Compania Mendeley (Marea Britanie), castigatoarea concursului Plugg 2009, a fost fondata de cativa tineri, pe vremea cand erau studenti la doctorat, din dorinta de a-i ajuta pe cercetatori sa gaseasca lucrari stiintifice de calitate pe orice tema. Cireasa de pe tortul evenimentului Plugg din 12 martie este un site, plus o aplicatie offline, prin care poti pune la comun fisiere PDF cu texte academice.

In prezentarea de pe scena concursului pentru start-up-uri de la Bruxelles, Jan Reichelt si Victor Henning au aratat clar care este pozitionarea companiei: este singura care ofera ambele versiuni ale aplicatiei, in mod gratuit.

Concurs fara perdanti

Pe locurile 2 si 3 s-au plasat companiile Jinni (cautare de fisiere video pe Web, cu diverse optiuni de personalizare) si Myngle. Cea din urma a castigat insa premiul publicului, in urma votului electronic care s-a desfasurat in sala imediat dupa prezentarile de cate doua minute pentru fiecare firma. In afara de recunoastere, castigatorul a primit 2.000 de euro, iar firmele de pe locurile 2 si 3 cate 1.000.

Nici una dintre companiile aflate printre cele 20 din semifinala nu a pierdut nimic prin participarea la Plugg 2009. In afara de faptul ca au avut ocazia sa se prezinte in fata unui public format din antreprenori, investitori si jurnalistii, reprezentantii start-up-urilor au stabilit contacte, au facut demonstratii live ale produselor lor si au plecat acasa cu un bagaj de cunostinte noi pe care le pot pune in practica in dezvoltarea afacerilor lor.

Prezentarea de 10 minute din finala a celor de la Mendeley nu a fost nemaipomenita, dar a avut un continut edificator. Acesta este unul dintre punctele forte de care probabil au tinut seama membrii juriului. Echipa companiei Mendeley este formata din 12 cercetatori, toti absolventi ai unor scoli de prestigiu: Cambridge, Warwick, Koln etc.

PDF-urile din colectie sunt puse la dispozitia tuturor de catre autori, care-si pot crea un cont de cercetator, profesor, om de stiinta, pe site-ul Mendeley.com. Atunci cand doresti sa incarci in colectie lucrarile, ii indici site-ului locul unde se afla acestea si sistemul face totul: extrage textul, metadatele (autorul, cuvintele-cheie, data aparitiei etc.), pune lucrarea in categorii. Partea frumoasa este ca poti sincroniza datele de pe mai multe calculatoare, daca obisnuiesti sa lucrezi acasa si la serviciu pe calculatoare diferite.

Planul de afaceri al lui Mendeley prevede, printre altele, introducerea unor optiuni premium in viitor: spatiu de stocare mai mare pe server, furnizarea unor statistici personalizate si altele. Toate vor fi contra cost si fondatorii firmei nu exclud introducerea unei taxe pe download, la un moment dat.

Podium onorant si original

Jinni vine din Israel, dar asta nu i-a impiedicat pe cei din juriu sa o aseze printre firmele concurente la competitia start-up-urilor europene. Problema principala a prezentarii de pe scena a fost ca nu a oferit detalii concrete si valoroase pentru juriu, precum modelul de business si marja de profit asteptata. Desi serviciul de cautare a fisierelor video s-a lansat acum doua luni, peste 50.000 de utilizatori s-au inscris pe site pentru varianta beta. Publicul site-ului este foarte rafinat, 75% dintre ei cautand deja lucruri foarte tintite: „stylish action”, „romance at the end of the world” etc. Jinni este o companie ambitioasa: la Plugg au fost anuntate planurile pe sase ani – extinderea la cautarea cartilor, DVD-urilor, chiar si a ofertelor de excursii si concedii.

Myngle (Olanda) a facut poate cea mai buna prezentare de la aceasta editie a evenimentului din Bruxelles. Maria Tognetti a fost dezinvolta pe scena, a dat detalii in plus fata de informatiile de pe slide-uri si a aratat ca un serviciu care-i pune in legatura pe utilizatorii care doresc sa predea si sa invete limbi straine este extrem de folositor si este in spiritul valului de site-uri utile de tip Web 2.0. Orice utilizator isi poate crea un cont de profesor sau de student. Viitorii profesori trec printr-o etapa de verificare (interviu video si CV), iar studentii isi aleg profesorul, platesc orele dorite (sau isi iau un pachet cu mai multe ore, cu reducere) si asista la curs folosind webcam-ul si microfonul. Tognetti a anuntat un serviciu ce va fi lansat in viitor: traduceri la cerere, evident, tot contra cost.

Un alt castig obtinut prin participarea firmelor la Plugg este faptul ca s-a stimulat discutia despre serviciile oferite de companii si s-a creat ocazia unei promovari informale a acestor start-up-uri prin bloguri, mesaje pe Twitter, articole pe site-uri de profil. Comunitatea Web 2.0 este interesata de lansarea unor servicii inovative in mod constant si se pare ca utilizatorii incep sa fie tot mai pasionati de produse si servicii utile, care se folosesc usor, care au rezultate imediate.

Detalii:

* Site-ul oficial al evenimentului

* Prezentarea companiilor finaliste la Start-ups Rally