​După mulți ani de creștere, vânzările de smartphone-uri au scăzut în 2022 pe plan mondial, dar și în Europa, iar în România s-au vândut aproximativ 3,5 milioane de unități din toate mărcile. Într-un interviu pentru HotNews.ro, Tiberiu Dobre, șef al diviziei Mobile la Samsung România, a dat câteva date despre tendințele din piața telefoanelor.

TelefonFoto: Vlad Barza / HotNews.ro

„Piața din 2022 a adus o creștere în România la valoare a vânzărilor, a fost o creștere semnificativă, mai ales fiindcă telefoanele premium au, de la an la an, o cotă crescătoare din totalul telefoanelor vândute. Noi nu suntem pesimiști pentru 2023 și credem că va exista o scădere de 3-5% a numărului de unități, însă, în valoare, probabil va fi o creștere, datorită avansului telefoanelor premium”, spune Tiberiu Dobre.

Câte telefoane din toate mărcile cumpără românii pe an? Nu există date oficiale, însă Tiberiu Dobre spune că numărul este pe undeva pe la 3,5 milioane de unități. Față de 2021 a fost o ușoară scădere a volumelor, mai ales în prima parte a anului, după care lucrurile s-au stabilizat.

În lume se vând peste 1.2 miliarde de telefoane pe an, iar în Europa, aproximativ 180-190 de milioane de unități. Pe plan mondial, anul trecut a adus cel mai mare declin al vânzărilor de când există smartphone-uri.

În valoare, telefoanele premium, adică cele care costă peste 600 de euro, au ajuns să reprezinte peste jumătate din valoarea pieței locale. Tiberiu Dobre de la Samsung spune că, în valoare, aceste telefoane premium au ajuns să reprezinte 53% din piață și ponderea poate urca în acest an spre 55%.

El mai spune că putem vorbi și de un nou segment, super-premium, care capătă dimensiuni din ce în ce mai consistente: este vorba despre telefoanele de peste 1.000 de euro, la care vânzările cresc în volum.

La ce intervalul își schimbă românii telefonul? Reprezentantul Samsung spune că cele mai recente date indică 2 ani și 9 luni - 2 ani și 10 luni. „Aici este vorba despre o medie: sunt și oameni care schimbă an de an telefonul, pentru că le plac tehnologiile disponibile, dar sunt și oameni care le țin 3-4 ani și optimizează foarte mult investiția în aceste echipamente”.

Oamenii țin mai mult telefoanele în medie față de acum câțiva ani din mai multe motive: aparatele funcționează bine, actualizările de software pot fi făcute timp de mai mulți ani, iar la unele modele oamenii aleg să meargă la service pentru a înlocui bateria.

Datele IDC indicau la nivel mondial o schimbare a smartphone-urilor în medie la 3 ani și 4 luni.

Samsung a lansat pe 1 februarie noile telefoane de vârf de gamă Galaxy S23, iar printre noutăți se numără procesoarele Qualcomm Snapdragon, bateriile mai mari de pe două dintre modele și camera de 200 MP de pe modelul Ultra. O parte mai puțin bună ține de faptul că prețurile au crescut față de modelele Galaxy S22.

Samsung are cam jumătate din piața locală de smartphone-uri, făcând volume importante de vânzări mai ales în segmentul Entry, cel cu telefoane care costă și sub 250 de euro. Segmentul Entry a scăzut și el anul trecut la volume de vânzări.

În lume, anul trecut, Samsung a avut 20% din piață, Apple a avut 17%, iar Xiaomi, 14%, arată datele IDC.

Pentru Europa, cele mai recente date Counterpoint indicau o cotă de 33% pentru Samsung, de 23% pentru Xiaomi și de 21% pentru Apple. Față de acum trei ani s-au petrecut câteva schimbări: cota Huawei a scăzut puternic, dar au crescut în schimb semnificativ brand-uri precum Xiaomi, Oppo, Realme și Oneplus.