Black Friday 2022 a fost unul paradoxal, fiindcă deși toate s-au scumpit fără precedent, estimările comercianților indicau faptul că vânzările vor fi mai mari decât în 2021 și așa a și fost. Multe magazine promiteau cele mai mari stocuri din istoria românească a Black Friday și ponderea plății cu cardul a atins noi recorduri. HotNews.ro a prezentat LIVE TEXT cele mai importante evenimente ale zilei de shopping.

Black FridayFoto: Jack Dredd / Shutterstock Editorial / Profimedia

19:21eMAG a dat câteva exemple despre cât de repede s-au vândut cele mai interesante produse: 700 de televizoare Horizon s-au dat în primele 18 secunde ale campaniei, 600 de espressoare De'Longhi s-au terminat într-un minut și 3.500 se tigăi wok Tefal s-au vândut în nici 3 minute.

18:00Cea mai mare comandă înregistrată de PayU a fost de 147.000 lei, iar coșul mediu de cumpărături a fost 539 lei. Valoarea medie a tranzacției achitată în rate a fost 1.000 de lei. Datele companiei indică pentru ora 17.40 un număr total de 612.000 tranzacții, în valoare totală de 330 milioane lei.

16:40eMAG a trecut de pragul de 500 milioane lei, iar numărul de produse vândute este de 1,72 milioane. 63% dintre clienți au plătit cu cardul. Au fost 7 comenzi pentru automobile, s-au vândut 4,8 kg de aur și 25 de tone de carne de porc.

16:00Datele PayU arată că numărul de tranzacții cu cardul a crescut cu 24% față de anul trecut. Plata în rate reprezintă 23% din volumele tranzacționate.

15:30A fost și o comandă de produse IT în valoare de aproape 70.000 lei. Numărul magazinelor care au organizat BF a fost mai mare decât în 2021. S-a văzut și o diversificare, dincolo de electronicele și electrocanicele care se vindeau prin tradiție foarte bine. Au crescut mult peste medie vânzările de cosmetice, de jucării, de produse pentru casă și grădină. Per total, la unele magazine online mici care au comunicat mult pe tema Black Friday vânzările au fost și de peste 15 ori mai mari decât într-o zi obișnuită.

14:00Prin tradiție, în ziua de Black Friday cele mai bune vânzări sunt de la 7.30 până la 9.00, în jurul prânzului urmează o scădere, mai ales că rămân mai puține oferte bune. În cursul serii, după ora 18, când oamenii revin de la muncă, mai sunt creșteri ale vânzărilor, dar departe de nivelul din timpul dimineții.

13:20Cele mai noi date de la PayU arată procesatorul de plăți a intermediat 446.000 de plăți, în valoare de 252 milioane lei. În rate au fost 13% dintre tranzacții. În afară de categoriile „vedetă”, alte categorii cu creșteri mari sunt băuturile, parfumurile și produsele de îngrijire personală, jucării și articole pentru copii.

12:50Și căutările de pe Google sunt dominate în cursul zilei de vineri de termeni legați de tehnologie: Xiaomi, Huawei, un model de telefon de la Samsung (A52) sau magazinul AVStore.

12:15În perioada Black Friday, compania de curierat Cargus se așteaptă la o creștere de până la 50% volumului de livrări față de o perioadă obișnuită. Pentru a doua jumătate a lunii noiembrie compania estimează o medie zilnică de peste 250.000 de colete procesate.

11:50eMAG a depășit pragul de 400 de milioane lei la patru ore și jumătate de la deschiderea ediției din 2022 a Black Friday. S-au vândut 1,35 milioane produse pe Marketplace, media fiind de 3,9 produse/client.

11:35Datela PayU indică o creștere cu 15% volumelor tranzacționate prin intermediul platformei sale, la un total de 214 milioane lei, într-un număr de 370 de tranzacții. Valoarea medie a coșului de cumpărături a fost 570 lei. Categoria electro IT ocupă primul loc în preferințele românilor de Black Friday 2022 cu categoriile de electrocasnice mici și mari, laptopuri, TV, audio-video și telefoane. Cifrele sunt pentru ora 10.42.

