Legea publicitatii stradale este criticata de asociatia companiilor de outdoor si reclamata de PSD la Curtea Constitutionala

de C. Ionescu     HotNews.ro
Vineri, 23 decembrie 2011, 13:07 Economie | Media & Publicitate


Noua lege privind publicitatea exterioara, adoptata saptamana aceasta de deputati, este contestata de social-democrati la Curtea Constitutionala si este criticata de companiile care administreaza spatiile publicitare stradale. Legea, conceputa sa dea coerenta cadrului legislativ in domeniu si sa evite "ocuparea excesiva si haotica a spatiului public cu mijloace publicitare", a fost initiata de Ministerul Dezvoltarii si Turismului in urma cu un an si a trecut de Camera Deputatilor - camera decizionala - dupa ce a fost respinsa, in primavara, de Senat.

Legea privind amplasarea si autorizarea mijloacelor de publicitate se aplica administratiilor publice centrale si locale si persoanelor fizice si juridice active in domeniul publicitatii. Ea introduce o serie de restrictii privind publicitatea stradala, precum dimensiunile suporturilor publicitare permise, interzicerea publicitatii pe arbori, pe monumente, pe cladirile institutiilor publice sau in intersectii, atribuirea spatiilor prin licitatie publica. Legea mai mentioneaza ca "mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2012".

  • Proiectul de lege a fost initiat de Ministerul Dezvoltarii si Turismului in decembrie 2010. Pe 6 aprilie a.c., el a fost respins in Senat. Pe 20 decembrie a.c., el a trecut de Camera Deputatilor cu 111 voturi pentru, 95 impotriva si 1 abtinere.

Contactata de HotNews.ro, Raluca Tonciu, presedintele Asociatiei Romane de Publicitate Exterioara (ROOA) - ce reuneste cele mai importante companii de outdoor - si chief operating officer al companiei de profil News Outdoor Romania, a spus ca industria avea nevoie de un regulament "care sa inglobeze regulile enumerate in mai multe alte legi". Dar, potrivit acesteia, "implementarea acestei legi este pentru noi o necunoscuta", deoarece textul include neconcordante si nu respecta principiul neretroactivitatii legilor.

La randul sau, PSD a anuntat ca a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu aceasta lege, considerand ca nu respecta mai multe articole ale Constitutiei, referitoare, intre altele, la neretroactivitatea legii, principiul inviolabilitatii domiciliului, cel al libertatii contractuale sau dreptul de proprietate privata.

  • "O lege care a fost aprobata in Parlament pe 20 decembrie are ca termen de implementare data de 1 ianuarie. Nu este practic posibil", a spus pentru HotNews.ro Raluca Tonciu, presedintele Asociatiei Romane de Publicitate Exterioara.

Raluca Tonciu, despre nevoia unei astfel de legi si despre problemele pe care legea, asa cum a fost adoptata, le ridica:

