Cazul angajatului Google care a fost arestat in Egipt pentru ca a incurajat lumea pe internet sa se revolte pune compania intr-o situatie complicata fiindca trebuie sa gaseasca o cale de mijloc intre nevoia de a-si apara angajatii si cea de a mentine relatiile cu guvernele din tarile in care opereaza. Wael Ghonim, angajatul Google care a fost arestat 10 zile, si apoi eliberat, crease o pagina de Facebbok in onoarea unui afacerist omorat de politisti sub acoperire, iar aceasta pagina a contribuit la cresterea numarului celor care au iesit in strada.

Directorul departamentului de marketing al Google pentru Orientul Mijlociu si Africa de Nord, Wael Ghonim a disparut pe 27 ianuarie in Cairo si a fost eliberat pe 7 februarie. El a admis ca a creat o pagina de Facebook in onoarea unui afacerist omorat vara trecuta de politisti sub acoperire, iar demersul lui a determinat si mai multa lume sa iasa in strada.

S-a declansat apoi o dezbatere legata de cum ar trebui tratate actiunile pe care un angajat al unei companii de prestigiu le intreprinde in timpul liber si in ce mod reflecta ele pozitia oficiala a companiei. In mod normal nu ar fi probleme, insa Google este o companie de prestigiu, iar ideea angajatului sau de a lua in mod clar partea protestatarilor anti-Mubarak si de a-i incuraja sa iasa in strada, schimba lucrurile.

Google a declarat mereu ca lupta impotriva cenzurii si ca sustine libertatea de exprimare in tarile unde aceasta e pusa in pericol. Totusi, Google nu a avut cu autoritatile egiptene o relatie atat de tulbure cum a fost in China, iar oficialii de la Cairo nu au facut presiuni asupra Google. Compania trebuie totusi sa pastreze un echilibru si sa nu riste un scandal diplomatic daca actiunile sale pun in pericol institutiile statului.

Pe de alta parte, Egiptul a taiat mai multe zile aproape toate caile de a intra pe internet in tara, iar Google a luat atitudine si a creat un serviciu prin care oamenii puteau da telefonic mesaje care apoi erau postate pe Twitter.

Presa internationala scrie ca Google are de castigat ca imagine in cazul Ghonim fiindca angajatul a facut un lucru curajos care este si in concordanta cu ideile Google. Problema este ca in astfel de situatii este insa greu sa faci diferenta intre pozitia unui anumit angajat si a intregii companii, iar in cazurile mai delicate aceste diferente trebuie totusi bine delimitate.