Peste 60% dintre tranzactiile pe internet transfrontaliere in UE nu ar putea fi realizate, deoarece comerciantii refuza sa livreze in tara de rezidenta a consumatorului sau nu dispune de mijloace de plata adecvate platilor transfrontaliere, iar Romania, Bulgaria, Letonia, Belgia si Malta sunt tarile ale caror locuitori au cele mai mici sanse de a cumpara produse pe internet din alt stat membru, arata un test online publicat joi de Comisia Europeana.

Un test online efectuat la cererea Comisiei Europene a verificat in ce masura consumatorii europeni pot efectua cumparaturi online in alte state membre UE decat cel de rezidenta si care sunt oportunitatile sau barierele acestui proces.

Romania, tara cu cel mai ridicat grad de esec al tranzactiilor online transfrontaliere din UE

In cadrul testului, cumparatori din UE au incercat sa achizitioneze articole dintr-o lista care cuprindea 100 de produse populare – de exemplu, aparate foto, CD-uri, carti, imbracaminte – de la un vanzator din afara tarii. S-au efectuat aproximativ 11.000 de comenzi. Cumparatorii in cauza au verificat posibilitatea efectuarii cumparaturilor online transfrontaliere, pana la ultima etapa a procesului, fara a cumpara efectiv ceva.

Rezultatele arata ca 61% dintre comenzile online intr-o alta tara ar fi esuat. Romania face parte alaturi de Bulgaria, Letonia, Belgia si Malta, din grupul de tari in care sunt cele mai mici sanse pentru realizarea unor tranzactii online transfrontaliere, avand de altfel cel mai ridicat grad de esec al acestor tranzactii (circa 76%, fata de 75% in Bulgaria, urmatoarea clasata).

Romania, printre tarile UE, in care locuitorii pot face cumparaturi online in alte state membre mai ieftine cu 10% decat cele mai bune oferte locale

Sondajul a evidentiat posibilitatea unor economii substantiale gratie comertului online transfrontalier. Pentru peste jumatate din totalul produselor cautate, consumatorii din 13 tari UE au putut gasi o oferta intr-o alta tara UE care a fost cu cel putin 10% mai ieftina decat cea mai buna oferta autohtona, pentru cel putin jumatate din produsele cautate (toate costurile, inclusiv livrarea in tara de provenienta a consumatorului, au fost incluse). Romania se afla intre cele 13 tari, alaturi de Portugalia, Italia, Slovenia, Spania, Danemarca, Letonia, Grecia, Estonia, Finlanda, Ungaria, Cipru si Malta.

Potrivit rezultatelor sondajului, comertul online transfrontalier ofera acces la produse care nu sunt disponibile pe piata autohtona. Cumparatorii din 13 tari UE, printre care si din Romania, nu au putut gasi online oferte autohtone pentru cel putin 50% dintre produsele cautate, dar le-au gasit intr-o alta tara UE.

Pe baza acestor rezultate, care vin in completarea unui raport mai larg efectuat in martie 2009 privind situatia comertului electronic in UE, Comisia Europeana propune, printre altele, introducerea unei Directive privind drepturile consumatorilor. Obiectivul acesteia ar fi inlocuirea actualului mozaic legislativ, generator de confuzii, cu un simplu set de drepturi, valabil in intreaga UE, care sa ofere consumatorilor protectie egala si, in acelasi timp, sa reduca costurile legate de conformitate care sunt suportate de vanzatorii cu amanuntul, oferindu-le claritate juridica.