Reprezentantii a doua organizatii ce reprezinta industria romaneasca de comunicare, IAA Romania si Uniunea Agentiilor de Publicitate din Romania, au cerut luni la Parlament, in fata Comisiei de Cultura, sa modifice ordonanta de urgenta prin care se modifica Legea audiovizualului si care rescrie regulile pe piata de publicitate TV, dupa cum au spus pentru HotNews.ro participanti la discutii. Schimbarea nu a primit insa sprijinul deputatilor, potrivit informatiilor HotNews.ro. Solicitarea celor doua organizatii viza ca firmele care beneficiaza de reclama televizata sa aiba posibilitatea sa aleaga daca lucreaza direct cu posturile sau prin agentii de publicitate. Asociatiile si-au expus nemultumirile lor legate de ordonanta, in timp ce ministrul pentru Societatea Informationala, Dan Nica, a sustinut ordonanta, vorbind pe larg inclusiv despre prevederi incluse intr-un proiect similar din iarna, dar la care guvernul a renuntat intre timp.

UPDATE1 Presedintele Comisiei de cultura, Gigel Stirbu (PNL), citat de Mediafax, a sustinut ca prin aceasta ordonanta benefeciarul spatiului de publicitate poate negocia direct cu o televiziune. "Pana acum, agentia de publicitate se ducea la inceputul anului si cumpara un spatiu, bloca spatiul publicitar de la un trust media, platea o anumita suma si bloca spatiul. Eu, compania nu stiu care, ma duceam sa fac publicitate. Nu puteam, pentru ca spatiul era cumparat. Trebuia sa merg la agentia de publicitate. Acum (prin Ordonanta de urgenta - n.r.), si compania, beneficiarul, pot negocia direct cu o televiziune, cu furnizorul de spatiu publicitar", a explicat presedintele Comisiei de cultura. Mediafax scrie ca textul inaintat de guvern a fost sprijinit cu 10 voturi pentru, un vot impotriva si doua abtineri.

UPDATE "Reprezentantii agentiilor de publicitate, ai clientilor acestora si ai agentiilor de media au cerut din nou astazi la unison parlamentarilor sa amendeze Ordonanta de urgenta care modifica Legea audiovizualului 504/2002. Toti am adresat membrilor comisiei si ministrului comunicatiilor Dan Nica, aceeasi intrebare: de ce sustineti un act normativ adoptat in regim de urgenta daca toti actorii din aceasta piata sustin ca orodonanta nu aduce beneficii nici uneia dintre parti?", a declarat Radu Florescu, presedinte UAPR, dupa sedinta Comisiei.

  • IAA Romania este o asociatie ce reprezinta interesele clientilor de publicitate, agentiilor de publicitate si furnizorilor (posturi, ziare, site-uri etc). Uniunea Asociatiilor de Publicitate din Romania reprezinta agentiile de publicitate active pe piata locala si care sunt afectate de noua ordonanta, ce elimina rebate-ul de la televiziuni ca sursa de venit pentru agentii. Vezi detalii despre ordonanta si implicatiile acesteia aici si aici.

Ce modificare a textului ordonantei au propus organizatiile industriei de comunicare, in cazul OUG 25/2013:

  • Schimbarea acelei prevederi potrivit careia: "Obiectul achizitionarii mentionate la aliniatul 1  va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa beneficiarului final al publicitatii televizate".
  • Textul nou propus: "Obiectul achizitionarii mentionate la aliniatul 1  va fi platit direct de catre beneficiarul final al publicitatii televizate radiodifuzorului, sau prin intermediari, in baza facturii ce va fi emisa de radiodifuzor catre beneficiarul final al publicitatii televizate sau catre intermediarul mandatat de beneficiarul final. Orice rabat sau avantaj tarifar, indiferent de natura acestuia, acordat de catre radiodifuzor, trebuie sa figureze pe factura emisa in numele fiecarui beneficiar final al publicitatii televizate."

Potrivit participantilor la discutiile de la Parlament contactati de HotNews.ro, ministrul Nica a argumentat ca aceasta ordonanta ar avea caracter de urgenta ca urmare a lipsei de transparenta din piata publicitatii TV si ar fi adoptata in conditiile in care au existat consultari publice, in iarna, pe seama unui proiect similar de ordonanta (n.red.: Guvernul a renuntat pe parcurs la acea initiativa, care nu a mai aparut in Monitorul Oficial). Potrivit surselor citate, el a prezentat inclusiv prevederi din vechiul proiect ce nu mai apar in actuala ordonanta, precum cele legate de cablisti.

Sursele citate precizeaza ca reprezentantii celor doua organizatii ale industriei de comunicare au spus ca nu au existat consultari publice inaintea adoptarii vechii ordonante si ca discutiile care au avut loc s-au petrecut doar dupa ce guvernul a adoptat respectivul proiect de modificare a Legii Audiovizualului. Au fost prezentate pe larg obiectiile formulate de cele doua asociatii. Cu exceptia noii propuneri de amendare a ordonantei, prezentata mai sus, pozitia prezentata azi se regaseste in argumentele formulate la sfarsitul anului trecut de IAA Romania, impotriva ordonantei de atunci, anume ca masura afecteaza companiile, agentiile, televiziunile, statul si societatea si ar taia "imediat" 20% din piata de publicitate TV.