​„Copiii minune” ai industriei digitale

Abyss AttackFoto: deepbytestudios.com/

Jocurile electronice reprezintă una din categoriile cele mai spectaculoase ale IT-ului de ieri şi de azi. Născută - în anul 1972 - o dată cu apariţia jocului Pong creat de Allan Alcorn, această ramură a industriei digitale a cunoscut în ultimii 25 de ani o dezvoltare explozivă. Nu doar profiturile consistente obţinute de cei mai importanţi actori de pe piaţa de profil, cât, mai ales, creativitatea tehnică şi artistică încapsulată în blockbustere precum Silver (Infogrames), Oblivion (Bethesda), Syberia (Microids), World of Warcraft (Blizzard) şi încă multe altele, au transformat domeniul jocurilor electronice într-unul din cele mai fascinante teritorii ale tehnicii şi culturii contemporane. Împletită dintre calităţile artistice ale unor creatori precum Benoît Sokal, Warren Spector sau Jakub Dvorský şi virtuozitatea inginerească a unor developeri precum Jordan Mechner, Kyle Gable şi Julian Lefay a contribuit la stabilirea standardelor game design-ului actual.

Ca de obicei, iniţiativa a aparţinut în întregime unor producători occidentali (americani, englezi şi, se putea altfel?, japonezi). Au trebuit să treacă ani buni până la apariţia pe piaţa de profil a unor dezvoltatori est-europeni de anvergură precum CD Projekt (Polonia) sau GSC Game World (Ucraina), companii care s-au remarcat la nivel mondial prin titluri precum The Witcher, Cossacks: European Wars sau S.T.A.L.K.E.R. Shadow of Cernobyl. Alături de acestea, pe piaţa aşa-numitelor jocuri “casual” (din categoria cărora fac parte produse gen Solitaire, Arkanoid sau Pac Man), s-a impus categoric producătorul rus din Novosibirsk Alawar Entertainement. Constatând dinamismul plin de promisiuni al uneia dintre cele mai prolifice ramuri ale industriei IT, este legitim să ne întrebăm dacă există producători români de jocuri electronice.

O întrebare incomodă: “unde ni sunt jucătorii”?

Angajaţi în căutarea unui răspuns complet la întrebarea de mai sus, precizăm că nu luăm în calcul (cel puţin deocamdată) companiile străine prezente la noi. Fără a minimaliza valoarea şi contribuţia studiourilor româneşti deschise de Ubisoft, Electronic Arts, Gameloft ş.a.m.d., deocamdată suntem interesaţi de acele produse care, de la concept până la produsul final, reprezintă contribuţia exclusivă a unor creatori autohtoni. Există asemenea produse? “That is the question…”