​RETROSPECTIVA Anul 2011 a scuturat din temelii piata media din Romania

de V.O.     HotNews.ro
Vineri, 30 decembrie 2011, 10:53 Economie | Media & Publicitate


Schwartzenberg, Vintu si Ghita si-au disputat Realitatea TV in 2011
Foto: Colaj / Sursa: Agerpres
Nici un mare trust de presa din Romania nu a scapat neatins de schimbare in 2011. Ruptura de la Realitatea, post pe care Elan Schwartzenberg l-a preluat de la Sorin Ovidiu Vantu, s-a suprapus cu mutatii in structura Intact si replierea afacerii Adevarul Holding, afectata de profunde probleme financiare. TVR, Ringier si Edipresse, Pro TV/Mediafax arata la randul lor cu totul altfel decat in urma cu un an.

REALITATEA MEDIA. Anul 2011 a fost unul de rascruce pentru Realitatea TV, televiziune marcata de scandalul dintre Sorin Ovidiu Vantu si managerul Sebastian Ghita, vanduta lui Elan Schwartzenberg, intrata in insolventa si cu o redactie rupta, in cele din urma, in doua - intre postul cu acelasi nume si nou-infiintatul RTV.

 

INTACT. Pentru trustul Intact, 2011 a adus un val nesfarsit de schimbari de management si conflicte cu unul dintre cei mai importanti actori de pe scena audiovizuala - RCS-RDS.

  • In ianuarie, la conducerea diviziei online a trustului, Intact Interactive, a fost numit Sorin Danilescu. Acesta s-a sinucis pe 19 ianuarie. In martie, pozitia lui este preluata de Bobby Voicu. Acesta avea sa anunte in octombrie ca pleaca din acest post
  • In martie, sefa sectiei Politic de la Antene, Sorina Matei, demisioneaza
  • Ia proportii conflictul dintre Antena TV Group si RCS. RCS cere daune de 100 de milioane de euro, iar Antena Group cere instantei recuperarea unui prejudiciu estimat la 60 de milioane de euro
  • In mai, acuzatiile aduse trustului Intact de un fost angajat, Stelian Negrea, iau amploare si ajung pe masa CNA, care nu ia nicio decizie in acest sens
  • Scandalul Antene-RCS afecteaza GSP TV, post scos din grila operatorului de cablu. GSP TV este declarat, in iulie, post liber la retransmisie, dar tot nu intra in grila RCS
  • Antena 1 intra, din toamna, in batalia talent show-urilor cu Pro TV, prin formatul X-Factor. Acesta are audiente mai mici decat emisiunea rivala, Vocea Romaniei. Antena 1 a mai anuntat, in iunie, achizitia unui alt format de profil, Idol, ce ar urma sa intre in grila din primavara lui 2012
  • Seful vanzarilor de publicitate TV de la Intact, Vlad Tudosie, se muta la Discovery Networks
  • Cotidianul Fin.ro (ex-Financiarul) ramane doar online la sfarsitul lui august. La inceputul lui septembrie, trustul anunta ca aproape toate publicatiile sale vor fi grupate intr-o noua companie, Intact Publishing. Integrarea duce la dispute cu redactiile Saptamana Financiara si Fin.ro.
  • La sfarsitul lui noiembrie, Saptamana Financiara iese din print cel putin pentru "o perioada". In decembrie, o buna parte a redactiei Sfin lanseaza un nou saptamnal economic, Finantistii
  • Sorin Alexandrescu pleaca de la conducerea Antenelor in septembrie. Locul sau este luat de Adrian Nanulescu, ex-Orange
  • Tot in septembrie, Intact lanseaza revista de media si publicitate The Industry
  • In octombrie, Gabriela Vranceanu Firea paraseste Antena 3, urmand sa se ocupe de emisiuni duminicale la Antena 1
  • La inceputul lunii decembrie, Cristian Mucichescu, ex-OMD, preia vanzarile de publicitate la posturile TV din trustul Intact. Acestea intra in proces de reorganizare.
  • Sefia Intact Media Group este preluata de la Codrut Seres de Dan Matiescu. Isabela Carmu este numita channel manager Antena 1, in locul lui Bogdan Stratula

ADEVARUL HOLDING. Trustul media controlat de Dinu Patriciu a intrat pe o panta descendenta in 2011, an in care, desi a lansat produse noi (Catavencii), si-a restrans considerabil business-ul si s-a confruntat cu probleme financiare considerabile.

