Marti dimineata, stind de vorba cu Justin Kadima, am realizat o chestie importanta. Corelata cu prezentarea de la RoNewMedia a lui Mark Cowan, de la Facebook, imi dau seama ca va urma o perioada foarte interesanta pentru marketingul romanesc. Si cind spun marketing, nu ma gindesc neaparat la ce se intelege, la modul general (repet si accentuez, la modul general), din acest cuvint: niste corporatisti care au pe mina niste bugete mari ale companiilor in care lucreaza. Ma gindesc mai degraba la micii marketeri, cei cu resurse mici, dar pe care le pot folosi intr-un mod inteligent, scrie Alex Mihaileanu pe blogul Subiectiv.

Justin imi spunea cit de importanta a fost Vodafone in cresterea Facebook in Romania. Si nu pot sa nu-i dau dreptate. Twitter n-a prins la romani din cauza ca-i obliga sa scrie putin. Si, dupa cum stim, romanul are multe lucruri de spus, deci are nevoie de spatiu de desfasurare. Facebook, pe de alta parte, iti pune la dispozitie suficient. Si-atunci, ce era de promovat? Desigur, Facebook.

Inceputul cresterii serioase a Facebook in Romania coincide taman cu derularea campaniilor Vodafone. De unde erau citeva sute de mii de romani, numarul utilizatorilor a depasit in scurt timp milionul. Totodata, e un motiv suplimentar pentru promovarea tot mai accentuata a smartphone-urilor. In fond, nu prea poti intra pe Facebook de pe un Nokia 1100 cu ecran alb-negru (pina la urma, asta fiind si unul dintre cele mai comune terminale in Romania). Si cum "one thing leads to another", ca sa-i citez pe amicii nostri de peste Atlantic dezvoltatori de platforme mobile, iata cum creste piata tot mai puternic.

In contextul unui numar tot mai mare de utilizatori de Facebook, dar si de smartphone-uri, e si firesc sa apara tot mai multe servicii, lansate inclusiv de Facebook, nu doar de catre terti care vor sa profite de un public tot mai mare. E drept, Facebook e pe trei sferturi inutil, in conditiile in care consideri ca e doar o retea sociala si atit. Daca e sa te gindesti la Facebook ca la un serviciu, observi ca are si utilitati. E adevarat ca Facebook Places e o timpenie (in general, geolocation e un risc pe care ti-l asumi indiferent ca-ti dai seama de asta sau nu), dar poate fi util din alte puncte de vedere.

Insa ma gindeam la cu totul altceva, anume la Facebook Deals, care va fi lansat cit de curind si pe piata romaneasca. Daca ar fi luat in considerare, ar fi o oportunitate serioasa pentru multe business-uri pentru a se promova. Eu ma gindesc, de exemplu, doar la cite cafenele si restaurante exista in Bucuresti. Ce-i drept, ceva similar practica si Turabo cu Foursquare pentru cafeneaua de la Porsche Bucuresti Nord (dac-am priceput bine, dai check-in si primesti o cafea gratis). Insa asta e doar un exemplu izolat. Nu pot sa nu ma gindesc la cite magazine de haine si incaltaminte pentru pustime sau pentru hipsteri exista, unde conceptul ar merge de minune.

Pe de alta parte, depinde foarte mult de ce functionalitati va dezvolta mai departe Facebook. Spre exemplu, ar fi interesant un sistem de rating si sortare in functie de o serie de criterii pentru circiumi. Sint la Universitate si vreau sa beau o cafea, deschid Places si vad ce am in zona, selectez sa-mi afiseze cafenelele in functie de media punctajului sau in functie de rating-ul pe preturi samd.

Foursquare este un instrument util pina la un punct: numarul de utilizatori. Facebook, pe de alta parte, are din plin. Sa nu profiti de asa ceva, ar fi chiar trist. Ce-i drept, si cultura romanului e cel putin ciudata. Unii ar abuza de oferte sau promotii, altii ar da check-in si nu s-ar duce sa ceara reducerea dintr-un oarecare sentiment de rusine. Si totusi, merita cel putin incercat.

Comenteaza pe blogul Subiectiv.