  • In momentul in care am fost informati ca se lucreaza la elaborarea unui regulament de amplasare a panourilor publicitare la nivel de Guvern, am intampinat initiativa cu bucurie si entuziasm pentru ca industria urma sa aiba in sfarsit un regulament care sa inglobeze regulile enumerate in mai multe alte legi.
  • ROAA si membrii sai au fost intotdeanuna adeptii reglementarii si unificarii industriei noastre, pentru ca dezvoltarea haotica si nereglementata a unei industrii nu duce la nimic constructiv si care sa genereze valoare.
  • Faptul ca in lege se stabilesc reguli de amplasare, anumite distante care sa existe intre panouri, ca ar trebui sa existe anumite dimensiuni ale suporturilor publicitare de acum inainte, faptul ca se stabileste inceperea licitatiilor la nivel local pot fi aspecte pozitive pe care sa le aduca legea.
  • Insa implementarea acestei legi este pentru noi o necunoscuta deoarece am fost sesizati deja de catre avocati ca exista neconcordante. Cel mai important aspect se refera la nerespectarea principiul neretroactivitatii legilor. Contractele incheiate deja si autorizatiile emise in baza lor raman valabile pana la expirare, acesta fiind un drept constitutional.
  • De asemenea nu ne este clar din ce studii reies dimensiunile maxime mentionate in lege si din punct de vedere comercial cum s-au decis respectivele dimensiuni. Este adevarat ca unele se bazeaza pe ceea ce exista deja pe piata, dar despre altele nu stim exact de unde au reiesit ca fiind potrivite pentru Romania. In toate orasele mari din lume, exista si dimensiuni mari acceptate in zonele periferice sau la intrari/iesiri.
  • De asemenea, o lege care a fost aprobata in Parlament pe 20 decembrie are ca termen de implementare data de 1 ianuarie.  Nu este practic posibil, mai ales ca nu s-a luat in calcul ca eventuale repozitionari de panouri publicitare nu se pot face pe timp de iarna, datorita conditiilor meteo nefavorabile.
  • Companiile de outdoor au fost invitate la discutii de catre initiatorii proiectului de lege. Atat companiile de outdoor cat si asociatia noastra, ROAA, si-au exprimat punctele de vedere, au explicat implicatiile comerciale si sociale, pierderile care ar putea avea loc din cauza unei legi prea drastice. Am atras de asemenea atentia asupra conditiilor economice, care sunt deosebit de nefavorabile, ca sunt costuri imense cu relocarea panourilor, costuri pe care niciun investitor strain sau local nu este dispus sa le mai sustina, atata timp cat a facut deja o investitie bazandu-se pe legile de la momentul respectiv. Ne intoarcem din nou la principiul neretroactivitatii legilor.
  • Astfel, ROAA a inteles si a sustinut scopul legii, daca este acela de a face un cadru legal corect in care sa activeze operatori economici - companiile de outdoor, fara discriminare, impreuna cu autoritatile si pentru a pastra un peisaj urbanistic placut.
  • De aceea ROAA a fost in favoarea unei solutii legislative pentru aceasta, insa trebuie sa spunem ca forma in care a fost aprobata legea in Parlament nu este ceea ce ne asteptam, nu protejeaza deloc investiile facute in Romania si nu incurajeaza sub nicio forma investitii noi in acest domeniu.
  • ROAA si-a manifestat in nenumarate ocazii disponibilitatea de a avea un dialog deschis cu autoritatile in vederea conlucrarii pentru solutii mai bune si in continuare suntem foarte interesati sa aducem aportul nostru in cazul in care ni se solicita acest lucru.

PSD a anuntat ca a sesizat Curtea Constitutionala in legatura cu aceasta lege, apreciind ca aceasta reprezinta o "incalcare grava" a Constitutiei Romaniei.
Potrivit sesizarii PSD:
  • Legea "contravine art. 15 alin. (2) din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste principiul neretroactivitatii legii civile" - pentru ca, odata intrat in vigoare, proiectul de lege ar produce efecte in mod retroactiv, in conditiile in care, potrivit Constitutiei si Codului Civil, "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale sau contraventionale mai favorabile" si "Legea civila este aplicabila cat timp este in vigoare"
  • Legea "contravine art. 27 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste principiul inviolabilitatii domiciliului" - pentru ca proiectul de lege adoptat prevede ca "primarul/ primarul general al municipiului Bucuresti dispune desfiintarea acestuia (n.a. - mijlocului de publicitate) pe cale administrativa, indiferent de categoria de proprietate pe care acestea sunt amplasate, fara emiterea unei autorizatii de desfiintare si fara sesizarea instantelor judecatoresti".
  • Legea "contravine art. 15 alin. (1) din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste principiul libertatii contractuale" - pentru ca prevede ca "mijloacele de publicitate autorizate pana la data intrarii in vigoare a prezentei legi pot fi mentinute pe amplasamentele autorizate pana la data expirarii contractelor de publicitate in curs, dar nu mai tarziu de 1 ianuarie 2012", iar "Contractele existente la data intrarii in vigoare a prezentei legi vor fi completate si modificate conform procedurilor acesteia".
  • Legea "contravine art. 44 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste dreptul de proprietate privata" - pentru ca prevede ca "pentru panourile situate pe domeniul public si privat al statului si autoritatilor publice locale care nu sunt autorizate in conformitate cu prevederile legale sau care au fost amplasate fara respectarea prevederilor legale sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea (lit. a) si ca "pentru panourile situate pe proprietatea persoanelor fizice sau juridice, care nu au contracte de inchiriere valabile, la data intrarii in vigoare a prezentei hotarari sau care nu au inscriptionate informatiile privind denumirea operatorului, Codul de Identificare Fiscala a acestuia si numarul autorizatiei de construire se va dispune dezafectarea".
  • Legea "contravine art. 15 alin. 1 din Constitutia Romaniei, in ceea ce priveste universalitatea drepturilor, incalcand principiul stabilirii cuantumului amenzilor corespunzator cu gradul de pericol social al faptei" - pentru ca amenzile aferente contraventiilor prevazute de acest act normativ "ating un maxim de 50.000 lei pentru fapte care, in sine, nu prezinta un pericol social care sa justifice un asemenea prag".