  • Anul incepe cu un mic pas inapoi la Adevarul Holding: se inchide Ghidul TV al ziarului Adevarul.
  • In ianuarie, Catalin Tolontan refuza o oferta venita din partea lui Dinu Patriciu de a conduce editorial trustul Adevarul Holding.
  • Tot atunci, trustul decide sa inchida editia tiparita a cotidianului Blik din Ucraina
  • Incep sa se faca auda nemultumiri in zona publicitatii Adevarul. Directorul regiei de vanzari a trustului, Sorel Radu, decide sa paraseasca Media Point in mai a.c.. Regia fusese infiintata in toamna lui 2010. Conducerea Media Point avea sa fie preluata de Dragos Stan, fost sef al vanzarilor de publicitate la Mediafax Group.
  • Tot in mai izbucneste disputa dintre Adevarul Holding si McCann-Erickson, pe seama unor articole publicate de site-ul Think Outside the Box.
  • Publicatiile locale gratuite Adevarul de Seara trece pe bani si devine saptamanalul local platit ADS, ziarul Adevarul inglobeaza mai multe editii regionale.
  • Fosta echipa de la Academia Catavencu se muta la Adevarul Holding, in cadrul caruia publica noua revista Catavencii, cu Mircea Dinescu presedinte
  • In iunie, Razvan Ionescu este numit director editorial al Adevarul Holding, post ocupat pana in noiembrie 2010 de Adrian Halpert, care si-a dat demisia.
  • In a doua jumatate a anului se aprofundeaza problemele financiare ale trustului, soldate inclusiv cu intarzierea salariilor si a platilor catre furnizori
  • In octombrie, Adevarul decide sa renunte la saptamanalul Adevarul de Seara
  • Tot in toamna, agentia care se ocupa de publicitatea produselor Adevarul, Odyssey (detinuta de Dinu Patriciu prin DP Holding - 60% si Diana Flutur - 40%) intra in insolventa, desi firma care ceruse insolventa depusese la dosar documente prin care renunta la cerere.
  • Potrivit ultimelor date BRAT, Click si Adevarul se numara printre publicatiile cu cea mai abrupta scadere a vanzarilor in trimestrul al treilea

TVR. 2011 a fost un an al crizei si pentru TVR, institutie care, pana acum, a scapat neatinsa de valurile de restructurari din sectorul public.

  • Inca din februarie, presedintele-director general al TVR, Alexandru Lazescu, anunta ca institutia a ajuns la limita in fata presiunilor financiare si cere sindicalistilor sa accepte reducerea unor costuri
  • In martie, este declarata "austeritate bugetara" la Televiziunea publica
  • In aceeasi perioada apar framantari legate de administrarea publicitatii TVR de catre regia Splendid Media
  • Tot in primavara se relanseaza TVR Info ca post de stiri
  • TVR este sanctionata de CNA, in aprilie, pentru publicitate politica intr-o emisiune realizata de Marina Almasan
  • Rodica Culcer, ajunsa la varsta pensionarii, cere la sfarsitul lunii iunie sa fie reangajata prin cumul cu pensia. Din iulie, conduce stirile TVR prin delegare. La sfarsitul anului, TVR scoate la concurs postul Rodicai Culcer, insa rezultatul intarzie.
  • "Gaura" creata in bugetul TVR de Champions League este adancita, din august, de o disputa cu Universal Studios, pe seama unor datorii pentru filmele achizitionate in urma cu mai multi ani de televiziunea publica
  • In septembrie, Alexandru Lazescu descrie, intr-un interviu pentru HotNews.ro, "situatia financiara critica" in care se afla TVR si cauzele acesteia
  • Tot in septembrie, TVR inceteaza inainte de vreme contractul cu regia de publicitate Splendid Media
  • In noiembrie, Adevarul a scris, pe surse, ca premierul Boc l-a trecut pe "lista neagra" pe Alexandru Lazescu. Boc nici nu a confirmat, nici nu a dezminit de atunci ca ar fi cerut inlocuirea lui Lazescu
  • Tot in noembrie, Lazescu anunta demararea restructurarilor in TVR, inclusiv prin reducerea personalului cu circa 10%

PRO. Schimbarile au marcat si evolutia entitatilor media apartinand grupului format din Mediafax Group si posturile din reteaua Pro.

  • Pentru Pro TV, stirea inceputului de an a fost succesul imens inregistrat de emisiunea "Romanii au talent", carer a atras audiente-record de la bun inceput. In aprilie, finala programului ce a dat startul noului val de talent show-uri a fost urmarita de 3,3 milioane de telespectatori 
  • Adrian Sarbu vinde, in mai multe randuri, actiuni din pachetul detinut in cadrul grupului-mama, CME.
  • In martie este anuntata plecarea Cosminei Noaghea de la conducerea Mediafax Group si inlocuirea ei cu Orlando Nicoara.
  • In aprilie, Gandul renunta la versiunea tiparita.
  • In toamna, Lucian Mandruta se intoarce in grupul Pro, la Mediafax Group.
  • Se imbunatatesc rezultatele financiare inregistrate de CME in Romania, insa S&P a revizuit, in noiembrie, perspectiva ratingului CME de la stabila la negativa, pe fondul temerilor privind lichiditatea companiei.

