, vom invata in clase virtuale 3D, vom socializa in 3D, vom munci partial in 3D, etc etc. Aaaaa..... sa nu uit.... si vom plati bani reali in 3D.
    Mark Zuckerberg e unicul pe planeta plina de turme nesfarsite de miliardari in dolari care chiar face ceva in acest sens. Tocmai de asta el va fi Dumnezeul planetei asteia pentru urmatoarele multe decenii.
    De ce nu au facut altii asta? Microsoft a inventat acum vreo 3 ani HoloLens, niste ochelari functionali de realitate... augumentata. O chestie super, super desteapta. Si s-au oprit acolo. Ii vand cu 3000 de dolari la oricine ii vrea. Adica mai nimeni. Ce, voi ati auzit de HoloLens de la Microsoft? Mira-m-as. Putea Microsoft sa dezvolte o astfel de platforma meta si fiind ceva nou, avea ocazia sa ii zdrobeasca pe cei de la Facebook. Dar au dormit in papuci, desi se scalda la propriu in sute de miliarde de dolari disponibili. Facebook se misca acum si va deveni si mai Dumnezeu decat era pana acum.
    Altii de ce nu au facut asta? Pentru ca sunt lenesi, ne-vizionari, comozi, fara ambitie, etc. Acum e cam prea tarziu pentru altii. Pe piata nu exista loc de doi colosi ai realitatii virtuale.
  • -1 (1 vot)    
    parerea mea (Vineri, 29 octombrie 2021, 17:03)

    ..13 [utilizator]

    ca si simplu consumator de FB fara alte ingrediente, si acela venit tarziu, dar nu il regret, este ca schimbarea de nume inseamna ca vrea sa fuga de Fb cand toata lumea da in acest brand dar cred ca in spate vor fi schimbari semnificative pentru ca totul clocoteste acolo desi afara se vede doar un mic varf din iceberg-ul iritarii interioare.

    MZ nu este om, este ceva ce incearca el sa croiasca - juma masina- putin human inside. Este un Elon al social media, cu mult peste Gates sau chiar Jobs Are o putere uriasa si este constiient de ea - poate suci si rasuci minti daca te increzi in produsele lui.

    Va dati seama cum a fost in stare sa crediteze ura de 5 ori peste like-ul ca acum sa reduca butonul acela la zero - coane de ce il mai pastrezi??? Sau chestia aia cu genul ca nu mai este asa simplu M/F...

    Virtualul este util, te poate ajuta pana la un punct dar realitatea concreta este cea care da valoare vietii noastre pana la urma Este ca si cum ai sta conectat la aparate si cine din spate iti gestioneaza mersul - unde mai este bucuria sau tristetea, emotia reala din viata de zi cu zi, cu hazardul ei...
    • -1 (1 vot)    
      n-ai inteles esenta (Vineri, 29 octombrie 2021, 19:53)

      Crup [utilizator] i-a raspuns lui ..13

      Facebook ramane Facebook. Ramane fix la fel. Meta este o companie nou infiintata care va detine Facebook, Instagram si Whatsapp. Pana acum Instagram si WhatsApp apartineau de Facebook. Acum toate aceste companii vor apartine de o companie nou, Meta.
      Tu, ca utilizator de Facebook, nu vei vedea niciunee numele de Meta.
      Exact ca la Google. La inceput Google detinea Gmail, serviciul de cloud, etc etc. Acum cativa ani s-a infiintat o companie nou, Alphabet, care acum detin Google, Gmai, serviciul de cloud, etc.
      Noua denumirea de Meta va aparea la bursa, nu la utilizatorii obisnuiti de Facebook, unde tot numele de Facebook vor vedea.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by