​Comisia Europeană a impus în iunie 2017 gigantului american Google o amendă de 2,42 miliarde euro pentru faptul că a abuzat de poziția sa dominantă în căutările online pentru a favoriza comparatorul său de prețuri "Google Shopping". Google a făcut recurs, dar un anunț al Curții Europene de Justiție a respins recursul și confirmă amenda.

GoogleFoto: Michael Vi, Dreamstime.com

UPDATE Google a venit cu o reacție

„Reclamele pentru cumpărături au ajutat oamenii să găsească rapid și ușor produsele pe care le căutau, iar pe vânzători să ajungă la potențiali clienți. Această concluzie se referă la fapte foarte specifice și, chiar dacă o să le analizăm foarte atent, deja am făcut o serie de schimbări în 2017 pentru a ne conforma deciziei Comisiei Europene. Abordarea noastră a avut succes timp de mai mult de 3 ani, generând miliarde de clickuri pentru mai mult de 700 de site-uri de comparare a prețurilor.”, spun reprezentanții Google.

Această amendă a fost, la vremea aceea, una record, dar a fost depășită de atunci. Spre exemplu, vara trecută Google a fost amendată de UE cu 4,3 miliarde euro.

Google a fost amendată pentru modul în care a avantajat abuziv un serviciu de comparare a prețurilor, serviciu lansat în 2004 sub numele de Froogle, redenumit Google Product Search în 2008 și apoi Google Shopping, din 2013. Serviciul a fost lansat în 2008 în Germania și de atunci au fost adăugate 12 țări.

Practicile ilegale promovate de Google au dus la creșterea traficului pentru serviciul de comparare de prețuri al companiei. Exemplele sunt edificatoare: traficul a crescut de 45 de ori în Regatul Unit, de 35 de ori în Germania și de 19 ori în Franța, în timp ce la concurenți scăderile au fost și de 80-90%, spunea Comisia Europeană.

Acțiunile Google au fost nocive pentru companiile rivale care dețineau comparatoare de prețuri fiindcă Google are în toate cele 13 țări cote în jurul sau peste 90%, ceea ce îi conferea Google influență extrem de mare pe piața căutărilor pe internet. CE nota că, deși o astfel de dominanță nu este ilegală, companiile care domină atât de puternic un sector au responsabilitatea specială de a nu restricționa concurența.

"Practicile Google sunt ilegale conform normelor UE privind concurența. A împiedicat alte companii cu merite să concureze și să inoveze. Și cel mai important: le-a luat consumatorilor europeni dreptul de a alege", spunea în 2017 comisarul european pentru Concurență.