RCS-RDS. Compania RCS-RDS s-a impus in 2011 drept unul dintre cei mai activi actori pe scena media din Romania. Pe fondul speculatiilor privind o eventuala preluare a rivalului UPC, RCS s-a remarcat prin certurile cu Antena TV Group si prin incercarile, pana acum nereusite, de a-si extinde activitatile de producator de continut, nu doar pe cele de operator.

  • Anul incepe, pentru RCS, cu extinderea pe piata de continut prin 10 TV, post ce-l are drept varf de lance pe Radu Moraru. Tot atunci incep pregatirile pentru un post de stiri, unde sunt atrasi mai multi oameni de televiziune de la celelalte posturi importante de pe piata.
  • In aprilie se adancesc disputele dintre RCS si Antene. RCS cere daune de 100 de milioane de euro de la Antena TV Group, iar Antenele cer despagubiri de 60 de milioane.
  • In mai, RCS anunta preluarea postului de muzica U TV
  • Tot atunci, conflictul cu Antenele ia o noua turnura, in momentul in care GSP TV este scos din grila operatorului de cablu. Desi Antenele declara GSP TV post liber la retransmisie, acesta nu este introdus in grila RCS. Spre sfarsitul anului, situatia se repeta cu Antena 2, determinand grupul Intact sa declare Antena 2 si Euforia posturi libere la retransmisie.
  • In prima jumatate a anului, licitatia pentru drepturile TV ale Ligii 1 declanseaza numeroase tensiuni intre LPF si televiziuni. In cele din urma, RCS preia majoritatea pachetelor licitate, lasand un pachet Antenei 1 si unul platformei Dolce.
  • In octombrie, Radu Moraru declara proiectul 10TV "in moarte clinica". Jurnalistul urma sa anunte propriul proiect de televiziune, Nasul TV
  • In decembrie, Mihai Stegerean demisioneaza de la sefia stirilor Digi TV, postul de stiri pe care RCS il pregateste de la inceputul anului. El este inlocuit de George Orbean, iar RCS transmite primul comunicat de presa pe tema acestui proiect.
  • Tot in decembrie, RCS ia o amenda de 100.000 de lei de la CNA pentru ca a scos din grila sa, in vestul tarii, un post regional inclus in pachetul de televiziuni pe care era obligata sa le retransmita

B1 TV- Evenimentul si Capital. In 2011, postul unde Bobby Paunescu este co-proprietar s-a transformat in post de stiri, iar publicatiile trec din nou prin schimbari de personal si actionariat.  


Presa locala
a fost marcata, anul acesta, de tendinta de extindere la nivel national si de mai multe tranzactii implicand unele titluri regionale importante.

  • In mai, Vasile Dancu, Ioan Rus si Arpad Paszkany devin parteneri intr-un nou grup de presa format in jurul unor posturi TV si publicatii din Cluj. In noiembrie, unul dintre aceste posturi, Transilvania Channel, primeste aprobarea pentru a emite la nivel national, iar NCN devine Transilvania L!VE, post generalist cu continut regional si distributie nationala
  • In august, Realitatea Media incheie un contract cu Presa Zece/Rares Bogdan prin care acesta preia coordonarea retelei locale Realitatea TV.
  • In decembrie, ARBOmedia vinde pachetul majoritar de actiuni la ultima publicatie locala pe care o controla in Romania - Ziarul de Iasi - redactorului-sef al acesteia, Toni Hritac

Prima TV, Kanal D, Ringier si Edipresse AS se numara printre institutiile media afectate, la randul lor, de schimbari dramatice pe parcursul lui 2011. Unele posturi se desfiinteaza, altele primesc licente de la CNA.

