Plecarea lui Adrian Sarbu din fruntea CME e de ani de zile o mantra repetata mai ales de competitorii celui care a inventat televiziunea comerciala in Romania. Problema a inceput sa se puna mai ales de prin aprilie 2012, cand viitorul CME era previzibil, ca urmare a ultimei tranzactii cu Time-Warner, scrie pe blogul sau Iulian Comanescu. La cald, cateva explicatii:

  •  Adrian Sarbu este un vizionar media, care a creat excelenta in Romania si pe alte piete pe care le-a gestionat prin CME, cu costuri mari. Pierderile financiare din ultimii ani se vad in toate comunicatele de presa. In momentul de fata, CME inseamna mai degraba Time-Warner, o companie cu o filozofie diferita de a CME. Daca poate fi comparat cu ceva, CME-ul lui Ronald Lauder seamana cu Ringier, adica o firma mica, expansionista, mobila si vizionara, care se intinde pana departe. Time-Warner e, comparativ, un colos cu multi actionari, AGA si o presiune pe dividende/profit care nu exista in CME-ul lui Sarbu si Lauder.
  •     Problemele CME au inceput sa apara in criza economica, atunci cand creditele care finantau expansiunea au devenit oneroase pentru firma. In 2009, compania a cedat 31% din actiuni catre Time-Warner, pe o suma modica, 241,5 milioane de dolari, ceea ce inseamna o valoare a intregii companii de 780 de milioane de dolari. Cu doi ani inainte, pornind de la tranzactiile intre Adrian Sarbu si Ronald Lauder, se putea calcula o valoare de un miliard de dolari numai pentru operatiunea din Romania.
  •     Din portofoliul CME-ului lipseste pay tv-ul, care e unul din cele mai bune business-uri ale acestor ani. Adrian Sarbu s-a concentrat pe freeview, televiziuni pe care a incercat sa le faca lider de audienta, pentru a sari, ulterior, la OTT (televiziune prin internet), cu Voyo. Date fiind pierderile din ultimii ani, putem sa ne-aratam viteji dupa razboi si sa spunem ca lucrurile se puteau face altfel.
  •     Conflictul cu Romtelecom, de la inceputul anului, a fost unul simptomatic. Iesirea si reintrarea posturilor PRO de pe telecomanda Dolce a fost spectaculoasa. Probabil, CME si PRO TV SA aveau nevoie imperioasa de niste bani, din piata autohtona si nu numai. Cred ca Adrian Sarbu e foarte atent, in momentul de fata, la faptul ca telecomurile/cablistii si business-urile TV au ajuns pe curs de coliziune si s-ar putea ca asta sa se traduca intr-o linie de actiune.

Ce va face, mai departe, Adrian Sarbu? In primul pas, conform informatiilor oficiale, va asigura transferul de management din CME. In al doilea rand, ar putea ramane legat, in sensul de business, intr-o forma sau alta de compania al carei actionar inca mai este. In al treilea rand, preocuparea lui pentru asseturile detinute in nume propriu in Romania, Mediafax Group, nu poate fi negata: Sarbu a facut in anii trecuti achizitii in zona de print, ceea ce inseamna un commitment c0nsiderabil, data fiind starea in care e printul in Romania. M-am distrat putin de postul lui Orlando (Nicoara, boss-ul de la Mediafax Group), care se intreaba cat timp va gasi Adrian Sarbu pentru compania proprie din Romania.

Dincolo de aceste lucruri relativ certe, mai exista zvonurile despre o asociere cu RCS-RDS, dar le consemnez doar ca atare, ca zvonuri, fiindca nu am informatii proprii si pertinente ¬ desi, cum spuneam mai sus, aliantele telecom-televiziuni sunt ceva verosimil in anii urmatori. Mai circula ceva asemanator cu privire la transformarea Cancan TV in televiziune, pentru care s-au facut deja investitii la Buftea. Oricum, nu-l vad pe Adrian Sarbu la pensie, in niciun caz. Plecarea din CME a fost o demisie, deci un act unilateral, pe care nu il faci la acel nivel daca nu ai niste carti bune in maneca. Iar la capitolul cash, va las pe voi sa cautati pe net cat valoreaza acelasi Adrian Sarbu.

Referitor la viitorul CME, fara Adrian Sarbu, mai consemnez tot cu titlul de "lucruri care circula in piata" faptul ca in Romania, managementul nu va fi schimbat, dar in alte tari, posibil, da.

Ar mai fi un lucru de spus despre stirea care a explodat azi. Unora s-ar putea sa le provoace niste satisfactii din clasa "capra vecinului". Din punctul meu de vedere ¬ fiindca se stie, am interese transparente in zona productiei TV -, nu e nicio bucurie. E drept, PRO TV-ul nu lucreaza cu independenti. Insa, chiar si dupa criza si problemele financiare pe care le-a avut, a ramas trend setterul pietei TV din Romania. Fara un PRO orientat catre excelenta, probabil ca am fi avut pe post mult mai multe suse si mult mai putine formate internationale. Dar, sigur, PRO TV ar fi redus turatia si cu Adrian Sarbu in frunte, chiar daca mai putin, fiindca banii cu care sa produci glamour nu exista in piata, in momentul de fata. Deci, pe cale de consecinta, demisia lui Sarbu e un fel de inhibitor al intregei piete TV din Romania.

Comenteaza peblogul lui Iulian Comanescu