Piata mondiala de electronice, audio-video, IT si telecomunicatii va avansa si in acest an, iar consumatorii vor cheltui mai mult cu 2% pe produse din aceste segmente, ajungand la o valoare estimata de 494 miliarde de euro, arata un studiu Gfk. Cresterea e sustinuta de cererea de telefoane mobile, televizoare LCD si PC-uri, arata studiul.

Cu vanzari in crestere cu 8%, Japonia este in prezent regiunea cu cea mai rapida extindere, urmata de Africa, cu o crestere de 6% si de China cu 5%. Pe de alta parte, este asteptat un declin al vanzarilor de 3% in America de Nord si de 5% in Europa.

Cel mai bine vandute trei categorii de produse se bucura in continuare de tendinta de crestere. In prima jumatate a anului 2009, telefoanele mobile si televizoarele au crescut fiecare cu cate 4% in valoare, in vreme ce vanzarea de PC-uri cu 2%.

In cazul fiecareia dintre aceste categorii, care totalizeaza 78% din piata, inovatia este principalul motor de crestere, majorarea vizand produse noi ca smartphone-urile, televizoarele cu ecran plat si notebook-urile. Grupele de produse mai mici au avut o contributie pozitiva la cresterea generala – de exemplu, vanzarile globale de playere Blu-ray se estimeaza ca vor creste cu 117% anul acesta.

In 2009, consumatorii europeni vor cheltui cu 11% mai putin pe bunurile electronice. In afara de climatul economic general, una dintre principalele cauze este reprezentata de vanzarile in scadere pentru televizoarele cu ecran plat - cele care reprezentau motorul cresterii inainte - datorita eroziunii pretului. 50% dintre vanzarile din prima jumatate a anului au fost generate de trei dintre tarile vest-europene: Germania cu 19%, urmata de Marea Britanie cu 16% si Franta 15%. GfK estimeaza vanzari totale pe piata electronicelor de aproximativ 54 miliarde de euro in 2009.

In timp ce televizoarele traditionale inregistreaza scaderi, televizoarele LCD iau partea leului cu vanzari de 88%. De asemenea, sistemele cu tehnologie integral HD devin din ce in ce mai populare si detin 49% dintre vanzarile de LCD-uri si 23% in cazul plasmelor. In 2009, GfK asteapta vanzari totale in Europa de 43,5 milioane pentru LCD si 4,3 milioane unitati pentru plasme.

Pe de alta parte, piata europeana de DVD-uri este in scadere accentuata. In prima jumatate a lui 2009, numarul unitatilor vandute a scazut cu 14%, in timp ce scaderea in valoare a fost de 25%. Aceste reduceri au fost partial contrabalansate de cresterea puternica pentru playere Blu-ray care si-au majorat de patru ori vanzarile in prima jumatate a anului comparativ cu aceeasi perioada a anului 2008, spun cei de la Gfk si estimeaza anul acesta vanzari de 18,7 milioane de unitati pentru DVD playerele traditionale si 2,1 milioane pentru playerele Blu-ray.