Unde si cum se duc banii de publicitate? Bogdan Prajisteanu, directorul agentiei MEC Romania, a discutat online cu cititorii

de Redactia     HotNews.ro
Miercuri, 21 martie 2012, 13:22 Economie | Media & Publicitate


Bogdan Prajisteanu
Foto: MEC
Cum influenteaza situatia economica si evenimentele din 2012 cheltuielile de publicitate ale companiilor? Cati bani de publicitate sunt "pe piata" si ce efecte au asupra relatiei dintre media, agentii si companii? Cat de bune sunt noile masuratori de audienta - pe baza carora sunt alocati banii de publicitate - in ochii agentiilor si clientilor? Bogdan Prajisteanu, directorul MEC Romania - una dintre cele mai active agentii de media din ultimii ani - a discutat online despre tendintele pietei de media si publicitate.

Bogdan Prajisteanu conduce MEC Romania, agentie ce face parte din reteaua MEC Global, operatiune a GroupM, grupul de investitii media al conglomeratului de comunicare WPP. Printre clientii agentiei se numara BCR, Beiersdorf, Colgate-Palmolive, Danone, URBB.
  • Pe piata locala, MEC s-a remarcat in ultimii ani inclusiv prin dezvoltarea accelerata a activitatilor in zona online. La inceputul acestui an, seful MEC Interaction, Marius Pahomi, a parasit compania.
La nivel international, GroupM este una dintre retelele care preseaza pentru o mai mare eficienta a cheltuielilor de publicitate intr-un spatiu media aflat in continua schimbare. Chiar saptamana aceasta, in SUA, reteaua GroupM si Nielsen au anuntat o colaborare pentru crearea unui nou serviciu care sa integreze planificarea media si masuratorile de audienta pe televiziune si Internet. Scopul: "sa depaseasca provocarile ridicate in prezent de procesele separate de analiza, planificare si cumparare media pentru TV si Internet". La inceputul acestui an, schimbarile de masurare a audientelor au declansat dispute si in Romania.

Nota Redactiei:
  • Puneti intrebari folosind formularul de comentarii de la finalul articolului.
  • Pentru a pastra coerenta si relevanta discutiei, nu vom valida comentariile care nu se refera la temele anuntate, care nu contin intrebari sau care constau in atacuri la persoana.
  • Va rugam sa nu adresati mai mult de doua intrebari pentru a da posibilitatea invitatilor sa raspunda la cat mai multe probleme ridicate de cititori.
  • Postarile lungi sau care contin mai mult de doua intrebari nu vor fi validate.
  • Cele mai bune intrebari vor fi preluate intr-un interviu realizat de Costin Ionescu.






Citeste doar ceea ce merita. Urmareste-ne si pe Facebook si Instagram.

















2709 vizualizari

  • transparenta (Miercuri, 21 martie 2012, 14:48)

    sarac si cinstit [anonim]

    Intrebarile mele pentru invitat sunt legate de lipsa de transparenta in domeniu. De ce prefera mai toata lumea din publicitate sa tina cont mai mult de conventii si mai putin de cifre cat mai reale? De ce nu isi exprima nimeni din agentii/companii public nemultumirea fata de audiente, fata de faptul ca nimeni nu (mai) tine cont nici macar de recensamant - sau de ce nu isi exprima nimeni, public, multumirea fata de aceste sisteme de masurare a audientelor, daca, sa zicem, ele sunt ok si sunt atacate de diversi pe nedrept?
    Multumesc
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:09)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui sarac si cinstit

      Datele recensamantului sunt partiale, e vorba doar de universul populatiei romanesti, insa nu sunt date de segmentare demografica. Drept urmare, datele actuale de recensamant sunt incomplete si ar fi nefiresc sa incepem sa le utilizam acum. Probabil din 2013 vom putea sa incepem sa lucram cu datele noului recensamant.

      Eu sunt unul dintre cei care-si exprima multumirea fata de aceste sisteme de masurare, pentru ca reprezinta modul obiectiv recunoscut de intreaga comunitate de comunicare din Romania.

      In calitate de consultant, trebuie sa oferim solutii clientilor nostri care sa aiba suport obiectiv de audienta. Si atunci sistemele actuale de masurare ne ofera suport, chiar daca sunt, inca, perfectibile.
  • rebate (Miercuri, 21 martie 2012, 16:12)

    Denisa [anonim]

    cati din banii de online se intorc de unde au venit, prin rebate? cum explicati fenomenul?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:16)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Denisa

      Din ratiuni de confidentialitate a contractelor incheiate cu furnizorii nostri, valoarea nu poate fi declarata. Insa este un fenomen firesc al pietei de media si care reglementeaza efortul anual al unei agentii sau al unui grup de agentii in relatia cu acel furnizor.

