Le Figaro analizeaza cauzele care au facut din Apple un brand global, dupa ce compania creata de Steve Jobs si Steve Wozniak a depasit recent, din punct de vedere al capitalizarii bursiere, gigantul Microsoft. Steve Jobs, un orfan abandonat de parintii sai (sirianul Abdulfattah John Jandali, profesor de stiinte politice, si americanca Joanne Carole) s-a nascut in 25 februarie, la San Francisco, si a fost adoptat de Paul si Clara Jobs. Se imprieteneste cu Steve Wozniak, fiul unui inginer electronist la Silicon Valley si impreuna cu acesta creaza, la doar 21 de ani, Apple 1. La 25 de ani este milionar.

Figaro Magazine analizeaza care sunt cauzele acestui entuziasm general pe care il starnesc toate produsele desfacute sub celebrul brand.

1. Un lider vizionar si carismatic

Niciun lider nu incarneaza mai deplin imaginea marcii decat Steve Jobs. Prezentator abil, personaj carismatic, este sufletul companiei. A trecut in umbra in 1985 si vanzarile au scazut imediat. Revine in 1996, afacerea incepe sa-si revina imediat. Ii datoram toate inovatiile Apple: interfata grafica, iMac, l'iPod, iPhone, iPad... Isi conduce echipa cu un entuziasm si autoritarism care seduc dar si inspira teama, in acelasi timp.

In 1996, cand a revenit in afacere, a intrebat in timpul unei sedinte: "Explicati-mi ce nu merge aici!" si, fara sa mai astepte, a oferit si raspunsul: "Sunt produsele, sunt de doi bani!". Ia decizii radicale care dau nastere unuia dintre cele mai emblematice produse ale informaticii: iMac-ul.

2. Obiectivele magnifice

Cand a aparut iMac, in 1998, lumea calculatoarelor era formata exclusiv din computere cu ecrane rectangulare si gri, asociate cu imaginea universului auster al biroului unui contabil. Rotunjit, cu culori vii, iMac-ul elimina complexele informaticii. A disparut teama de a le expune, creativii si-au declarat imediat dragostea si le regasim frecvent in filmele din epoca. A fost un soc pentru industria informaticii si un nou suflu pentru Apple, care nu va abandona niciodata acest filon.

Sub semnatura designerului Jonathan Ive, Apple lanseaza zeci de produse pe piata care sunt recunoscute de public din prima privire. Impachetate cu grija (chiar si ambalajul este un regal), beneficiaza de o grija permanenta pentru detalii.

3. Simplitatea utilizarii

Deplasarea cursorului pe ecran, click pe document si acesta se deschide...o manevra aparent simpla azi, dar nu la fel era si in 1984, cand Apple a lansat Macintosh. In fata unor computere unde trebuia sa scrii linii obscure de cod pentru a cea mai mica operatie, MAc a venit cu un mesaj de intampinare simplu si vesel: "Hello". O veritabila filosofie care aliniaza eleganta si simplitatea utilizarii, si care va transforma informatica pentru totdeauna. "Cand vorbim de desing, oamenii se gandesc "cu ce seamana"? dar pentru noi acest lucru trebuie sa insemne: 'cum merge'?", explica Steve Jobs.

Toate produsele Apple sunt cel mai usor de folosit in intreaga lume. Sistemul Mac OS are un caracter intuitiv, chiar si pentru cei mai putin initiati in informatica. Nu ai nevoie de instalezi vreun soft pentru a instala un periferic. In plus, Mac-urile par a fi mai ferite de virusi decat celelalte computere. Simplitatea iPod este evidenta, si ce sa mai spui de iPhone, care este livrat fara niciun manual de utilizare dar nu pare sa puna probleme nici unui copil de 8 ani.

