​Obiceiurile de cumpărare ale românilor s-au schimbat după pandemie și a existat și un „impact emoțional” după începerea războiului din Ucraina, scăzând pentru mai bine de o lună numărul de produse de folosință îndelungată comandate online, au spus reprezentanții eMAG, la o conferință de presă.

Iulian Stanciu, presedinte executiv eMAGFoto: Hotnews

Românii și online shopping-ul înainte și după pandemie

În 2020 oamenii au cumpărat mai ales produse necesare lucrului de acasă (și produse necesare în casă) și apoi, stând mult la domiciliu, au cumpărat diverse produse de înfrumusețare și modernizare a locuinței, ceea ce a însemnat cheltuieli semnificative, spun cei de la eMAG.

Numărul total de comenzi nu a scăzut în ultimele luni, față de perioada pandemiei, însă s-a schimbat ceea ce comandă oamenii. Pentru că au început vacanțele și s-au deschis terasele, oamenii comandă lucruri legate de modă, telefoane mobile, dar și articole din categoria auto.

Cei de la eMAG spun că sunt lipsuri pe anumite categorii de produse, mai ales la cele care conțin electronice și încorporează semiconductori și asta se întâmplă fiindcă în China sunt multe zone în lockdown.

Compania susține că mereu și-a propus să aibă stocuri mai mari față de 2020, pe cât mai multe categorii.

În prezent se cumpără foarte mult pe domeniile casă și grădină, dar și articole de plajă și sport (spre exemplu biciclete), dar merge foarte bine zona de telefoane și alte gadget-uri. Foarte mult se vinde pe zona de fashion, după doi ani în care oamenii nu prea au mai dat bani pe parfumuri și diverse haine. O stagnare este în zona de electronice mari și TV-uri.

Românii, cumpărăturile online, războiul și scumpirile

L-am întrebat pe Iulian Stanciu cum au reacționat clienții români după debutul invaziei ruse în Ucraina:

„Imediat cum a început războiul am observat un impact emoțional, a scăzut cererea în special la bunuri de folosință îndelungată, oamenii și-au spus: hai să vedem ce se întâmplă. După cam o lună - o lună și jumătate s-a mai diminuat impactul emoțional și oamenii și-au reluat obiceiurile de cumpărare”, spune Iulian Stanciu.

El explică faptul că se simte un pic impactul inflației, dar se vede faptul că funcționează bine consumul în continuare. Problemele nu s-au sfârșit, fiindcă este posibil ca cei cu venituri mai mici să comande mai puțin, din cauză că vor fi afectați mai rău: ponderea ratelor poate crește, alimentele s-au scumpit, la fel și utilitățile, iar toate aceste lucruri se simt în „coșul” de consum.

„Când prețurile cresc, oamenii cu venituri mai mici or să renunțe la a mai cumpăra anumite lucruri, iar asta se poate vedea în domenii precum imobiliare, auto sau bunuri de folosință îndelungată. La cei cu venituri sub medie impactul va fi destul de mare, la cei cu venituri mai mari efectele se vor simți mult mai puțin”, spune șeful eMAG.

Din cauza riscurilor, eMAG a decis să fie precaută și a amânat extinderea într-o țară nouă (care nu a fost însă nominalizată). eMAG este prezentă în Ungaria (2 milioane de clienți) și Bulgaria (un milion de clienți).

Câteva cifre despre eMAG

Grupul eMAG are în total 10.000 de angajați în trei țări, iar cifra de afaceri este de 9,5 miliarde lei în total, dintre care 5,6 miliarde lei în România (date pe 2021). Numărul de useri activi ai aplicației trece de 5 milioane, iar numărul de useri ai serviciului Genius este de 342.000.

Pe Marketplace sunt 42.000 de comercianți cu 12 milioane de produse, iar obiectivul este să se ajungă la 13 milioane. Clienți fac 60% din totalul plăților prin intermediul cardurilor și este foarte populară ridicarea produselor de la easybox. În prezent sunt peste 2.800 de easybox-uri și se va ajunge la 4.000.

eMAG a anunțat în 2021 un plan de investiții de 3,2 miliarde lei pentru următorii trei ani, dintre care în primul an au fost investiți un miliard de lei.