      In mare proportie, banii din rebate se intorc catre furnizor sub forma de spatiu publicitar reinvestit de catre clienti, prin intermediul agentiei, iar o mica parte se transfera catre trainingul angajatilor din industrie.
  • intrebari (Miercuri, 21 martie 2012, 16:30)

    Dudu [anonim]

    Putinul de publicitate care mai merge la radio si print pe ce criterii mai e alocat? La cat credeti ca se vor ridica aceste cheltuieli la sfarsitul acestui an?

    La cat estimati cheltuielile in online si cat cat se duce la publisheri si cat la FB, Google etc.? De unde sunt redistribuiti banii pt Google-FB (ma refer la companiile mari, nu la cele cu campanii mici), de la alte medii sau tot de la online?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:21)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Dudu

      Banii de publicitate pentru radio si print se aloca pe aceleasi criterii ca si inainte - acolo unde se afla consumatorul, pe baza datelor de audienta sindicalizate din piata. Estimarea noastra pentru investitiile in presa scrisa pana la sfarsitul anului este de 25 de milioane euro si pentru radio - 22 de milioane euro.

      Pana la sfarsitul anului, cheltuielile totale de media in online le estimam la nivelul valorii de 36 de milioane de euro. Ponderea Google, Facebook si Yahoo o estimam a fi cuprinsa intre 35-40% din intreaga piata. Banii sunt redistribuiti din toate mediile spre online, iar banii pentru Google-Facebook sunt redirectionati in special dinspre display-ul online.
  • ce vehicul media ar face Bogdan cu 500.000 de euro (Miercuri, 21 martie 2012, 17:09)

    cd [anonim]

    online, tv(online pentru ca nu cred ca ajung 500.000 de euro pentru un post), print, outdoor,indoor, radio ?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:22)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui cd

      I-as investi intr-un vehicul media online, fara sa stau prea mult pe ganduri.
  • intrebare (Miercuri, 21 martie 2012, 18:54)

    bebo tivo [anonim]

    Din licitatiile la care a participat MEC sau a primit invitatie in ultimul an, cate au fost pe bune, nearanjate, transparente? Multumesc
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:25)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui bebo tivo

      In 2011 au fost cateva licitatii la care am refuzat participarea, atunci cand nu ni s-au comunicat clar criteriile de evaluare. Pentru marea majoritate a licitatiilor ni se comunica criteriile de evaluare dinainte de inceputul lor.
  • Rating ? (Miercuri, 21 martie 2012, 18:55)

    Cripa [anonim]

    Cat de corectă poate fi plata făcută unui canal TV pentru publicitatea unor produse / servicii, atât timp cât eu - și cred că foarte mulți - schimbăm canalul și astfel nu "beneficiem" de reclamele - de regula inepte, de multe ori mincinoase și în mod cert repetate agresiv ?
    Degeaba este măsurat ratingul, dacă vizionarea calupurilor de publicitate nu este la fel de masivă precum emisiunile în sine ?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:28)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Cripa

      Modelul de vanzare a spatiului publicitar la televiziune este pe baza de audienta minut cu minut, ceea ce reflecta implicit si scaderea audientei din pauza de publicitate. Ca atare, plata va fi facuta la nivelul audientei mai scazute din pauza publicitara.

      Chiar daca valoarea ratingului este mai mica in pauza publicitara, masurarea impactului campaniei publicitare aduna toate spoturile din toate pauzele publicitare ale tuturor televiziunilor pe care se difuzeaza campania. Astfel, ratingul fiecarui spot conteaza in impactul general al campaniei.
  • efecte (Miercuri, 21 martie 2012, 19:04)

    Boby [anonim]

    care sunt cele mai grave lucruri care s-au petrecut in media de la inceputul crizei, care ar fi putut fi evitate, dar nu au fost, iar efectele persista?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:34)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Boby

      Imi vin in minte doua lucruri grave care s-au petrecut in media de la inceputul crizei si care ar fi putut fi evitate. Primul: isteria stirilor negative din presa scrisa despre startul crizei economice mondiale, isterie continuata de TV, care a influentat rapid consumatorul roman si, prin asta, a redus aproape peste noapte vanzarile producatorilor si, implicit, investitiile in publicitate. Al doilea lucru este panica de la jumatatea anului 2009, din industria TV, cand preturile au scazut dramatic, aproape fara explicatie si, astfel, prin reducerea importanta a pretului de publicitate TV, intreaga piata de advertising s-a redus dramatic.
  • etica si implicare (Miercuri, 21 martie 2012, 19:36)

    ember [utilizator]

    cat de mult conteaza ca un proiect sa fie unul etic pentru a putea lucra la el? are vreo importanta si acest aspect sau conteaza doar factorul financiar atunci cand semnati o colaborare?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:35)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ember

      Factorul etic are cea mai mare relevanta pentru noi, atunci cand participam la o licitatie sau punem bazele unei relatii noi cu un client.
  • Rabaturile ? (Joi, 22 martie 2012, 6:46)

    Doru Florescu [anonim]

    Care este politica de rabaturi a MEC Romania si care este nivelul mediu al rabaturilor pe care MEC le solicita/obtine - pe diferite medii (online, print, TV, etc)?

