Candidatii la alegerile parlamentare vor avea acces contra cost la emisiunile de promovare electorala si se vor putea exprima, tot contra cost, in spoturi electorale pe posturile private de radio si televiziune, dar accesul lor la emisiuni de dezbatere electorala va fi gratuit. Tot gratuit va fi si accesul la posturile publice, arata o Decizie adoptata joi de CNA privind regulile de desfasurare a campaniei electorale in audiovizual, potrivit Mediafax.

Decizia se bazeaza pe Legea 35/2008 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului si va intra in vigoare la data publicarii ei in Monitorul Oficial. Campania electorala la posturile radio-TV publice si private incepe pe 9 noiembrie, ora 0.00 si se incheie pe 8 decembrie, ora 7.00.

Documentul adoptat de CNA face distinctie intre emisiunile de promovare electorala si cele de dezbatere electorala - singurele tipuri de emisiuni electorale permise in aceasta campanie:

  • In emisiunile de promovare electorala, candidatii au acces contra cost la posturile private de radio si televiziune. In aceste emisiuni, ei si promoveaza propria candidatura, programele si activitatile de campanie. Ele trebuie marcate cu sintagma "publicitate electorala", iar posturile trebuie sa le incadreze in timpii de antena acordati fiecarui competitor electoral.
  • In emisiunile de dezbatere electorala, radiodifuzorii sunt cei care pun in discutie programele electorale si teme de interes, cu participarea competitorilor electorali, iar accesul acestora din urma in astfel de emisiuni trebuie sa fie gratuit. Emisiunile respective vor fi marcate cu sintagma "dezbatere electorala".

Posturile pot difuza, contra cost, si spoturi electorale, incadrate in emisiunile de promovare electorala sau de dezbatere electorala.

Canalele publice de radio si televiziune trebuie sa ofere acces gratuit candidatilor, in functie de timpii de antena stabiliti pe baza legii electorale.

Potrivit presedintelui CNA Rasvan Popescu, citat de Mediafax, in emisiunile de dezbatere electorala - care sunt gratuite si care, se asteapta seful Consiliului, vor fi cele mai numeroase - accesul competitorilor electorali trebuie sa fie "in conditii de echitate, echilibru si corectitudine", iar in emisiunile de stiri prezentarea activitatilor de campanie trebuie sa fie facuta "asigurandu-se independenta editoriala a posturilor si informarea obiectiva a publicului".

Decizia CNA arata ca posturile de radio si televiziune interesate sa reflecte campania electorala trebuie sa informeze Consiliul in legatura cu implicarea lor in campanie, emisiunile electorale pe care le vor realiza si intervalele acelor emisiuni. Tarifele pe emisiune si pe unitate de timp ale fiecarui post trebuie sa fie facute publice si sa fie aceleasi pentru toti competitorii.

Aceeasi decizie mai arata ca:

  • pe parcursul campaniei posturile nu pot difuza emisiuni realizate sau moderate de candidati sau de reprezentanti ai competitorilor electorali
  • posturile nu au voie sa prezinte sondaje de opinie, televoturi sau anchete facute pe strada incepand cu 48 de ore inainte de inceperea votarii.
  • Incepand cu 24 de ore inainte de inceperea votarii, posturile nu au voie sa mai difuzeze spoturi electorale, sa invite sau sa prezinte candidati sau reprezentanti ai competitorilor electorali, sa comenteze pe marginea desfasurarii campaniei sau pe tema competitorilor electorali.