  • In presa scrisa, tranzactia anului a fost preluarea Edipresse A.S. Romania de catre Ringier, achizitie anuntata in august si aprobata la sfarsitul anului de catre Consiliul Concurentei
  • Pentru Prima TV, 2011 a fost "anul Huidu". Dupa accidentul de schi de la sfarsitul anului trecut, Serban Huidu revine la Cronica Carcotasilor cu aparitii sporadice, din primavara. El paraseste insa pupitrul Cronicii in toamna, dupa un grav accident rutier soldat cu victime.
  • In aprilie, Kanal D anunta o noua conducere: Ugur Yesil este numit director general in locul lui Hatice Kolat
  • In septembrie, CNA retrage licenta postului de stiri Romania Ta, iar televiziunea lui Honorius Prigoana se desfiinteaza 
  • Media Consulta International, compania condusa de Mihai Craiu, a primit in noiembrie licenta pentru postul regional de stiri si informatii Dobrogea TV
  • Dupa esecul postului lansat in cadrul RCS, 10TV, Radu Moraru si echipa lui primesc in decembrie licenta pentru Nasul TV
  • Tot in decembrie, SRR lanseaza o selectie de oferte pentru a alege un nou vanzator al spatiului publicitar de pe posturile publice de radio, dar procedura esueaza.

Masurarea audientelor in presa scrisa si TV va arata altfel incepand din 2012, dupa schimbarile introduse incepand de anul acesta.

  • In ianuarie, o comisie de licitatie a declarat compania Kantar Media drept castigatoare a licitatiei pentru masurarea audientelor TV de la 1 ianuarie 2012, aceasta urmand sa inlocuiasca actualul furnizor al studiului de masurare a audientelor GfK Romania. In decembrie, Asociatia Romana pentru Masurarea Audientelor si Kantar au simtit nevoia sa lanseze o campanie publicitara pentru promovarea acestui serviciu.
  • Pe parcursul lui 2011 s-a schimbat metodologia Studiului National de Audienta (SNA), primele rezultate, ce urmeaza sa fie prezentate in februarie 2012, aratand o scadere a numarului de cititori, potrivit informatiilor prezentate in decembrie de BRAT. Tot la BRAT au avut loc, in decembrie, discutii aprinse despre masuratorile de audienta TV si print si despre relatia dintre presa si publicitari.
  • Ultimele cifre BRAT privind vanzarile de ziare arata o scadere abrupta a acestora pe parcursul anului






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















5315 vizualizari

  • +3 (3 voturi)    
    nu prea cred... (Vineri, 30 decembrie 2011, 15:12)

    Sorin [anonim]

    Sa fie oare postul Tv Realitatea la "temelia pietei media din Romania"? Pentru mine si pentru multi alti prieteni, postul asta e inexstent, dar iata ca citind articolul aflu chestii interesante.
    • +1 (1 vot)    
      Sorine ,nu ai pierdut nimic daca nu te uiti (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 8:45)

      Eneas [anonim] i-a raspuns lui Sorin

      la cele doua Irealitati !si Discovery are ,din cand in cand ,emisiuni de doi bani ,dar astea doua jene media ,permanent!aceiasi mediatori de 10 ani pun aceleasi intrebari de 10 ani acelorasi invitati de 10 ani si acesti invitati raspund la fel de 10 ani!nimic nou sub soare!parca ar fi Antena 1-3
      doar ca postul Irealitatea ramura Vantu a devenit postul Yedioth TV dupa noul proprietar de fatada,care arata de fapt unde s-au dus banii fraierilor de la FNI plus unde s-a dus cand s-a dus femeia Vlas ,plus golanelul ,ati ghicit -in Noua Caledonie!
      sora geamana a cazut in mana echipei comuiste a tovarasului gradu Ghita !
      in rest doar discernamantul ne mai ajuta in fata inocularii, manipularii,provocarii crizelor, profetia haosului !cum spunea un bun german*spune-mi despre ce nu ai voie sa vorbesti si iti spun cata libertate exista*
  • +5 (7 voturi)    
    televiziuni... (Vineri, 30 decembrie 2011, 15:33)

    nea Titi [anonim]

    Ce pacat ca antenele nu s-au desfiintat de tot. Asa, am ramas pe cap cu cei mai umorali si lingai "ziaristi" de tipul Gadea, Grecu, R Tudor, Stan, Stancu, Ursu, SR Stanescu, etc, etc. Parca Dracu' i-a adunat pe toti la un loc. (De fapt, toti sunt dupa chipul si asemanarea patronului lor-Voiculescu.
    Gabriela, pleaca, locul tau nu este acolo.
    • -3 (5 voturi)    
      Cine sunt lingaii???????? (Vineri, 30 decembrie 2011, 17:23)

      Corina [anonim] i-a raspuns lui nea Titi

      AI VREA SA CANTE IN STRUNA SI EI GUVERNULUI?
      • +6 (6 voturi)    
        Sintagma lingai....... (Vineri, 30 decembrie 2011, 18:48)

        banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui Corina

        nu este corecta ! Respectivii sunt oameni fara coloana vertebrala, fiindca cel ce improasca cu fecale in stanga si in dreapta doar PENTRU BANI,
        nu prea gasesti cuvant cu care sal descrii !
        • +1 (7 voturi)    
          Aproape ca ti-am dat plus, ... (Vineri, 30 decembrie 2011, 23:10)

          Eu the first [utilizator] i-a raspuns lui banateanul.