    Sunt rabaturile o metoda neetica - o mita oficializata? Sunt rabaturile o particularitate a pietei noastre sau se gasesc si in economii dezvoltate (SUA, Germania, etc)?

    Sunt rabaturile o cauza a saracirii industriilor media - cu alte cuvinte o parte din banii care ar trebui sa ajunga la dezvoltatea de content si infrastructura media nu ajung unde ar trebui dar in acelasi timp cresc costurile percepute de client cu publicitatea?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:41)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Doru Florescu

      Rebate-urile sunt reglementate contractual si se afla sub clauza stricta de confidentialitate intre agentie si furnizor. Si, in general, rebate-ul reprezinta un avantaj competitiv pentru agentia noastra.

      Rebate-urile sunt parte din industria media de foarte multi ani si nu au nicio legatura cu mita. Sunt foarte putine exceptii in care rebate-urile nu exista si asta pentru ca sunt reglementate la nivel de industrie sau lege - de exemplu in Franta. In cea mai mare parte a lumii, ele exista, sunt o practica uzuala.

      Nu sunt o cauza pentru saracirea industriei media, pentru ca cei mai multi bani se reintorc sub forma de investitii suplimentare si o mica parte se intorc in pregatirea profesionala a oamenilor din industria media.
  • schimbari (Joi, 22 martie 2012, 9:23)

    partidul poporului [anonim]

    Schimbarea guvernului sau evolutiile din zona euro inseamna ceva pentru predictiile privind publicitatea? S-a schimbat ceva si in increderea clientilor dvs,?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:46)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui partidul poporului

      Da. Schimbarea guvernului si evolutia din zona euro au o mare influenta asupra predictiilor din industria de publicitate si orice convulsie in cele doua zone creeaza impact semnificativ si in industria de publicitate. Industria de media este barometrul economiei in general si atunci cand apar contractii la nivel european sau inconsistenta in aplicarea unor masuri economice de catre guvern impactul este direct regasit in volumul de bani investit in industria de publicitate.

      In privinta increderii clientilor, ea e strans legata de cei doi factori. Asadar, increderea lor a scazut la inceputul acestui an, in ciuda faptului ca in 2011 rezultatul economiei romanesti si gradul de incarcare mare cu publicitate tv din toamna trecuta nu au generat la inceputul acestui an bugete mai mari.
  • Tarife minime (Joi, 22 martie 2012, 10:14)

    ivanG [anonim]

    Credeti ca s-ar imbunatati calitatea vectorilor media daca ar exista niste tarife minime obligatorii (dupa rebate) stabilite pe baza unor algoritmi ce ar tine cont de o serie de indici proprii fiecarui vector? Ma gandesc ca aceasta 1) i-ar obliga, pe parcursul unui an, sa incerce sa ridice constant calitatea programelor in loc de a "vâna" strict vârfuri de audienta, 2) ocuparea sloturilor de publicitate s-ar face pe principiul "mai mult" in loc de "mai multi" si 3) s-ar crea premizele pentru ridicarea valorii pietei de publicitate media.
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 12:53)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui ivanG

      Calitatea rezultatelor de media s-ar putea imbunatati daca ar exista nu tarife minime, ci o constanta cu care veniturile intra intr-o televiziune sau la un furnizor de media, astfel incat el sa poata oferi calitate mai buna pe baza unei planificari corecte a veniturilor din publicitate. El ar putea astfel sa investeasca intr-un program care sa adauge valoare pentru consumator si advertiser si, in acelasi timp, sa genereze si profit pentru furnizor.
  • Scaderea calitatii continutului (Joi, 22 martie 2012, 12:32)

    Manwe [anonim]

    Atunci cand agentiile solicita regiilor de vanzari online rebate-uri extrem de mari, se gandesc la consecinte? Le pasa agentiilor ca banii care ajung la publisheri sunt extrem de putini si total insuficienti pentru a produce continut de calitate?
    • r: (Joi, 22 martie 2012, 13:06)

      Bogdan Prajisteanu [hotnews.ro] i-a raspuns lui Manwe

      Atat timp cat rebate-ul se reinvesteste sub forma de bugete suplimentare, cred ca este o falsa problema. Problema se manifesta pe termen scurt, pana cand banii se reinvestesc peste o perioada de timp in spatiu publicitar.


Abonare la comentarii cu RSS

ESRI

Întâlniri on-line | #deladistanță

Top 10 articole cele mai ...



Hotnews
Agenţii de ştiri

Siteul Hotnews.ro foloseste cookie-uri. Cookie-urile ne ajută să imbunatatim serviciile noastre. Mai multe detalii, aici.

Aici puteti modifica setarile de Cookie

hosted by
powered by
developed by