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5661 vizualizari

  • +23 (27 voturi)    
    duceţi-vă la Paris sau Londra pentru comparaţie (Vineri, 23 decembrie 2011, 13:17)

    dani [anonim]

    Firmele de out-door e normal să fie nemulţumite că îşi pierd obiectul muncii, dar şi mai NORMAL mi se pare să văd o capitală liberă de cearceafurile lor multicolore atârnate peste tot! Cine critică această lege să facă o pllimbare prin Paris, Londra, Berlin, Roma ca să vadă ce înseamnă oraş frumos, fără reclame la tot pasul.
    • +18 (18 voturi)    
      Intrebare (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:07)

      dani [anonim] i-a raspuns lui dani

      Daca pe acestia ii inteleg, ce are PSD-ul impotriva...Motivatiile sunt puerile.
      • +7 (7 voturi)    
        Si cea postala? (Vineri, 23 decembrie 2011, 15:37)

        Lanista [utilizator] i-a raspuns lui dani

        Ma refer la publicitatea postala, adica aia in care iti gasesti cutia postala plina de rahaturi gen altex, carfur sau alte asemenea porcarii? Aia e facuta pt. utilitati si scrisori de la bunica nu ca sa ne spameze ei cu rahatul lor. S-au de cand si-a loat bunica aifon poa sa bage si ei in posta? Am sunat la maimutzoii de la provident de 3 ori sa le spun sa nu-mi mai bage nik in posta si tot degeaba. a traia oara le bag ceva in gura... pumnu...
      • +9 (11 voturi)    
        panica in Anglia!!! (Vineri, 23 decembrie 2011, 15:46)

        cinic [anonim] i-a raspuns lui dani

        se pare ca PSD vrea sa conteste la CCR legea gravitatiei lui Newton. In Germania a aparut teama de contestarea legii lui Ohm. PSD CONTESTA TOT!
    • -20 (20 voturi)    
      New York... (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:07)

      minime [anonim] i-a raspuns lui dani

      ...Tokio. Chiar generatia asta nu are voie sa faca nimic, doar sa conserve maghernitele alura de au trait acu 100 de ani?

      Blocuri de sticla NU, bulevarde largi NU, piatra cubica monument istoric, reclame NU, hai sa ne imbracam toti cu joben si rrochii de bal si sa ne plimbam in calesti ca sa fie orasul frumos.
      • +9 (9 voturi)    
        da, noi asa o sa imbracam (Vineri, 23 decembrie 2011, 15:30)

        instabil [utilizator] i-a raspuns lui minime

        tu, in schimb, o sa te imbraci cu cearcafurile multicolore pe acre scrie Altex, Carrefour, etc
      • +11 (11 voturi)    
        Phenian... (Vineri, 23 decembrie 2011, 15:36)

        derblauereiter [utilizator] i-a raspuns lui minime

        Generatia ta are viata-n fata si tot baraganul la dispozitie sa-l umple de blocuri, betoane si billboarduri; generatia mea si-a petrecut copilaria intre macarale si moloz pt. ca niste baieti cu principiile tale, in loc sa se ocupe de pashunile lor natale, si-au facut un scop in viata sa ne faca noua bucurestiul sa semene cu phenianul; acum trebuie sa-i suportam pe unii care n-au avut nici ei banane cand erau mici si au o problema ca bucurestiul nu seamana cu tokio. Nu vreti voi a fresh start pe toate parloagele patriei?
    • +17 (17 voturi)    
      Lugojul,Brasovul... (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:16)

      traian [anonim] i-a raspuns lui dani

      Publicitarii au tot dreptul sa se planga dar pentru noi ,consumatorii,reglementarea este necesara!
      Am vazut prin Ro diverse panouri publicitare montate aiurea,in intersectii,unele care blocheaza vizibilitatea soferilor!
      La Lugoj de pilda crucea verde a unei farmacii din centrul orasului se se confunda in trafic cu semaforul chiar in centrul orasului!Iar pe la brasov publicitarii locali montasera ecrane imense in giratorii orbind pur si simplu participantii la trafic!
    • +8 (8 voturi)    
      faliment in cascada (Vineri, 23 decembrie 2011, 16:29)

      monica L [anonim] i-a raspuns lui dani

      Dar daca falimenteaza firmele de out-door o sa fie mare tragedie in buzunarele si conturile celor de la primarii. Iar daca cei de la primarie devin pauperi, adio bani la pusculita de partid. Daca saracesc partidele, dumnezeule, compromitem democratia si comasam totul: partide, alegeri, camere, institutii. O sa fie statul asta mic, mic, cit o nuca. Si-atunci PR-istii, advertiserii, copywriterii, analistii media vor iesi in strada si vom avea chiar o revolutie. Nu, nu...
  • +12 (14 voturi)    
    publictatea stradala (Vineri, 23 decembrie 2011, 13:38)

    pietonul [anonim]

