Piata romaneasca de publicitate ar urma sa creasca usor, cu 1,9%, in 2014, dupa cinci ani de caderi succesive, potrivit celor mai noi estimari ale agentiei Zenith Romania, parte a retelei internationale de media ZenithOptimedia. In ultima prognoza privind evolutia pietei globale si locale de publicitate, prezentata luni, reprezentantii Zenith se declara "rezervat optimisti" in privinta Romaniei. Ei arata ca vor fi "evenimente de anvergura care ar trebui sa atraga si la nivel local investitii aditionale", iar scaderea de pana acum "a depasit si cele mai negre estimari", dar "politicul local isi poate pune amprenta, asa cum a mai facut-o in acesti ultimi ani, adancind criza in care industria de media se afla deja".

Ce spune prognoza Zenith despre evolutia pietei locale:

  • "In privinta Romaniei, suntem rezervat optimisti. Ne asteptam ca 2014 sa fie anul mult asteptat si sa schimbam sensul trendului. Suntem optimisti pentru ca avem evenimente de anvergura care ar trebui sa atraga si la nivel local investitii aditionale. Suntem optimisti pentru ca, indifferent de evolutia GDP-ului sau scaderea consumului, scaderea cumulata din ultimii ani ai pietei de media a depasit si cele mai negre estimari."
  • "Suntem totusi rezervati, caci politicul local isi poate pune amprenta, asa cum a mai facut-o in acesti ultimi ani, adancind criza in care industria de media se afla deja."
  • "Au trecut 5 ani de caderi succesive, 2014 il preconizam pe crestere usoara de 1.9%. Dincolo de valoare, credem ca importanta majora a trendului si in sustenabilitatea lui pentru anii urmatori."
  • "TV-ul ramane dominant in mix-ul media, dar ne asteptam la o usoara scadere si o stabilizare a mediilor non-TV, pe fondul cresterii atat a investitiilor, cat si a ponderii in mix a digitalului."
  • "Digitalul, care a reusit sa devina a 2-a medie ca importanta dupa TV in 2013, isi continua cresterea naturala. Ne asteptam ca digital video advertising-ul sa aduca un suflu nou si sa altereze un pic raportul de forte intre performance (agresiv in ultimii ani) si display."
  • "O necunoscuta ramane publicitatea pe panouri (outdoor). Legea 185/2013 ar trebui sa intre in vigoare la inceputul anului 2014. Efectele pot fi dramatice. Vom fi capabili sa le evaluam in prognoza noastra de la sfarsitul primului trimestru al noului an." Citeste mai mult despre aceasta lege

Ce spune ZenithOptimedia despre evolutia pietei globale de publicitate:

  • "Publicitatea va incepe sa cunoasca in urmatorii zece ani cea mai puternica perioada de dezvoltare sustinuta , cu o estimare de crestere globala de la 3.6% in 2013 (cresterea estimata in precedenta prognoza, din octombrie: 3,5% - n.red.) la 5.3% (precedenta prognoza: 5,1% - n.red.) in 2014. In felul acesta, cresterea isi va continua traiectul pana la 5.8% in 2015 (precedenta prognoza: 5,9% - n.red.) si 2016, principalul propulsor fiind tehnologia mobila."
  • "Cresterea consumului global in anul ce vine se va naste din imbunatatirea stabila a pietei de publicitate europene, precum si din cele trei evenimente ce au loc la patru ani: Jocurile Olimpice, Cupa Mondiala la Fotbal, precum si alegerile din Statele Unite."
  • "Piata de publicitate globala isi va accelera ritmul de crestere pana la 5.8% in 2015, plecand de la premiza unei puternice cresteri de economie bazata pe transparenta, urmata fiind de un alt salt catre 5.8% crestere in 2016. Aceasta estimare este strans legata de faptul ca recuperarea graduala din zona Euro va continua, fara aparitia vreunei noi crize."
  • "Digitalul mobil reprezinta acum principalul generator al cresterii consumului de publicitate global. Este pentru prima data in ultimii 20 de ani, cand o noua platforma se extinde in intreaga arie a consumului de media, fara a canibaliza niciuna dintre celelalte platforme."
  • "Preconizam ca internetul mobil va contribui cu o rata de 36% din totalul extra consumului de publicitate, intre 2013 si 2016. TV-ul este al doilea mare contributor (cu un cumul de 34% din noul consum de publicitate), urmat fiind de internetul fix (25%), care continua sa se bucure de o crestere semnificativa alaturi de cel din publicitatea mobila."
  • "In ciuda dezvoltarii sale considerabile, publicitatea din zona mobile reuseste un cumul de doar 2.7% din consumul global in anul 2013. Pana in 2016, se asteapta pentru aceasta platforma o rata de 7.7% din cheltuielile de publicitate, iar mix-ul radio, print si outdoor este vizat sa devina cel de-al patrulea tip de media la nivel global. Integram in zona mobile toate tipurile de ad-uri de internet, livrate catre smartphone-uri, tablete, indiferent de formatul lor."