4. A reusi cu ideile altora

Desi au reputatia de a fi revolutionat lumea informaticii, inginerii de la Apple nu par sa fi inventat mare lucru. Cel mai adesea, ei s-au inspirat din ceea ce exista deja si au propus variante mai apropiate de nevoile consumatoriulor. De multe ori cu produse mai putin puternice decat concurenta, dare care erau vandute mai scump. Mousul care dirija imprimantele Xerox l-au inspirat pe Steve Jobs in cadrul unei vizite efectuate in 1979. iPod a iesit pe piata mult dupa alte produse similare (Creative, iRiver...) dar, in plina explozie a pietei, a propus o oferta simpla si completa in ceea ce priveste descarcarile. Cazul iPhone este relevant: a atacat piata telefoniei controlata de marci considerate indestructibile, precum Nokia, Samsung sau Sony Ericsson.

Impotriva tuturor asteptarilor, bulverseaza jocurile si devine un fenomen mondial. Cu toate acestea, nu propune nimic nou, dar isi face treaba cel mai bine. Interfata tactila este mai rapida decat a concurentilor, aplicatiile sale sunt mai accesibile, navigatorul internet reactioneaza fara intarziere. Chiar si magazinul de aplicatii, cu 3 miliarde de descarcari in 18 luni de existenta, este inspirat de cel creat de Microsoft pentru Windows Mobile. In ceea ce priveste iPad, acesta dispune de o notorietate incredibila, in timp ce altii incercau sa deschida drumurile de mai multi ani(Archos Tablet, Tabbee , Hubster...).

5. Un univers aparte

Atunci cand cineva cauta pe telefonul sau mobil, spune: "Caut in telefon". Detinatorul unui iPhone face acelasi lucru, dar el spune : "Caut pe iPhone-ul meu".

Pentru ca un posesor de Apple este diferit de ceilalti. Este mandru si isi afiseaza produsul ca semn al apartenentei la o elita. Acest fenomen isi gaseste radacinile in 1984 cand, la cel mai mare eveniment sportiv al anului din Statele Unite, finala Super Bowl, milioane de telespectatori au descoperit o reclama care a devenit una dintre cele mai celebre din lume: ea anunta lansarea primului Macintosh, prezentandu-l drept o revolutie intr-un univers totalitar care facea referinta la cartea lui George Orwell, 1984. Apple s-a definit astfel drept adeptul anticonformismului, pozitie pe care si-o va exprima deschis in razboiul dus impotriva PC-urilor produse de Microsoft, ridiculizate frecvent in reclamele Apple.

Acest antagonism se regaseste in sloganul "Think different". Apple nu vinde doar produse, ci un mod de viata.

6. De la informatica la cultura

In 2001, Apple a propus nu doar un alt aparat la care se putea asculta muzica in format digital, ci o solutie completa, care includea un cititor MP3, un soft de gestiune si de descarcare de muzica (iTunes) si un magazin online de muzica (iTunes Store).

Succesul a fost imediat. La sapte ani de la lansare, iTunes Store a devenit numarul in ceea ce priveste achizitiile de muzica online, detinand o cota de piata de 90%. Peste 10 miliarde de titluri au fost descarcate. In acest fel, Apple a mai reusit un pariu, acela de a deveni, din producator de computere, un canal de distributie a produselor culturale (muzica, videoclipuri, filme). O lovitura geniala, care ii permite sa incaseze 30% din sumele cheltuite pe iTunes fara sa produca cel mai mic continut. Acest 'ecosistem' isi gaseste numeroase declinatii, gratie iPhone, care permite vanzarea de aplicatii si, cel mai recent, iPad, care se pozitioneaza pe piata cartilor online si a presei.

7. Clienti captivi

Apple a incercat intotdeauna sa-si pastreze clientii in propria ograda (Mac-urile nu era compatibile cu universul PC-urilor), dar, incepand cu 2003, a realizat un tur de forta pe care nu l-a vista nicio alta companie din lume: aceea de a-si face clientii complet captivi. Toti posesorii unui iPod trebuiau sa foloseasca obligatoriu softul iTunes pentru a cumpara muzica pe iTunes Store, din ratiuni de simplitate si lupta impotriva pirateriei.

