Cinci dintrei cei 11 membri ai Consiliului National al Audiovizualului (CNA) au transmis vineri o scrisoare catre Reprezentanta Comisiei Europene in Romania si pe adresele comisarilor pentru Justitie si pentru Cultura, Viviane Reding si respectiv Androulla Vassilliou, in care isi exprima ingrijorarea cu privire la ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii audiovizualului, adoptata in sedinta de Guvern din 27 noiembrie. "Actul Guvernului aduce importante prejudicii industriei si ne ridica ingrijorari majore cu privire la functionalitatea statului de drept in Romania, avand in vedere ca emiterea Ordonantei s-a facut fara consultarea Consiliului National al Audiovizualului si a Consiliului Concurentei si fara a fi supusa dezbaterii publice", se arata in scrisoarea celor cinci membri CNA.

Scrisoarea, semnata de Ioan Onisei, vicepresedinte al Consiliului, si de membrii CNA Narcisa Iorga, Gelu Trandafir, Mircea Valeriu Deaca si Valentin-A. Jucan, este adresata comisarului european pentru Justitie, drepturi fundamentale si cetatenie Viviane Reding, vicepresedinte al Comisiei Europene, si comisarului european pentru Educatie, cultura, multilingvism, tineret si sport Androulla Vassiliou.

De asemenea, un text similar al scrisorii a fost trimis si pe adresa Parlamentului Romaniei.

  • Vezi in documentul atasat scrisoarea semnata de 5 membri CNA catre Comisia Europeana

Potrivit celor cinci membri CNA, in ordonanta de urgenta a Guvernului, care "a fost adoptata fara avizul Ministerului Justitiei si fara avizul Ministerului de Finante, dupa cum a declarat public insusi primul-ministru Victor Ponta la data de 28 noiembrie", "au fost ignorate criteriile de transparenta prevazute de Legea 52/2003 referitoare la transparenta decizionala in administratia publica" si "au fost incalcate prevederile din Legea audiovizualului nr. 504/2002 si Legea concurentei nr. 21/1996 care obliga la consultarea CNA si a Consiliului Concurentei la elaborarea reglementarilor in domeniu".

Semnatarii scrisoarii mentioneaza ca la data de 13 noiembrie 2012, cand au aparut primele informatii in presa despre intentia Guvernului de a modifica prin ordonanta de urgenta aceasta lege, "CNA a cerut oficial Guvernului Romaniei proiectul de ordonanta pentru a exprima un punct de vedere oficial. Guvernul nu a transmis Consiliului acest proiect, iar la data de 27 noiembrie a fost adoptat".

Astfel, ei considera acest demers ca fiind "nu numai lipsit de transparenta, dar si un precedent deosebit de periculos in abordarea abuziva a procesului legislativ".

"Practic, prin ordonanta de urgenta a fost redusa puterea CNA de a supraveghea la respectarea Legii Audiovizualului in relatie cu radiodifuzorii. Este suspendata orice sanctiune aplicata de CNA unui radiodifuzor daca aceasta este atacata in instanta, ea neputandu-si produce efectul pana la pronuntarea irevocabila a instantei, amanare ce poate dura si doi ani", arata acestia.

Mai mult, spun ei, "suntem ingrijorati si in legatura cu momentul ales pentru aceasta ordonanta de urgenta, exact la jumatatea campaniei electorale, cand CNA se afla in plin proces de monitorizare si sanctionare a derapajelor inregistrate de radiodifuzori in reflectarea campaniei electorale".

Concret, precizeaza membrii CNA, sunt modificate articole ale legii care prevad:

- reglementarea publicitatii si autopromovarii in contradictie cu normele europene in domeniu si care favorizeaza concurenta neloiala

- modul in care se stabileste pozitia dominanta pe piata audiovizualului, fiind excluse televiziunile generaliste care, in fapt, au cea mai mare audienta

- principiul must-carry; noua reglementare este anti-concurentiala incalcand art. 31 din Directiva 2002/22/CE a Parlamentului European si Consiliului privind "serviciul universal"

- un regim discriminatoriu privind sanctiunile aplicate societatilor comerciale care difuzeaza continut (radiodifuzori) si societatilor care transporta continutul (distribuitori), desi ambele tipuri de activitati, precum si relatia dintre radiodifuzori si distribuitori, sunt reglementate de una si aceeasi lege organica, Legea audiovizualului.

Potrivit acestora, "adoptarea unei ordonante de urgenta pentru modificarea Legii audiovizualului incalca nu numai legea privind transparenta decizionala in administratia publica, ci chiar prevederile Constitutiei Romaniei".

Astfel, potrivit art. 115 alin. 4 "Guvernul poate adopta o ordonanta de urgenta numai in situatii extraordinare, a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acesteia". Or, OUG prin care s-a modificat legea audiovizualului are urmatoarele motivatii: "stimularea dezvoltarii economiei romanesti, in cadrul careia se inscrie si intentia de a dezvolta piata audiovizuala din Romania prin incurajarea productiei locale de televiziune, a investitiilor in programe locale, asigurarea de locuri de munca si dezvoltarea de activitati economice in beneficiul pietei audiovizuale din Romania", "necesitatea adoptarii unor noi reglementari privind serviciile media audiovizuale care sa permita sectorului audiovizual sa realizeze schimbarile necesare pentru a se adapta la evolutia pietei in acest domeniu, inclusiv la nivel european si la evolutia comportamentului agentilor economici care activeaza in aceasta piata".

Cei cinci semnatari ai scrisorii subliniaza totodata ca "emiterea acestei OUG urmeaza unui istoric de presiuni politice exercitate in ultimele luni asupra Consiliului National al Audiovizualului. Mentionam ca subsemnatii acestei scrisori ne-am adresat in prealabil, de mai multe ori, comisiilor parlamentare care controleaza activitatea CNA, atragand atentia asupra presiunilor exercitate de liderii coalitiei aflate acum la guvernare asupra autoritatii din care facem parte".

"Este o situatie fara precedent in istoria CNA care, din 2002 incoace, de cand a fost adoptata legea audiovizualului pentru inchiderea capitolului 20 din negocierile cu Uniunea Europeana, a avut posibilitatea de a corecta la timp derapajele pe durata desfasurarii a 8 campanii electorale si 3 campanii de referendum", mentioneaza semnatarii.

"Suspendarea de drept a consecintelor sanctiunilor CNA (afisarea sactiunii pe ecran, decizia de intrare in legalitate, motivarea amenzii) pana la o decizie a instantei anuleaza practic orice functie de corectare imediata asupra mediului audiovizual in care au fost inregistrate recent grave derapaje privind regimul difuzarii publicitatii (depasirea celor 12 minute), protectia minorilor, informarea corecta, protejarea vietii private si dreptul la propria imagine. Este cu atat mai stranie aceasta decizie a Guvernului cu cat CNA a castigat irevocabil 93,5% din procesele intentate de radiodifuzori din 2005 pana astazi", mai arata ei.