11:10Este prima oară când Black Friday-ul românesc pică în aceeași zi cu cel mai mare eveniment de shopping din lume, campania Singles Day, așa-numita 11.11, din China. Într-o zi se vinde acolo de patru ori mai mult decât se vinde în SUA de Black Friday și Cyber Monday. În premieră, în 2022, Singles Day din China va fi pe minus față de anul precedent, din cauza crizei Covid și a climatului politic ce descurajează cheltuielile excesive și afișarea bogăției.

10:40Cifrele din primele ore confirmă predicțiile care indicau o creștere de 5-10% la nivelul pieței, de Black Friday.

10:15eMAG spune că în primele 30 de minute valoarea comenzilor a fost cu 10% mai mare decât în 2021. Printre lucrurile scumpe vândute se numără: o casă de 200.000 euro, un apartament de 78.000 euro și o mașină Volvo de 53.000 de euro. Cel mai repede s-au vândut două modele de televizosre, un expresor, un leagăn electric și o tigaie.

09:50Sunt cele mai mari ponderi ale plăților cu cardul din istoria Black Friday-ului românesc, în multe aplicații fiind de 70% sau mai mult. Tot la un record au ajuns și cumpărăturile făcute de pe aplicațiile de mobil, dar și situațiile în care oamenii își salvează cardul în diverse aplicații. Plățile ramburs sunt tot mai puține.

09:25Una dintre cele mai mari tranzacții din dimineața de Black Friday: produse IT în valoare de 40.000 de lei într-o singură comandă, la ora 7.22.

09:10Primele date de la procesatorul de plăți PayU indică faptul că valoarea medie a coșului de cumpărături era de 589 lei. Numărul tranzacțiilor plătite cu cardul via PayU a fost de 165.000 până la ora 8.13, iar maximul pe minut a fost de 7.150 de tranzacții. Valoarea totală a volumelor tranzacționate a fost de 98 milioane lei, mai mare decât anul trecut la aceeași oră.

08:50La eMAG vânzările au depășit 250 milioane lei în 90 de minute, fiind vîndute peste 800.000 de produse. Cei din Cluj au avut în medie cele mai mari comenzi/client, pe locurile 2 și 3 fiind București și Neamț.

08:20Poliţia Română îi avertizează pe cei care vor să cumpere de Black Friday să fie atenți la posibilele fraude online, mai ales la anunțurile de vânzare fictive în care oamenii pot fi convinși să trimită bani în avans pentru un produs ce pare la un preț excelent, dar de fapt nu va ajunge niciodată la cumpărător.

08:00O mulțime de companii din domenii diverse, de la cărți, până la parfumuri și materiale de construcții, au dat startul la ora 8. La polul opus, cele mai lungi campanii de Black Friday sunt în 2022 la Flanco (41 de zile), la Evomag (31 de zile) și la Altex (28 de zile).

07:50 eMAG a vândut în valoare de 145 milioane lei în prima jumătate de oră. În medie, un client a comandat 3,8 produse.

07:45Companii precum Flanco și Altex au început Black Friday în ultima decadă din octombrie, un alt „val” de companii au început luni 7 noiembrie campania de reduceri și cea mai multă activitate de shopping este pe 11 noiembrie. Unele magazine au demarat campania la ora 0, altele la ora 7.00. Reducerile sunt în medie undeva pe 20-30%, fiind puține produse cu discount de peste 50-60%.

07:24eMAG a început campania de Black Friday 2022 în jurul orei 7.20.

