Publicatia regionala Gazeta de Sud a decis sa introduca un sistem de plata pentru accesul cititorilor la continutul sau online, potrivit unui anunt publicat pe site-ul ziarului. "Pentru toti cei care au renuntat la fosnetul ziarului tiparit in favoarea ecranului de computer si care vor sa sustina jurnalismul onest si dedicat cititorilor, Gazeta de Sud ofera ocazia sa devina abonati premium, platind prin card sau SMS", se arata in articolul explicativ.

Cititorii online ai GdS se pot abona cu 2 euro/luna - abonament "mai mic decat abonamentul pentru ziarul tiparit" - pentru acces la toate articolele, anunturile si arhiva online a publicatiei. Altfel, cititorii au acces la maximum 15 articole pe luna si la articolele scurte, care nu sunt contorizate. Ziarul declara ca "nu este doar o plata pentru accesul complet la munca echipei GdS, ci si o contributie activa la stabilitatea financiara a ziarului tau preferat".

Din argumentele GdS, prezentate in materialul explicativ:

  • "Presa din intreaga lume trece printr-o transformare fara precedent in istoria ei de doua secole. Cele doua evenimente care au grabit aceasta transformare sunt raspandirea internetului si criza economica."
  • "O mare parte dintre oamenii care citeau ziarul pe hartie au inceput in ultimii ani sa-l citeasca pe internet. Astazi, Gazeta de Sud este citita zilnic pe internet de peste 30.000 de persoane. (...) Diferenta este una singura, dar esentiala din punct de vedere economic. Daca ziarul pe hartie este cumparat de catre cititori, pe internet el este in intregime gratuit."
  • "De peste 17 de ani, noi, jurnalistii GdS, am incercat sa transmitem cu onestitate informatiile importante pentru olteni. Uneori am gresit, dar am muncit din greu si intotdeauna cinstit. Ne permitem luxul sa respectam un cod deontologic, tocmai pentru ca suntem cel mai citit cotidian regional din Romania."
  • "Odata cu migratia unei parti importante a cititorilor de la ziarul pe hartie la cel on line gratuit, aceasta stabilitate financiara care asigura independenta jurnalistului s-a diminuat ingrijorator. Efectele fenomenului sunt vizibile cu ochiul liber, inclusiv in Romania: din ce in ce mai multe institutii media abandoneaza rolul de a-si informa corect publicul si devin instrumente de propaganda."
  • "Acest pericol a fost sesizat deja de presa occidentala, care a incercat sa gaseasca solutii. Publicitatea on line nu este destul de eficienta si singura nu poate aduce stabilitatea financiara. Dupa mai multe incercari, s-a impus o solutie fireasca, de bun-simt. Astazi, 87% dintre ziarele americane permit acces gratuit cititorilor on line doar pentru un numar limitat de articole."
  • "Incepand de astazi, Gazeta de Sud va urma un model de plata deja consacrat in presa occidentala. Nu am inventat roata, dar am decis sa o folosim pentru a pastra independenta si viabilitatea economica a ziarului."

Gazeta de Sud isi manifesta de mai multa vreme interesul pentru o platforma de plata pentru continutul online. In luna mai, pe marginea unui seminar sustinut in cadrul evenimentului RoNewMedia de Piano Media - companie din Slovacia care a lansat cu un an in urma un sistem de acces cu plata pentru mai multi publisheri online, dupa un model ce a trezit interes pe plan international, Stefan Voinea, reprezentant Gazeta de Sud, declara pentru HotNews.ro:

  • "Cred ca e foarte mult loc pe piata din Romania pentru un asemenea paywall, in primul rand pentru ca nu este un alt drum. Mai devreme sau mai tarziu vom ajunge la un sistem cu plata pentru continut. (...) La Gazeta de Sud vom implementa acest lucru, am vorbit si cu ceilalti parteneri din grupul nostru. Evenimentul Zilei, Capital sunt de asemenea pentru folosirea unui paywall. (...)"

Pe plan local, precedentele pentru accesul contra cost la continut online au fost stabilite de Dilema Veche (Adevarul Holding) si ZFCorporate.ro (Mediafax Group).