Mai multe posturi TV, inclusiv patru canale de stiri, incearca sa isi monetizeze continutul video si prin intermediul unei platforme care distribuie contra cost, in mediile digitale, programele lor. Compania Direct One, care in decembrie 2011 a rebranduit fostul serviciu de video on demand Mediadirect.ro in SeeNow.ro si a extins oferta de continut, poarta acum discutii cu cele mai multe televiziuni pentru a le distribui continutul prin aceasta platforma, pe bani, dupa cum spune pentru HotNews.ro Marian Pantazescu, CEO al companiei. Pe langa pachete de film si documentare, platforma distribuie, din decembrie, pachete de programe TV ce includ, in acest moment, 17 canale. Marian Pantazescu crede ca acest sistem ar putea sa devina sustenabil "in urmatoarele 12-18 luni, dar nu mai devreme".

Marian Pantazescu, SeeNowFoto: Hotnews
  • In prezent, platforma SeeNow ofera, pe langa pachetele de filme, programele a 17 canale, inclusiv Antena 3, B1 TV, Realitatea TV, RTV, Kanal D, OTV, Transilvania L!ve, posturi de muzica. Pachetul de canale TV este disponibil la pretul de 1 euro. SeeNow urmareste sa puna la dispozitie pachetele de continut pe toate platformele digitale, inclusiv tablete, smartphone-uri, smart TV.

Marian Pantazescu spune ca platforma Seenow este "o evolutie a portalului Mediadirect.ro, lansat in decembrie 2009 ca portal de inchiriere de filme online in tehnologie streaming, pe care l-am rebranduit in decembrie 2011". SeeNow, afirma el, este pozitionat ca "un prim market place sau mall de continut video din Romania", in care "nu venim numai cu serviciile noastre, ci incurajam orice detinator de drepturi de continut video sa-si construiasca locul lui" - inclusiv posturile de televiziune.

In acest moment, declara Marian Pantazescu, platforma are peste 21.000 de utilizatori inregistrati, dar utilizatori platitori sunt "mai putin de 2000". Totusi, spera el, "tinta e sa depasim o suta de mii de utilizatori platitori, poate pana la sfarsitul anului", pentru ca "nu se acopera costurile doar cu cateva mii de utilizatori".

  • Compania detine o infrastructura de comunicatii ce cuprinde 6.000 de kilometri de fibra optica la nivel national si ofera diverse servicii de comunicatii, nu doar cele de distributie de continut media. Direct One a lucrat si pana acum cu multe televiziuni, carora le-a pus la dispozitie, in ultimii ani, prima retea de livrare de continut video din Romania. Ce inseamna aceasta? "Oferim servicii si in portalurile de televiziune. Utilizatorul final acceseaza un portal video sau o aplicatie nativa pe sistem de tip android, windows mobile, apple sau orice sisteme mobile. Gaseste si acceseaza continutul fie de tip live, fie continut inregistrat. Prin reteaua noastra, continutul este deservit dintr-un punct de prezenta care e cat mai aproape de locatia din care omul acceseaza. Asta inseamna reteaua de Content Delivery Network - sa duca un continut cat mai aproape de locatia din care e accesat acest continut. Sute de mii de conexiuni pot fi deservite in paralel mentinand calitatea video si audio a serviciului - pentru asta e nevoie de o retea specializata".

Acum, Direct One urmareste sa-si intareasca serviciul SeeNow, prin oferta de continut contra cost. Pentru a creste interesul utilizatorilor, "negociem cu foarte multi detinatori si producatori de continut sa vina si sa-si construiasca oferte exclusive pe SeeNow, contra cost", fie ca este vorba despre fluxuri live, fie despre continut inregistrat, spune reprezentantul Direct One.

Discutiile nu au vizat, pana acum posturile din reteaua Pro TV - care controleaza Voyo.ro - sau ale unor operatori de cablu. Marian Pantazescu nu exclude insa nicio colaborare si tine sa spuna ca SeeNow "nu e un competitor al lui Voyo si nu ne propunem sa devina. Voyo e un serviciu, SeeNow e un marketplace, un mall de continut, o suma de nise". Totodata, el arata ca este mai dificil ca posturile generaliste sa-si plaseze continutul video in aceasta platforma, pentru ca, pentru filme sau diverse productii de divertisment, trebuie sa detina si drepturile de distributie pe Internet - fara aceste drepturi, acel continut nu poate fi distribuit astfel.

Marian Pantazescu, pentru HotNews.ro:

  • Despre motivele pentru care o televiziune - care ofera deja gratuit continut video pe propriul portal, si-ar plasa contra cost continut video in SeeNow: "S-ar alege cu bani. Daca e un continut suficient de interesant, utilizatorii vor plati pentru acel continut. E o alta metoda de monetizare, pentru a-si acoperi costurile mari de productie video. Noi promovam o metoda complementara de a acoperi aceste costuri (pe langa publicitatea online atrasa de site-urile televiziunilor - n.r.), doar ca trebuie sa acoperim si costurile noastre, care nu-s chiar mici (...) Speram sa ajungem la un moment dat sa acoperim costurile si, undeva in timp, sa avem o margine rezonabila de profit, ca acest business sa devina sustenabil. (...) Probabil in urmatoarele 12-18 luni, dar nu mai devreme".
  • Despre motivele pentru care un utilizator ar da bani pentru astfel de continut: "Canalele sunt agregate acolo, cel care plateste le gaseste intr-un singur loc. Sunt disponibile integrat in format multiscreen - le poti accesa de pe telefon smart, tableta, in curand va fi si iOS, windows mobile, ecranele mari de tip tv, printr-un mediabox care adapteaza televizorul la serviciu. (...) Platforma se adreseaza utilizatorilor care nu vor sa fie bombardati cu reclame, SeeNow nu are publicitate, cu exceptia publicitatii TV din fluxurile live".
  • "Noi punem la dispozitie aceasta platforma, ne ingrijim si de design, insa partea de management de produs trebuie sa ramana cu furnizorul de continut - el isi face preturile, el isi face promovarea, el se gandeste care este sau ar trebui sa fie rata de improspatare a continutului, care sa fie programele transmise".
  • Ce se intampla cu transmisia gratuita pe site-urile posturilor "este decizia fiecarei televiziuni, nu intervenim pe portalurile lor. Fiecare isi face politica de promovare si comerciala pe care o crede mai potrivita".
  • Despre comunicarea platformei: "Va fi promovata pe canale online (...) Vrem sa facem ce ne pricepem, sa-i lasam pe ei, cei care produc sau licentiaza continut, sa faca ce stiu mai bine - promovare, continut, management de continut, pricing".