​TikTok, rețeaua pe care autoritățile SUA ar vrea să o interzică dacă nu rupe legăturile cu China, a creat probabil cel mai performant algoritm din industria tech, unul extrem de eficient în a atrage userii și a-i ține acolo. Exact acest algoritm a ajuns să fie unul dintre motivele pentru care rețeaua este „pusă la colț”.

Logo TikTokFoto: Justlight, Dreamstime.com

Administrația Trump a vrut în 2020 să interzică TikTok, dar nu a reușit, iar administrația Biden face acum o nouă încercare, iar întreg efortul este mai bine organizat.

Situația este diferită și pentru TikTok este mai rea, deoarece tensiunile dintre SUA și China sunt mai mari, iar în SUA presiunea este mai puternică, sprijinul în Congres este mai ridicat pentru interdicție și sunt la muncă mai mulți avocați, pentru a vedea cum poate fi blocată aplicația.

În SUA, TikTok este considerată o amenințare mult mai mare la adresa securității naționale, decât era acum trei ani, iar legiuitorii au introdus măsuri care ar extinde autoritatea administrației Biden, dacă ar fi să fie aplicată o interdicție la nivelul SUA pentru TikTok. Noile măsuri sunt au sprijinul majorității în Senatul SUA.

Mai mulți oficiali importanți din SUA au spus că marea îngrijorare este legată de algoritmii TikTok care, fiind extrem de performanți, ar putea fi modificați și utilizați pentru a le oferi utilizatorilor din SUA diverse clipuri care să-i manipuleze și să creeze neînțelegeri în societate. Teama ține de capacitatea de a manipula rezultatele viitoarelor alegeri, mai ales că TikTok are 150 de milioane de useri în SUA.

Algoritmii au fost creați în China, de IT-iști chinezi foarte deștepți. Teama este că acei oameni foarte „smart” ar putea gândi campanii de manipulare prin care userii din SUA să vadă mai ales clipuri care ar crea dezbinare în societate, la cererea autorităților de la Beijing. NU există nicio dovadă că o astfel de campanie s-ar și desfășurat pe TikTok.

În noiembrie, șeful FBI spunea că guvernul chinez ar putea folosi algoritmii TikTok pentru „operațiuni de influențare”, iar luna aceasta, șeful NSA spunea că „nu este vorba doar că poți influența ceva, ci și că poți opri transmiterea unor mesaje, când ai așa mare audiență”.

TikTok a creat unul dintre cei mai buni algoritmi din industria tech, unul care poate să sugereze o mulțime de video-uri și unui user pasiv care nu dă follow, like și nici nu pune comentarii.

O mare diferență față de alte rețele este că TikTok nu insistă ca cei care au cont să posteze vreodată ceva, ci se bazează mult pe consumul pasiv și mai ales pe secțiunea „For You” unde poți descoperi tendințe, brand-uri, utilizatori și produse, în funcție de cei ce îți dau algoritmii care îți construiesc un profil încă din primele secunde după ce începi să te uiți la clipuri.

Algoritmul „intuiește” rapid ce clipuri s-ar putea să-ți placă să vezi și ți le afișează și în funcție de câte secunde ai stat pe diverse clipuri.

SUA ar vrea ca TikTok să fie separată total de grupul chinez ByteDance, să fie rupte orice legături cu China, dar acest lucru pare foarte puțin probabil. Cert este că autoritățile din China nu vor accepta niciodată ca tehnologiile din spatele algoritmilor să ajungă la companii americane.

Presa a scris că ByteDance, grupul care deține TikTok, este evaluată la 180 miliarde dolari, a primit recent 5 miliarde dolari finanțare și a mai primit în acționariat fonduri de investiții din SUA.

Surse: New York Times, Financial Times, AFP

Sursa foto: Dreamstime.com