    Înainte, în comunism, eram copleşiţi şi înnebuniţi de propagandă pentru "cel mai iubit fiu" dar măcar o ştiam. Acum suntem copleşiţi prin toate spaţiile, prin toate simţurile de publicitatea făcută ca pentru imbecili să cumpărăm, vorba americanilor "cu bani care nu-i avem - mărfuri care nu ne trebuie". Nu poţi vedea o clădire întreaga din cauza publicităţii făcută ca pentru idioţi care, asta e, nu vor să-şi arunce banii pe prostii. Dar probabil că rentează, e o "industrie" care nu produce nimic dar, paradoxal, produce un profit imens. Administraţia publică n-ar trebui să închirieze spaţii în domeniul public pentru publicitate decât după consultarea cetăţenilor - şi nu pe comisioane sau clientelă politică... Dar acest tip de publicitate, agresivă şi monstruoasă, arată în ce tip de societate ne silesc aleşii noştri să trăim.
  • -10 (10 voturi)    
    Alegerile se apropie (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:15)

    Daniel [anonim]

    Si astfel, prin amenintare stravezie (PDL) si prin sustinere ipocrita (USL), sunt asigurate gratuit/preferential panourile electorale pentru anii urmatori.
  • +11 (11 voturi)    
    Eu asi fi si mai drastic! (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:18)

    shuly [utilizator]

    Avand in vedere ca publicitatea TV este deja folosita si peste limitele legalului(vezi amenzile date de CNA posturilor tv pentru depasirile monstruase la timpul reclamelor)eu unul asi cere disparitia totala a publicitatii outdoor in afara publicitatii culturale(muzee,teatre,festivaluri,concerte,expozitii si alte evenimente care pot fi incadrate la cultura)si numai in spatiile special amenajate de catre primarii.Si asa vedem afise lipite ilegal peste tot in oras pentru ca nu exista efectiv locuri libere pentru promovarea culturii.Domnii de la ROAA au amanetat pe bani si spagi grele toate locurile de publicitate si nu sunt obligati de nimeni sa lase si un mic spatiu culturii.Cu toate astea tot nu le mai ajung locatiile si pun pe blocuri intregi cearceafuri cu te miri ce produse.
    Asa ca felicitari celor care au initiat si votat legea respectiva ce va pune capat desantarii publicitare in care traim.
    • -5 (7 voturi)    
      va inselati (Vineri, 23 decembrie 2011, 15:06)

      Andrei [anonim] i-a raspuns lui shuly

      Rolul publicitatii este in primul rand de a directiona cererea spre un anumit produs. Se poate creea cerere din nimic dar mult mai greu si nu cu publicitate outdoor. Publicitatea pentru promovarea culturii este o irosire fiind aruncata pe un pamant sterp. Populatia nu este cu devarat interesata. Pentru a rezolva aceasta problema trebuie inceput cu invatamantul sau cu actiuni de suprafata gen noaptea muzeelor care in subsidiar pot fi promovate. Credeti ca publicitatea umple sala la festivalul Enescu ? Eu nu cred. Ea joaca un rol in atragerea sponsorilor.
  • +12 (14 voturi)    
    da PSD trebe sa conteste tot? (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:32)

    El_Dudeinio [utilizator]

    legea asta dupa cum vad ii SUPER! da..sa o amendeza daca sunt chestii neconstitutionale dar o lege de genul asta are nevoie urgent romania pentru ca este invadata de aceste panouri publicitare!
  • +12 (12 voturi)    
    spam (Vineri, 23 decembrie 2011, 14:41)

    MirceaA [utilizator]

    Curtea Constitutionala ar trebui sa reclame PSD pentru SPAM. Zeci de reclamatii prostesti.
  • +6 (6 voturi)    
    constructii provizorii (Vineri, 23 decembrie 2011, 15:10)

    Andrei [anonim]

