- "Scaderea cu 2% a pietei este un rezultat bun, daca o comparam cu evolutiile din 2009 si 2010", apreciaza Alexandra Olteanu, managing director Initiative.
UPDATE Vezi raportul complet pe pagina dedicata MFB 2012
UPDATE 2 Cele mai mari investitii de publicitate s-au inregistrat anul trecut la categoria "Mobile Telecommunications" (42 mil. euro), in pofida faptului ca majoritatea companiilor din acest sector si-au redus bugetele. A doua categorie este "Cosmetics, Hygienics&Health Care" (40 mil. euro, +10% in 2011), urmata de "Medical & Optical Products & Services" (25 mil. euro, +20%)
UPDATE 3 Perspective pentru 2012
- TV: Pana acum, anul 2012 inregistreaza o crestere de 10% a cifrelor de audienta, un nivel mai mic de incarcare, iar tendinta pentru lunile martie-mai a fost de descrestere cu 4-5% a inventarului vandut.
- Digital: Performance marketing-ul va creste atat ca valoare si cota de piata, in timp ce cota publicitatii de tip display scade. Display-ul va atrage cea mai mare parte din bugete, dar clientii vor fi nevoiti sa se concentreze asupra unor formate de mai mare impact si care ii implica pe utilizatori. Social media va continua sa creasca
- Mobil: Ca urmare a cresterii ratei de penetrare a smartphone-urilor si a capacitatii clientilor de a intelege beneficiile marketingului mobil, 2012 va aduce o diversificare considerabila. Vor exista mai multe campanii integrate ce asimileaza solutii mobile.
- Radio: Scaderea bugetelor inseamna ca mixurile de comunicare vor include de obicei doar primele doua statii din punct de vedere al audientei.
- Presa scrisa: Polarizarea pietei va continua, iar cota de piata a marilor editori si portofoliile acestora vor creste. Este de asteptat ca furnizorii sa fie flexibili in privinta ofertelor speciale si sa se orienteze spre proiecte speciale si sinergii print-online, print-online-mobil, parteneriate etc.
- 2008 - 540 mil. euro
- 2009 - 345 mil. euro
- 2010 - 316 mil. euro
- 2011 - 309 mil. euro
- Est. 2012 - 303 mil. euro
- 2008 -337 mil. euro
- 2009 - 222 mil. euro
- 2010 - 209 mil. euro
- 2011 - 200 mil. euro
- est. 2012 - 190 mil. euro
- 2008 - 16 mil. euro
- 2009 - 19 mil. euro
- 2010 - 26 mil. euro
- 2011 - 34 mil. euro
- est. 2012 - 41 mil. euro
- 2010 - 21 mil. euro
- 2011 - 20 mil. euro
- est. 2012 - 19 mil. euro
- 2010 - 26 mil. euro
- 2011 - 24 mil. euro
- est. 2012 - 23 mil. euro
- 2010 - 33 mil. euro
- 2011 - 31 mil. euro
- est. 2012 - 30 mil. euro
- Declinul a incetinit, avem o estimare de "flat" (incetarea scaderii) pentru 2013
- Mediul digital a devenit al doilea dupa TV ca investitii atrase din publicitate. Asteptam ca in 2012 sa ajunga la 14%.
- O tendinta importanta in 2011 a fost explozia social media. Facebook a cunoscut o crestere rapida a numarului de utilizatori, a ajuns la masa critica, dar timpul petrecut de utilizator pe Facebook creste.
- Din punct de vedere economic, stam mult mai stabil decat alte piete din zona noastra. Asta a adus confort clientilor de publicitate. Piata a coborit un pic, dar foarte putin si pentru 2013 estimam sa inceteze scaderea.
- Un alt motiv pentru care piata a scazut foarte putin este ca mai jos de atat nu se poate, am ajuns la fundul sacului. Bugetele au fost reduse la limita rezistentei (Veronica Savanciuc: Daca ne ducem mai jos de atat, ne ducem in lucruri care nu mai sunt profesioniste, in calitatea media sau in cea a comunicarii de brand)
- Motorul care ar declansa cresterea publicitatii ar fi cresterea puterii de cumparare a romanilor
- Cota televiziunii a scazut in 2011 la 64%, de la 66,2% in 2010.
- Cota Internetului a crescut de la 8,3% in 2010 la 11% in 2011. Rata de crestere a Internetului a fost, in 2011, cea mai mare - 30%, dar cea mai mare crestere au avut-o search engine marketing (+70%), performance media (+60%), care anul acesta va incetini pana la 45-50%.