07:22Interesul pentru Black Friday a fost mai mare în acest an decât în 2021 pe căutările de pe Google. Încă de la jumătatea lui octombrie s-a văzut o creștere a căutărilor, cu „vârfuri” când au început campaniile la Flanco și la Altex și când eMAG a făcut primele anunțuri. Căutările au crescut puternic în zilele de 9 și 10 noiembrie. Pe 10 noiembrie, cei mai căutați termeni pe Google în România au fost „eMAG”, „Black Friday” și „Altex”.

Câteva tendințe pentru Black Friday 2022

Estimările magazinelor indică faptul că de Black Friday 2022 vânzările vor fi, în funcție de companie sau categorie de produs, cu 5-15% mai mari decât în 2021. Va crește în continuare ponderea celor care achită cu cardul sau cumpără de pe mobil. Cu sguranță vor fi mai mulți oameni care vor merge în magazinele fizice, după ce în 2021 acest număr a fost mai mic din cauza regulilor privind intrarea cu certificat de vaccinare.

Va fi mai mare numărul celor care-și vor comanda produsele la easybox, asta fiindcă că a crescut mult numărul acestor dulapuri automate.

Va fi tot mai importantă ponderea celor care de Black Friday vor cumpăra cadouri pe care apoi să le ofere de Crăciun, dar se va cumpăra și pentru mesele de Crăciun și Revelion (spre exemplu băuturi fine, mai scumpe).

Articolele de fashion sunt primele pe lista celor din Generația Z (48%), în timp ce electronicele și electrocasnicele sunt căutate cu prioritate de restul segmentelor de vârstă. Produsele IT&C sunt vizate în principal de persoanele cu venituri mari, arată o analiză MKOR. Datele confirmă apetența ridicată a românilor pentru promoții în general, comportament adoptat din ce în ce mai mult în contextul economic actual, se mai spune în studiu.

Potrivit estimărilor companiei de consultanță Frames, după un an 2021 în care Black Friday a generat încasări de aproximativ 350 milioane de euro (la nivelul întregii luni noiembrie /online&offline), în acest an se estimează o depăşire a bornei de 400 milioane de euro.

Dacă în 2021, valoarea medie a coșului de cumpărături, în online, a fost de 450 de lei, experții estimează că în acest an aceasta va trece de nivelul de 500 de lei, mai arăta analiza Frames.

O zonă care anunță vânzări foarte bune - în afară de categoriile tradiționale care se vînd în general bine de BF - este cea a produselor de încălzire a locuințelor.

Creșterea puternică a facturilor la energie, gaze, în general la întreținerea locuinței, influențează, în mare parte, perspectivele românilor în privința achizițiilor de Black Friday.

Dacă în anii precedenți în prim-plan se aflau electronicele și electrocasnicele, în această perioadă tot mai mulți clienți se interesează, în mediul online dar și în magazinele fizice, de soluțiile de eficientizare a consumului de energie și gaze, de reamenajare a locuinței în așa fel încât să își reducă facturile la utilități.

eMAG Black Friday 2022

​eMAG estimează că vânzările de Black Friday 2022 vor totaliza 639 milioane lei - cu 30 de milioane mai mult decât anul trecut - și spune că numărul de oferte va fi de 1,5 milioane. eMAG promite că produsele comandate vor ajunge la toată lumea până pe 25 noiembrie. De Black Friday, eMAG vinde într-o zi cât într-o lună obișnuită.

Compania spune că reducerile sunt în valoare totală de peste 360 de milioane de lei, 69% din ofertă fiind la cel mai bun preț din 2022. eMag spune că de Black Friday 2022 vor fi în ofertă 160.000 de electrocasnice mici, 60.000 de televizoare, 205.000 smartphone-uri și gadget-uri, 40.000 de laptop-uri și 60.000 de frigidere și mașini de spălat.

eMAG nu comunică ora la care începe Black Friday 2022, dar în ultimii ani se pornește undeva între 6.50 și 7.40. eMAG a pornit Black Friday la ora 7.25 anul trecut, la 7.37 în 2020 la 7.23 în 2019, la 6.56 în 2018, la 6.51 în 2017 și la 6.55 în 2016.