Dar si pentru indepartarea concurentei. Piesele descarcate nu pot fi citite decat pe iPod, gratie unui sistem de anti-piratare (DRM). In fata dezbaterilor publice, Apple a facut cativa pasi inapoi, dar iPod-urile raman dependente de iTunes.

Intre timp, iTunes a devenit prima platforma mondiala pentru descarcarea de muzica. Acelasi fenomen il intalnim la iPhone si la aplicatiile sale aditionale.

8. Lumea lucreaza pentru ei

Zeci de mii de muncitori benevoli: iata inca una dintre ideile indraznete ale firmei conduse de Jobs. La lansarea iPhone, in 2007, Steve Jobs refuza dezvoltatorilor externi sa propuna aplicatii aditionale. Un an mai tarziu, o schimbare la 180 de grade: bazandu-se pe experientele internet 2.0 (precum site-urile cu continut video, alimentate exclusiv de utilizatori), deschide AppStore, un magazin online unde oricine isi poate plasa spre vanzare rodul muncii pentru iPhone. In 18 luni, au fost create peste 400.000 de aplicatii, de la jocuri, meteo, bucatarie si pana la dictionare.

Apple taxeaza cu 30% tranzactiile efectuate pe App Store, controland de o maniera foarte stricta. Numeroase softuri au fost refuzate de o maniera arbitrara, cum este cazul Google sau al Adobe.

9. Invatarea din greseli

Daca Apple este astazi un model de societate vizionare, trebuie stiut ca marile sale inovatii au fost construite pe baza unor esecuri usturatoare.

In 1993, Apple propune Macintosh TV: un computer care putea fi folosit si ca televizor, dar nu in acelasi timp. S-au vandut doar 10.000 de exemplare. In 1994, apare unul dintre primele aparate foto digitale - Quick Take. Cu o rezolutie de 0,3 megapixeli si cu o memorie integrata de 1Mb, care permitea stocarea a opt fotografii, nu era compatibil decat cu computerele Apple.

O eroare pe care Apple nu o va mai repeta la lansarea iPod.

10. Crearea evenimentului

In 9 ianuarie 2007, Steve Jobs a prezentat primul iPhone. Acest anunt a umbrit total noutatile prezentate la CES, in Las Vegas (unul dintre cele mai mari saloane internationale dedicate tehnologiei), care s-a deschis cateva zile mai tarziu. Toata lumea nu vorbea decat de Apple.

In 2010, aceeasi procedura a fost folosita pentru iPad. De foarte multi ani, Apple controleaza cu o mana de fier comuncare. Nimic nu scapa fara aprobarea sefului. Rarii ziaristi care au primit un iPad inainte de lansare s-au angajat sa pastreze secretul de o maniera draconica.

Fara a face prea mult apel la publicitate, compania isi ofera informatiile precum niste comori rare, aici unui ziarist de la New York Times, acolo plasand un anunt scurt pe site, pe care se chinuie sa-l decripteze ulterior specialisti din intreaga lume.

Varful a fost atins in aprilie 2010, cand un iPhone de a patra generatie a fost gasit intr-un bar din San Jose, in apropierea birourilor Apple. Uitat acolo de un inginer aiurit, a ajuns rapid pe site-ul specializat Gizmodo.com, pentru o inspectie minutioasa. In cateva minute, informatia, insotita de video, a facut inconjurul lumii. Si nu a costat nimic. Aceasta capacitatea de a crea dorinta, de a te juca cu curiozitatea consumatorilor si de a alimenta fara incetare zvonurile in jurul sau este o arta care nu este stapanita decat de o singura companie in intreaga lume Apple. Chiar si existenta acestui articol este o dovada, noteaza, cu umor, ziaristii de la Le Figaro.