Cu patru ani in urma, odata cu debutul erei smartphones, urmata apoi de ascensiunea spectaculoasa a trendului tabletelor, oamenii de afaceri au simtit rapid ca noul teren "de joaca" este foarte ofertant, incepand colonizarea App Store si Android Market cu aplicatii mobile branduite pentru afacerile lor.

Mihai PaunFoto: Smile Media

Ideea era atat de noua incat aplicatiile mobile nu trebuiau sa fie neaparat ingenioase, trebuiau doar sa fie acolo. Acum insa, cand un consumator are downloadate cca 65 de aplicatii pe telefon, ideea de a avea o aplicatie pentru business-ul tau nu mai e atat de fresh. A sosit vremea aplicatiilor ce aduc utilizatorilor experiente inedite in raport cu brandul, a solutiilor care exploateaza toate avantajele aduse de mobilitate si touch screen.

Care sunt lucrurile care trebuie luate in considerare atunci cand companiile isi doresc intrarea pe acest teritoriu, al aplicatiilor mobile?

Mihai Paun, CEO al agentiei Ascend NetSolutions, dezvoltatoare de aplicatii mobile, este de parere ca esentiala pentru acest proces de extindere pe acest canal nou este planificarea strategica: "Trebuie identificat scopul sau obiectivele pe care aplicatia mobila trebuie sa le atinga. Poti urmari sa cresti loialitatea clientilor sau poti avea ca prioritate crearea unor noi surse de venit sau multiplicarea canalelor de distributie pentru marfa sau serviciile tale. In raport cu aceasta rafinare a obiectivelor, trebuie intelese nevoile de consum, ceea ce mai departe va ajuta la definirea un concept in jurul caruia se va construi proiectul."

Rata de crestere a internetului mobil este de opt ori mai mare decat rata de adoptie a netului traditional la care am asistat anii '90-2000. Exista implicatii ale acestui lucru asupra demograficelor utilizatorilor sau comportamentului de navigare in mediul mobil?

"Utilizatorii de device-uri mobile pot fi considerati din punctul de vedere al businessului o clasa de consumatori foarte pretioasa, foarte eficienta. Pe eBay de exemplu, media de cumparaturi executate de pe telefonul mobil este de una la fiecare secunda. Cercetarile de piata arata ca utilizatorii de iPad de exemplu au educatie superioara si venituri mai mari decat media. Mai exista si alte date demografice care pot fi luate in considerare, de exemplu, consumatorul de pe iOS difera un pic de cel de pe Android. Dincolo de asta cel mai important mesaj de receptionat si actionat in consecinta este acela ca in 2013 mai multi oameni vor intra pe net de pe telefon decat de pe PC. Asa arata rapoartele si trendurile identificate de actori importanti de pe piata IT&C globala. Acest lucru ar trebui sa dea de gandit celor care nu au venit inca in intampinarea consumatorului de mobile web" este de parere Mihai Paun.

Pentru companiile care doresc sa atace acest canal, care este maniera optima de abordare a subiectului? Cand intra in scena dezvoltatorul solutiei?

Managerul Ascend NetSolutions spune ca partenerul pe partea de dezvoltare IT trebuie adus in discutie cat de curand posibil: "Legarea aplicatiei de backendul proceselor de business reprezinta de multe ori o provocare; pentru un debut de succes in lumea aplicatiilor mobile trebuie luata in considerare inca de la inceputul proiectului o schita de arhitectura a proceselor, a livrarii de date. Nu trebuie neglijate nici aspecte cum ar fi securitatea, scalabilitatea, agregarea de continut, optimizarea pentru device/sistem de operare, etc. In afara de aspectele pur tehnice, expertiza pe care o aduce un partener IT specializat pe aplicatii mobile este valoroasa prin definirea unor atribute esentiale ale aplicatiei mobile, cum ar fi localizarea, relevanta, sau integrarea cu platformele sociale."