Polonezii dau cel mai des click pe reclame online, in timp ce Romania este pe ultimul loc in Europa Centrala si de Est, din punct de vedere al ratei de click, potrivit ultimului studiu gemiusAdMonitor privind cele mai populare si cele mai eficiente formate folosite in regiune. Studiul, care analizeaza date culese in a doua jumatate a anului trecut, arata ca formatele traditionale de publicitate online sunt cele mai populare in tarile din regiune, chiar daca atrag mai putine clickuri decat formatele de publicitate interactiva.

Rata medie de click in ECEFoto: Gemius
  • Raportul gemiusAdMonitor a fost realizat de compania Gemius in sase piete europene - Bulgaria, Republica Ceha, Ungaria, Polonia, Slovacia si Romania.Studiul este elaborat periodic de agentia internationala de cercetare online Gemius si se bazeaza pe rezultatele gemiusDirectEffect (server de publicitate pentru agentii si clienti) si AdOcean (server de publicitate pentru publicatii).

Raportul arata ca, dupa ce Slovacia a inregistrat in primul semestru din 2011 cea mai mare rata medie de click (CTR - numarul de click-uri pe o anumita reclama, raportat la numarul de afisari ale reclamei respective), primul loc a fost luat in semestrul al doilea de Polonia, cu o rata de click de 0,6%. Slovacia ocupa locul secund, cu o medie CTR de 0,49%. Romania ocupa ultimul loc in randul celor sase piete analizate, cu o rata de click de 0,23%, aproape de trei ori mai mica decat cea din Polonia.

Raportul mai noteeaza ca formatul traditional al bannerelor obisnuite este cel mai popular in toate tarile incluse in analiza, cu o cota de peste 85% din toate campaniile masurate de Gemius pe cele sase piete. Si aceasta, in pofida faptului ca bannerele genereaza cele mai putine clickuri.

  • In Romania, cota bannerelor online din toate campaniile masurate de Gemius este de 94,5%, desi genereaza cele mai putine clickuri. Campaniile ce apeleaza la formate video au o cota de 4,9%, formatul interstitial - de 4,6%, formatele expandabile - 3,7%, iar preroll-ul - 1,9%, desi are o rata medie de click de peste 6%.
  • Sectorul cu cea mai mare cota de afisari de reclame, in Romania, este "Comert" (25,5%), urmat de "Finante, Asigurari, Brokeraj" (13,8%), "Timp liber" (12,8%), Telecom (11,6%), Auto (7%). Aceste cote nu se regasesc, insa, in datele referitoare la rata de click: pe piata locala, segmentul "Imbracaminte si accesorii" (cota de afisari de 0,7%), ocupa primul loc in privinta ratei de click, urmat fiind de "Timp liber", "Mancare", "Media, carti, CD si DVD", in timp ce segmentele "Comert" si "Finante, Asigurari, Brokeraj" inregistreaza cel mai mic CTR.

Vezi versiunea gratuita a raportului gemiusAdMonitor

Despre raport a scris si Dragos Stanca pe blogul sau, el notand, intre altele, ca: "Romania se mai remarca cu un format cu rata de click 3,64% - dar, daca nu ma insel, nu e chiar "de bine", pentru ca vorbim de un format intruziv [floating si interstitial]. Doar slovacii si bulgarii se mai pot lauda cu rate peste 1%. Presupun ca tot formatele "intruzive" genereaza si acolo ratele astea."