Dupa ce a pierdut tot mai mult teren in fata Google, incat a ajuns tinta de preluare, Yahoo! mizeaza acum pe creativitatea altor dezvoltatori si companii si lanseaza joi un serviciu care ofera acces catre "secretele" tehnologiei de cautare a Yahoo!, informeaza Associated Press. Practic, orice site pe internet va putea fi dotat cu un motor de cautare personalizat, plecand de la sistemul Yahoo! de indexare a informatiilor si imaginilor.

Potrivit estimarilor Yahoo!, costul minim al tehnologiei oferite, in cazul in care s-ar porni de la zero, depaseste 300 milioane dolari. Yahoo! cere in schimb ca rezultatele afisate de orice motor de cautare dezvoltat pe baza informatiilor Yahoo! sa afiseze reclamele companiei.

Yahoo! va permite dezvoltatorilor sa-i foloseasca tehnologia pentru a construi propriile aplicatii de cautare pe internet, ca parte a ofertei Yahoo! Search BOSS (Build your Own Search Service). Yahoo! a spus ca joi va publica API-uri ce vor putea fi folosite de orice dezvoltator impreuna cu aplicatii pentru combinarea datelor din indexurile de cautare ale Yahoo! cu date de la alte surse de pe web.

Pana acum, doua motoare de cautare specializate Hakia si Me.dium. au decis sa intre in program. "Vrem sa perturbam piata cautarii pe internet si sa permitem intrarea a cat mai multi jucatori noi", spune Prabhakar Raghavan, strateg la Yahoo!.

Un dezvoltator ar putea utiliza API-ul pentru a construi un motor de cautare pe un anumit domeniu, cum este sportul, sau poate imbunatati modul in care utilizatorii pot gasi informatii pe site-uri.

In lunile urmatoare, scrie PC World, Yahoo! va construi o "platforma de monetizare" ce va folosi sistemul sau de advertising si va permite site-urilor sa inceapa sa castige bani din aplicatiile pe care le construiesc in programul BOSS. Yahoo! intentioneaza sa ceara dezvoltatorilor o parte din veniturile pe care le obtin prin program, crede analistul IDC Karsten Weide.

Rivalul Google ofera deja un serviciu care permite crearea de motoare de cautare pe diferite site-uri, insa Yahoo! pretinde ca BOSS da "un nivel de acces fara precedent" la tehnologia sa si va avea un impact de proportii asupra pietei de internet search. Analistii sunt de parere ca BOSS va ajuta Yahoo!, dar nu ii va creste cota de piata si nici nu va ravasi concurenta, cel putin pe termen scurt.