          ... da' nu mi-am putut calca pe inima - tot tre' sa inveti sa scrii corect romaneste pana la urma. Sa scrii comentarii cu cap si coada dar total agramat imi aduce aminte de vorba aia romaneasca: branza buna in burduf de caine.
          • 0 (2 voturi)    
            acept (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 8:48)

            banateanul. [utilizator] i-a raspuns lui Eu the first

            lectiile doar numai dela tine ,cu conditia sami platesti pe fiecare ORA PREDATA ,cel putin
            100 de euro , si lectiile sa fie tinute in mijlocul padurii verzi de langa Timisoara !
    • +2 (2 voturi)    
      ... (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 10:20)

      Veetor [utilizator] i-a raspuns lui nea Titi

      Si tu... in loc sa te bucuri ca s-au strans toti in acelasi loc, si poti sa-i eviti mai usor... :))
  • +1 (1 vot)    
    schimbarea polului puterii in presa (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 7:19)

    Catalin Antohi [anonim]

    Foarte interesanti sunt finalistii Premiilor Online date de Radar de Media,unde la sectiunea de presa scrisa,conduce Adevarul,pentru ca o serie de gazete puternice,precum Romania Libera, Capital,Puterea,avand in spate persoane extrem de bogate financiar,sa fie intrecute de Realitatea Galati,care devine nu numai campioana presei de provincie ,ci marea surpriza a anului care se incheie astazi. Romania Libera,Capital,Putrea nici nu s-au calificat in finala,ceea ce ar trebui sa dea de gandit celor care baga bani in editarea si difuzarea lor. De asemenea din provincie nu apare decat publicatii din judetele Galati,Cluj si Brasov,disparand pur si simplu, mass-media print din Iasi,Constanta,Tg.Mures,Sibiu,Bacau,Timisoara,altadata adevarate scoli de presa.Interesanta schimbarea polului puterii, subiect care merita comentat.
    • 0 (0 voturi)    
      felicitari (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 12:17)

      aurelia balanescu [anonim] i-a raspuns lui Catalin Antohi

      Ai dreptate Catalin,supriza anului la print sunt galatenii de la Realitatea.De urmarit site-ul lor.oricumfelicitari.
  • 0 (0 voturi)    
    ?!?!?! (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 16:44)

    coco04 [anonim]

    De cand o marioneta isi disputa ceva cu sforarul ?!
    • 0 (0 voturi)    
      Lamureste-ma (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 19:32)

      romica balan [anonim] i-a raspuns lui coco04

      Coco,m-ai lasat nesatisfacut. Nu stiu cine e marioneta si cine sforarul?Sau daca esti un anonim de pe strada sau unul dintre invinsi?
      • 0 (0 voturi)    
        Ti-as raspunde dar nu pot (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 20:45)

        coco04 [anonim] i-a raspuns lui romica balan

        Vezi tu,ambele propozitii le-ai formulat gresit.
        Nu poti sa pui semn de intrebare dupa constatari !
  • 0 (0 voturi)    
    TEMELIA MASS-MEDIA ROMANESTI (Sâmbătă, 31 decembrie 2011, 20:25)

    pointless man [utilizator]

    este un enorm bloc de beton comunist extraordinar de solid. Inainte de 1989 pe aceasta fundatie se inalta o "casa a poporului", un fel de puscarie gigantica, sinistra si inghetata. Asa arata uzina minciunii absolute. Dupa '89 fostii ocupanti au inceput, partial speriati, partial dirijati, un fel de forfoteala mutindu-se permanent dintr-o incapere in alta si strigind fiecare de la fereastra "Aici e adevarul ! Aici e libertatea !" Mereu si mereu de la alte ferestre. Dupa ce edificiul a inceput sa se cam ciobeasca pe la colturi unii au iesit din cladire si impreuna cu altii, zisi "proaspeti si necompromisi", s-au apucat de construit diverse sandramale pe spatiile ramase libere. Fiecare cocioaba striga la rindul ei "Aici e adevarul, aici e libertatea !". Dar TOATE, FARA EXCEPTIE, sed pe aceeasi temelie comunista de beton, perfect intacta.

    Asadar nu s-a zgiltzait nimic - citeva sandramale au fost darimate, altele le-au luat locul.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.



powered by
developed by