Google a devenit cel mai mare proprietar media din lume, din punct de vedere al veniturilor derivate din publicitate, potrivit celui mai nou clasament realizat in acest sens de reteaua internationala de media ZenithOptimedia si dat publicitatii saptamana aceasta. Corporatia a depasit precedentul detinator al acestui titlu, furnizorul american de servicii de televiziune prin satelit DirecTV. Google depaseste, in clasament, alti colosi media precum News Corporation, The Walt Disney Company, Comcast si Time Warner. Potrivit clasamentului "Top 30 Global Media Owners", principalii proprietari de Internet media - Google, Facebook, Microsoft si Yahoo! - au generat, in 2011, venituri de 49,2 miliarde de dolari, peste jumatate din totalul de 77 de miliarde de dolari cat s-a cheltuit pentru publicitate pe Internet in lume.

Clasamentul, ce se raporteaza la date valabile pentru anul 2011, este primul astfel de raport realizat de ZenithOptimedia din 2010. Prima editie a studiului a fost realizata in 2007. In "Top 30 Global Media Owners", ZenithOptimedia defineste veniturile media ca toate veniturile ce deriva din afaceri care sprijina publicitatea, nu doar veniturile directe din publicitate.

Cum arata ultima editie a acestui clasament, potrivit datelor facute publice de ZenithOptimedia:

1. Google

2. The DirecTV Group

3. News Corporation

4. Walt Disney Company

5. Comcast

6. Time Warner

7. Bertelsmann

8. Cox Enterprises

9. CBS Corporation

10. BSkyB

11. Viacom

12. Vivendi

13. Advance Publications

14. Clear Channel Communications

15. Yahoo!

16. Gannett

17. Globo

18. Grupo Televisa

19. Fuji Media Holdings

20. Yomiuri Shimbun Holdings

21. Axel Springer

22. Mediaset

23. Hearst Corporation

24. JCDecaux

25. Asahi Shimbun Company

26. Microsoft

27. Facebook

28. ProSiebenSat.1

29. ITV plc

30. Sanoma

Primele zece companii sunt si singurele care depasesc venituri media de 10 miliarde de dolari in 2011. Google este lider detasat, cu 37,9 miliarde de dolari, urmatoarea companie clasata, The DirecTV Group, fiind depasita cu peste 10 miliarde de dolari (27,2 miliarde).

Ce spune, intre altele, raportul ZenithOptimedia:

  • Cei patru proprietari de Internet media inclusi - Facebook, Google, Microsoft si Yahoo! - au generat venituri de 49,2 miliarde de dolari din publicitate pe Internet in 2011, mult peste jumatate din totalul global de publicitate pe Internet (77 miliarde de dolari in anul respectiv).
  • Potrivit estimarilor ZenithOptimedia, Google si-a adjudecat, pe cont propriu, 49% din totalul de cheltuielile de publicitate pe internet (Yahoo - 6%, Microsoft si Facebook - cate 4%). In perioada luata in considerare pentru acest raport, Twitter, cu venituri derivate din publicitate de 140 milioane de dolari, nu a strans suficient pentru a fi inclusa in raport
  • Principalul motor al succesului Google este, potrivit sursei citate, algoritmul sau de cautare. In decembrie 2012, Google isi adjudeca 65% din totalul cautarilor online la nivel global (cifre comScore).
  • Desi Google nu raporteaza separat veniturile din publicitate prin motoare de cautare si pe cele din publicitate de tip display, Zenith estimeaza ca 82% din totalul cheltuielilor pentru publicitate prin motoare de cautare la nivel global se duc la Google.
  • In pofida cresterii digital media, grosul veniturilor din media este generat de companii de media tradionale sau de companii din industria divertismentului, ce produc si distribuie continut. Din totalul celor 30 de proprietari de media, 22 sunt companii care au drept principala afacere atragerea de audiente prin continut, ca principal instrument de a genera venituri. Sase din primii zece proprietari media sunt producatori de continut. Cei 22 au realizat in 2011 venituri media de 169 miliarde de dolari (61% din totalul Top 30).
  • Fata de precedentul clasament, aferent anului 2010, au intrat in top cinci companii - Facebook, Microsoft, Globo, ProSiebenSat.1 si Sanoma.
  • Clasamentul este dominat de companii din America de Nord si Europa. Opt din primii zece sunt companii americane, iar celelalte doua sunt din Europa. 16 din totalul de 30 sunt companii americane, noua sunt europene, iar alte trei sunt din Japonia.
  • Desi China este, acum, a treia mare piata de publicitate din lume, clasamentul nu include companii din aceasta tara, avand in vedere ca proprietatea media este, acolo, foarte fregmentata. ZenithOptimedia noteaza, totusi, ca principalul motor de cautare din China, Baidu, era cat pe ce sa intre in acest top, fiind urmat indeaproape de compania nationala de televiziune CCTV.