Piata bunurilor de folosinta indelungata a fost de 307 milioane euro in primul trimestru, in crestere cu 11% fata de T1 2010, arata cea mai noua editie a studiului GFK Temax. Sectoarele IT si foto au avut cresteri de peste 25%, in timp ce piata de imprimante s-a dus in jos cu 23%. In ultimul trimestru din 2010 piata totala a trecut de 400 milioane euro, din care sectorul IT a reprezentat peste un sfert.

Studiu Gfk Temax T1 2011Foto: Gfk

Foto

Inceputul lui 2011 a fost unul puternic pentru sectorul foto. Cu un avant de +28,6%, vanzarile de camere digitale au crescut in primele trei luni, atat pe segmentul compactelor, cat si pe cel al D-SLR-urilor. Segmentul de D-SLR-uri s-a bucurat in mod deosebit de aprecierea prosumer-ului (consumator profesionist) de foto din Romania. Ramele foto digitale au generat aceeasi valoare ca in primul trimestru din 2010. Se pare ca, cel putin in cazul sectorului foto, punctul cel mai de jos al recesiunii a fost atins anul trecut. Valoarea totala a pietei in T1 2011 a fost de 9 milioane euro.

IT

Primul trimestru al lui 2011 a adus o schimbare de trend pentru piata de IT si pentru prima data in mai mult de doi ani dinamica trimestriala a fost una pozitiva, valoarea vanzarilor fiind cu 26% peste cea din T1 2010. Principalul declansator al cresterii a fost inca o data segmentul computerelor portabile, ajutat si de o rata de penetrare nationala scazuta. Dar si alte categorii de produse au aratat cresteri: monitoarele, perifericele (camere web, mausi si tastaturi) si chiar segmentul de PC desktop-uri.

IT, sectorul cu cea mai mare valoare in acest trimestru (101 milioane de euro), are parte de lansarea unei noi categorii, webbooks sau tablete, dispozitive aflate la limita dintre IT si telecom. Pentru moment, aceasta categorie a inregistrat cifre de vanzari mici, dar are potential mare de crestere.

Electronicele de larg consum

T1 2011 a adus vesti bune pentru sectorul electronicelor de larg consum; vanzarile au crescut cu aproximativ 15% comparativ cu T1 2010, ajungand la un total de 65 milioane euro. Intr-un climat de nesiguranta economica, cu un trimestru marcat inca de un consum redus al populatiei, dar cu mici imbunatatiri cand vine vorba de optimismul consumatorului, apare o intrebare: chiar a iesit din recesiune piata electronicelor de larg consum?

Dintr-un punct de vedere, considerand faptul ca electronicele au incheiat anul 2010 cu evolutii pozitive datorita imbunatatirii graduale a vanzarilor trimestru cu trimestru, se poate presupune ca piata iese din recesiune. Totusi, trebuie amintit faptul ca intreaga piata este ridicata de vanzarile de televizoare cu ecran plat. In afara de o evolutie pozitiva timida in sectorul dispozitivelor de navigatie, datorata in mare parte vanzarilor de produse cu preturi foarte atractive, toate celelalte electronice, in ciuda unor mici imbunatatiri, inca inregistreaza valori negative.

Electrocasnicele mici

Pentru prima data de cand criza economica a lovit Romania, piata de electrocasnice mici inregistreaza o crestere, +6,5% in primul trimestru al lui 2011 fata de aceeasi perioada a anului trecut, atingand o valoare de 23 milioane euro. Tendinta pozitiva s-a mentinut pentru toate produsele din categoria electrocasnicelor mici, insa cresteri mari au fost la aparatele de coafat parul, aparatele pentru prepararea bauturilor calde, aparate de ras pentru barbati, aparatele de tuns si fierbatoarele.

Cea mai importanta piata din cadrul electrocanicelor mici, cea a aspiratoarelor, a avut un trimestru stabil, in termeni de vanzari, comparativ cu T1 2010. In cazul mixerelor, acestea nu mai reprezinta un focus pentru consumatorul roman, acesta preferand sa cumpere blendere, blendere de mana si tocatoare electrice.

Electrocasnicele mari

Primul trimestru al lui 2011 a fost unul stabil, in termeni de vanzari, pentru piata electrocasnicelor mari, atingand aceeasi valoare ca anul trecut, si anume 59 milioane euro, insa unul dintre factorii care au contribuit la aceaste rezultate a fost cresterea TVA-ului de anul trecut.

Masinile de spalat au fost produsele care au performat cel mai bine in acest trimestru, dominand cu ratele lor de crestere sectorul electrocasnicelor mari. Aragazurile au fost produsele cu cele mai slabe rezultate, inregistrand totodata si cea mai mare scadere in cadrul sectorului. Cauza se refera in principal la o reorientare a preferintelor consumatorului catre produse mai noi si mai atractive cum ar fi aparatele de gatit incorporabile.

Nu este clar cum va evolua piata in urmatoarele luni, din moment ce, incepand cu luna martie, campaniile de buy-back nu vor mai fi sustinute de RoRec. In trecut, aceste campanii au avut un impact pozitiv asupra vanzarilor de electrocasnice mari, aducand perioade de crestere.

Telecom

Valoarea totala a pietei de dispozitive de telecomunicatii (telefoane mobile si smartphone-uri) a scazut cu 1,5% in primul trimestru al lui 2011 comparativ cu aceeasi perioada a lui 2010, insumand 41 milioane euro.

In acelasi timp, vanzarile in unitati pentru aceste dispozitive au scazut si mai mult decat cele in valoare din cauza declinului de pe piata telefoanelor mobile. Unul dintre motivele pentru aceasta scadere il reprezinta rata de penetrare pentru aceasta categorie, care este mai mare decat cea a oricarei alte categorii monitorizate de GfK TEMAX.

Scaderea in valoare este mai mica decat scaderea in unitati datorita cresterii continue a ponderii smartphone-urilor, ceea ce a crescut pretul mediu de achizitie in sectorul telecom. Vanzarile de smartphone-uri cresc rapid, castigand gradual cota de piata in detrimentul telefoanelor mobile si dublandu-si vanzarile in unitati fata de trimestrul anterior.

Piata de imprimante si multifunctionale

Piata de imprimante si multifunctionale ramane si in primul trimestru al anului 2011 pe un trend negativ. Comparativ cu aceeasi perioada a anului anterior piata a inregistrat din punct de vedere valoric o scadere de 23,3%, ajungand in primele trei luni ale anului 2011 la o valoare de 8 milioane de euro. In cadrul acestui sector de piata, un proces interesant, inceput inca de anul trecut, il reprezinta tranzitia catre produsele care satisfac mai multe nevoi ale consumatorilor: copiere, printare, scanare. Simultan acestui trend se observa si orientarea catre segmentul laser, in defavoarea ink-ului care prezinta un avans din punct de vedere al volumului de vanzari.

Achizitiile sunt orientate catre un segment mai scump, dar cu o pondere inca mica, in total vanzari, fara puterea de a genera o crestere brusca, cel putin deocamdata. In plus, blocajul din sectorul public si atitudinea de prudenta si de asteptare din sectorul privat contribuie considerabil la performanta negativa a acestei categorii.

Raportul GfK este publicat la nivel international, concluziile sale bazandu-se pe studiile efectuate in panelul de retail al GfK Retail and Technology. Panelul de retail include date de vanzari de la peste 190.000 de magazine din intreaga lume.