Vanzarile de laptop-uri vor creste substantial anul acesta, cu 40%, iar cel tarziu la inceputul lui 2011 calculatoarele portabile vor depasi desktop-urile. In plus, anul acesta pretul mediu al laptop-urilor va continua sa scada, pe fondul atractiei spre laptop-urile low cost, insa in timp, consumatorii vor deveni mai pretentiosi, a spus Lia Burghelea - Vaio Business Development Manager Sony South East Europe (SSEE), intr-un interviu acordat Hotnews.ro.

"Vanzarile de notebook-uri au inregistrat o crestere semnificativa in 2007, de 70%, in special in ultimul trimestru al anului 2007, atingandu-se o cota de 33% din piata totala de PC, cu un numar de peste 300.000 de unitati vandute. 2008 va fi caracterizat de aceleasi tendinte care au fost in 2007 pe segmentul notebook-urilor - scaderea preturilor, insa putin mai lent decat in 2007 si aceea de alegere a unui laptop in defavoarea unui sistem desktop (aceasta se va manifesta chiar mai pregnant in 2008). Pe acest fond, estimam pentru acest an o crestere cu aproximativ 40% a pietei de notebook-uri in Romania", spune reprezentanta Sony Vaio.

Ea a spus ca, in urma analizei pietei pe ultimii trei ani, laptop-urile vor depasi in vanzari desktop-urile la finele anului 2010 sau inceputul lui 2011.

Intrebata despre factorii care primeaza la cumpararea unui laptop, reprezentanta Sony a spus ca importanta pretului nu va scadea niciodata in ochii cumparatorului, insa, cu trecerea timpului, se vor lua in considerare si noile tehnologii, de la o putere grafica si de procesare din ce in ce mai mare, la o capacitate de stocare sporita si conectivitate cat mai variata. "Cumparatorul va avea un apetit din ce in ce mai crescut pentru tehnologie, fiind in masura sa aprecieze din ce in ce mai bine costul noilor tehnologii mobile", spune Lia Burghelea.

Din 2004 laptop-ul a devenit accesibil pentru publicul larg

"Initial notebook-ul era in proportie de 90% un accesoriu nelipsit mediului de afaceri datorita mobilitatii/autonomiei, iar pretul il impiedica din pacate sa acceseze piata consumer in maniera unui desktop PC. Aceasta situatie s-a mentinut pana in 2004, cand tehnologiile de fabricatie ale unui laptop au inceput sa scada ca si cost, uniform accelerat. In momentul de fata, datorita progresului tehnologic, consumatorul obisnuit poate gasi intr-un notebook tot ceea ce ii poate oferi si un desktop-PC, de la putere de calcul si multimedia station la gaming si conectivitate avansata, cu plusul de rigoare dat de un lucru extrem de important: mobilitatea", spune reprezentanta Sony.

Intrebata cat timp crede ca vor mai scadea preturile medii ale laptop-urilor, Burghelea a spus ca preturile vor continua sa se diminueze in acest an odata cu aparitia unor variante multiple de notebook-uri low-cost din partea a diversi producatori. "Utilizatorii obisnuiti au manifestat un interes crescut pentru tipul de laptopuri low-cost, dar, pe masura ce se vor initia in utilizarea echipamentelor mobile, pretentiile lor vor creste si se vor orienta spre configuratii mai puternice, sau spre brand-uri consacrate", adauga ea.

Burghelea este director de dezvoltare pe sud-estul Europei pentru laptop-ul Sony Vaio, pentru care estimarile producatorului indica o cota de 2,4% din piata anul acesta si dublarea ei in doi ani.