Altex Black Friday 2022

AltexAltex a început campania de Black Friday pe 27 octombrie, o va încheia pe 23 noiembrie și perioada este împărțită în patru etape. Cea de-a treia, în care compania promite cele mai mari oferte, a început pe 10 noiembrie. În data de 11 noiembrie, magazinele se vor deschide la ora 7.

Produsele comandate se vor livra in maxim 5 zile. Reducerile de Black Friday 2022 pot ajunge până la 60% pentru categoria IT – laptopuri, sisteme PC, monitoare și imprimante, 45% la băuturi și 40% la produsele din categoria mobilier, sanitare, bricolaj și produse de curățenie. Ofertele de până la 35% se regăsesc în categoria electrocasnicelor mici, iar telefoanele, tabletele, smartwatch-urile vor avea o reducere de până la 30%.

Cea mai cumpărată categorie de produse, anul acesta de Black Friday, la Altex, a fost reprezentată de cea a telefoanelor mobile, urmată de televizoarele ultraHD și laptopuri.

Flanco Black Friday 2022

Flanco a deschis pe 21 octombrie campania de Black Friday și o va încheia pe 30 noiembrie 2022. Retailerul spune că actualizează periodic stocurile și promite smartphone-uri de la 299 lei, televizoare LED de la 399 lei, laptopuri de la 799 lei, mașini de spălat de la 899 lei și espressoare de cafea de la 189 lei.

Numărul de vizitatori în magazinele fizice va fi mai mare decât la Black Friday-ul de anul trecut când era nevoie de certificat verde. Flanco are 154 de magazine, iar produsele pot fi comandate și la easybox (un număr de 3.600 de în țară).

EvoMAG Black Friday 2022

EvoMAG a început campania Black Friday 2022 pe 28 octombrie și o va opri în 27 noiembrie, perioada fiind împărțită în patru „episoade”. Compania spune că are stocuri cu 50% mai mari decât în campania din 2021 și spune că cele mai mari reduceri sunt la televizoare, laptopuri, electrocasnice, telefoane mobile și trotinete electrice.

În premieră, evoMAG introduce în Black Friday 2022 panouri fotovoltaice și invertoare.

Compania estimează o creștere de aproximativ 10% a vânzărilor în perioada de Black Friday, față de perioada similară a anului trecut. EvoMAG spune că aproape un sfert dintre comenzile de Black Friday 2022 sunt achitate în rate fără dobândă.

elefant.ro Black Friday 2022

Elefant.ro a demarat campania pe 7 noiembrie și o va încheia pe 13 noiembrie, promițând un milion de produse „la cele mai mici prețuri din an”. Vor fi incluse produse din toate categoriile, de la cărți în română sau engleză, până la jucării, cosmetice și parfumuri, accesorii fashion, home deco și altele.

În premieră, elefant.ro are un parteneriat cu casa de licitații Artmark și sunt incluse în oferta de Black Friday 2022 tablouri de Nicolae Grigorescu sau Adrian Ghenie.

Fashion Days Black Friday 2022

Fashion Days a început campania pe 7 noiembrie și compania spune că are cel mai mare stoc de când organizează Black Friday. Cele mai mari reduceri promise sunt de 80%, iar la pulovere, genți, ceasuri și geci sunt și reduceri de maxim 50-60%.

PC Garage Black Friday 2022

PC Garage va începe campania pe 11 noiembrie la ora 0 și promite cel mai mare stoc de gaming de până acum: 4.500 de laptop-uri de gaming, office și multimedia, 10.000 de componente, 7.000 de periferice de gaming, 1.500 de scaune și birouri de gaming, 2.000 de monitoare, 1.500 de televizoare și smartphone-uri.

HotNews.ro va prezenta toate informațiile despre Black Friday 2022, oferte și reduceri la eMAG, EvoMAG, Flanco, Altex, Fashion Days și alte magazine.