Piata romaneasca de publicitate online s-a ridicat in primul semestru al acestui an la 43,7 milioane de lei (putin peste 10 milioane euro), in usoara scadere fata de cel de-al doilea semestru din 2010 si in usoara crestere fata de primele sase luni ale anului trecut, in conditiile in care numarul de website-uri participante a crescut. Pe aceeasi baza comparativa de website-uri, publicitatea online a scazut fata de ianuarie-iunie 2010. Potrivit ultimului raport Romanian Online Advertising Study (ROADS), realizat de IAB Romania si PwC Romania si prezentat miercuri in cadrul evenimentului IAB Forum, luna mai a fost cea mai buna a acestui an pentru publicitatea online, urmata de iunie.

  • Vezi mai jos cum se pozitioneaza Romania pe piata europeana de publicitate online

Datele prezentate miercuri de Ruxandra Badila, marketing and business development director PwC Romania, arata ca in primul semestru principalele categorii de clienti de publicitate online au fost serviciile financiare, telecom si auto.

Anul trecut, valoarea pietei de publicitate online s-a ridicat la 86,05 milioane de RON (20,4 milioane euro, la cursul mediu anual). In primul semestru din 2010, publicitatea online se ridicase la 42,05 milioane RON (circa 10 milioane euro), cu 65% mai mult decat primul tremestru al anului 2009. In ultimele sase luni din 2010, studiul ROADS a indicat venituri lunare totale de 43,99 milioane RON.

Anul acesta, la studiu au participat companii reprezentand circa 1400 de website-uri. Pentru studiul precedent, aferent anului trecut, au fost luate in considerare mai putine website-uri - 1.150. Pe aceeasi baza comparativa de companii, publicitatea online in primul semestru din 2011 a scazut cu 9% fata de primul semestru din 2010 (-13% fata de S2 2010). Per total, piata a crescut usor, cu 4%, fata de S1 2010.

  • Studiul ROADS analizeaza investitiile in publicitatea online in functie de formatele folosite si categoriile de advertiseri care au apelat la publicitate pe Internet. Companiile participante - publisheri, regii de publicitate si agentii interactive, reprezinta 1400 de website-uri. Studiul este fundamentat doar pe bugetele administrate de companiile participante la studiu.

Publicitatea .ro in context european

In cadrul evenimentului IAB Forum, desfasurat miercuri la Bucuresti, Alison Fennah, vicepresedinte pentru cercetare in cadrul IAB Europe, a afirmat ca piata europeana de publicitate online se apropie vertiginos de cea americana si ca ar putea deveni cea mai mare piata la nivel global, pana la sfarsitul anului viitor. La randul ei, Catherine Borrell, director de cercetare la IAB Europe, a aratat ca in 2010 piata europeana a crescut la 17,7 miliarde de euro, de la 15,3 miliarde in 2009.

  • IAB Europe este o organizatie ce reprezinta interesele principalilor actori pe piata publicitatii online din 27 de tari, cu peste 5000 de companii membre.

Principalele informatii prezentate de Catherine Borrell, pe baza ultimului studiu AdEx, aferent anului 2010, studiu ce evalueaza piata europeana de publicitate online:

  • Cresterea pietei europene in 2010 vs. 2009 a fost mai mare decat cea din 2009 vs. 2008 (+5%). In 2007, cresterea fusese de 40%, iar in 2008 - de 20%.
  • O felie imensa din placinta publicitatii online europene revine Marii Britanii, Germaniei si Frantei.
  • Romania este ultima in randul tarilor incluse in studiu, din punct de vedere al cheltuielilor de publicitate in 2010, dar se numara printre primele din punct de vedere al ritmului de crestere.
  • Cu +30%, Romania este pe locul 5, dupa Slovenia, Finlanda, Elvetia si Irlanda din punct de vedere al cresterii publicitatii de tip display. Cresterea acestui tip de publicitate o depaseste pe cea a publicitatii prin motoarele de cautare.
  • Si piete dezvoltate, precum Marea Britanie, inregistreaza in continuare o crestere substantiala a publicitatii de tip display, in conditiile in care, acolo, media isi permite sa creasca preturile. In tari precum Romania sau Rusia, cresterea este fundamentata mai mult pe aparitia unor noi clienti de publicitate online.
  • Din punct de vedere al cresterii publicitatii prin motoarele de cautare, Romania este pe locul sase in Europa, dupa Rusia, Ungaria, Turcia, Bulgaria si Grecia.
  • Romania se numara printre ultimele tari din Europa din punct de vedere al feliei din cheltuielile totale de publicitate ce revine publicitatii online. Primele pozitii, din acest punct de vedere, revin Marii Britanii (aproape 30%), Danemarcei, Norvegiei, Olandei, Cehiei - toate cu peste 20%.