    Mai toate afisajele au statut juridic de constructie provizorie si pot fi deautorizate oricand, nu exista un anumit preaviz necesar. Legea era blanda atunci cand lasa mai mult de 1 an pentru demontare, ar fi trebuit ca in parlament sa prelungeasca termenul spre 2013.
    Singura obiectie constitutionala este cea referitoare la dezafectarea de pe proprietatea privata. Aici trebuie acelasi mecanism ca cel pentru orice alte amenajari de pe proprietate privata. Oricum niste amenzi zdravene pentru proprietar (nu pentru firma d epublicitate) ar rezolva eficient problema.
  • +5 (5 voturi)    
    fara publicitate comerciala (Vineri, 23 decembrie 2011, 16:19)

    monica L [anonim]

    Eu as merge mai departe cu reglementarea si as interzice publicitatea comerciala in spatiul public. Doar cea umanitara, educationala, culturala si pentru sanatate si aceea amplasata in locuri autorizate (nu pe geamuri si ferestre, nu pe balustrade, arbori etc. In 2008 si 2009, linga sediul electoral unde votam toate placutele indicatoare ale sectiilor electorale erau batute in cuie in copacii vii, de niste bovine administrative, fara indoiala. Temerea e ca si cei care sint obligati sa verifice si amnedeze incalcarea legii sint tot niste animale bipede.
  • +7 (9 voturi)    
    Cainele de paza al democratiei. (Vineri, 23 decembrie 2011, 16:30)

    atamanu [anonim]

    Cascadorii rasului...Daca Arhimede, printr-un artificiu ar fi citat in doctrina P D-ului, in secunda a doua, PSD-ul si PNL-ul ar contesta la CSM " Legea lui Arhimede" ca fiind neconstitutionala si inevitabil ar cere suspendarea lui Basescu....Ce sa le faci saracii...asa sunt militienii, nu stiu prea multa carte...
  • +5 (5 voturi)    
    Publicitate intineaza idealurile comuniste. (Vineri, 23 decembrie 2011, 18:46)

    mircea [anonim]

    PSD au reclamat la CCR ceia ce le convine.Cum sa faci publicitate ,sa arati ca se gaseste si poate fi cumparat ,cand ei sustin ca lumea moare de foame.A inteles cineva de ce reclama PSD la CCR si ce reclama.Sa facem referendum si sa stabilim ca pe orice afis cu reclame sa fie poza zambareata a lui Iliescu tinut in spate de voinicul Ponta(care sta pe spatele nostru).
  • +4 (4 voturi)    
    acesti mascarici (Vineri, 23 decembrie 2011, 20:37)

    kalu [anonim]

    contesta absolut orice. Sunteti praf, =0 si nu ne mai pasa de voi, nu ne interesati !!!
  • +2 (2 voturi)    
    no outdoor comercials (Sâmbătă, 24 decembrie 2011, 15:24)

    beavis [anonim]

    jos cu publicitatatea outdoor panotaje bildborduri nu au ce cauta in oras. publicitatea ar trebui sa se faca online si in presa scrisa sau door to door in cutia postala. Motive: arata impropriu pentru un oras civilizat care se vrea inclus in vreun circuit turistic, pot pune in pericol integritatea fizica a unei persoane(nu va lasati impresionati de buloanele care se toarne ciment pe ele nu tin la cutremur nici la vanturi mai puternice, plus ca atunci cand sunt dezafectate buloanele se cam lasa si isi cam rupe lumea pantofii in ele).
  • 0 (0 voturi)    
    Haideti sa interzicem tot...... (Vineri, 6 ianuarie 2012, 8:53)

    Bogdan [anonim]

    Haideti sa interzicem publicitatea ca ne agaseaza, magazinele mari ce vor sa ne ia banii, televiziunile ca ne mint, copii pt ca fac galagie, oamenii de afaceri pt. ca fac bani, masinile deoarece sunt prea multe, partidele fiindca fac promisiuni electorale, etc. Eu zic, ca ar fi ideal.......ne-am afla din nou la inceput......"era nea Nicu".....
    Dupa care propun sa mai facem o revolutie si sa le infintam din nou: magazinele, publicitatea, masinile, etc.
    Eu as interzice prostia.....:)
    • 0 (0 voturi)    
      ce carte ai citit in ultimii cinci ani? (Vineri, 6 ianuarie 2012, 16:58)

      monica L [anonim] i-a raspuns lui Bogdan

      Mai bine prostit de lipsa, decit spalat pe creier de prezenta agasanta a reclamei publicitare.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri
Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by