Industria Telecom isi mentine suprematia in ceea ce priveste sumele investite in publicitatea online autohtona in prima jumatate a anului 2013, contribuind cu 7.3 mil lei la o piata de 45.5 mil lei, valoarea totala raportata de participantii la cea mai recenta editie ROADS.Conform celei mai recente editii a studiului ROADS, valoarea pietei de publicitate online pe primul semestru al anului in curs a fost de 45.5 mil lei, cu 2% mai putin comparativ cu primul semestru al anului 2012.

Topul celor mai mari industrii investitoare este completat la distanta de sectorul bancar (4.4 milioane lei) si auto (4.2 milioane lei). In privinta formatelor, cele Embedded raman de departe cele mai utilizate in publicitatea online in primul semestru al anului 2013, urmate la o distanta considerabila de Interruptive Formats.

Legat de dinamica pietei masurate in cadrul studiului, se observa o tendinta de scadere, atat fata de semestrul similar (S1) al anului trecut (2%), cat si fata de cea de-a doua jumatate a anului – S2 2012 (fata de care s-a inregistrat o scadere de 12%). Tinand cont de valoarea raportata de grupul de referinta, scaderea pietei este si mai abrupta – 23% fata de S2 2012 si 17% fata de S1 2012.

Anul acesta, au fost incluse pentru prima data si o serie de agentii de media, in scopul masurarii investitiilor si in retele externe, nu doar la publisherii autohtoni. Au fost introduse 3 segmente noi: search engines, social media si foreign networks. Astfel, numarul companiilor participante la studiu a ajuns la 23, in conditiile excluderii a 2 companii care nu au furnizat datele in timp util. Acest demers de includere a agentiilor va continua si pentru editiile din anii viitori.

,,Publicitatea online continua sa aiba un bun potential de crestere pe termen mediu si lung, iar rezultatele pe primul semestru al anului 2013 pot sa fie un incident de etapa, in conditiile in care bugetele de marketing ale companiilor au fost sub presiune in aceasta perioada. Este insa nevoie de mai mult timp pentru ca marketerii sa se deprinda cu posibilitatile oferite de mediul online, iar companiile de media si advertiserii trebuie sa identifice noi modalitati de a livra rezultate cuantificabile clientilor de publicitate online pentru a-i determina sa investeasca in promovare, chiar si in conditiile economice dificile actuale”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanta pentru Management, PwC Romania, firma care deruleaza studiul ROADS pentru IAB Romania.

,,Inceputul anului a fost unul foarte prudent in ce priveste investitiile in publicitatea online – asa cum ne dam seama din rezultatele primului semestru, este un an de incercare pentru publisherii locali. Ne asteptam, insa, la o revigorare pentru a doua jumatate a anului 2013, o crestere probabil generata si de perioadele de promotii si stimulare a cumparaturilor. Anul acesta, am introdus in studiul ROADS si agentiile media, iar cele trei segmente noi (search engines, social media si foreign networks) cu siguranta ne vor ajuta sa identificam mai clar structura investitiilor in publicitate online si sa sporim relevanta studiului. Asteptam in editiile viitoare si mai multi participanti din aceasta categorie”, a declarat Cristi Petriceanu, Presedinte, IAB Romania.

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) reprezinta studiul cel mai important pentru industria locala de advertising online din Romania. Realizat incepand cu anul 2008, ROADS ofera date relevante despre incasarile nete provenite din publicitate online și contorizeaza atat datele furnizate de catre publisherii care vand direct din propriul portofoliu de site-uri, cat pe și cele furnizate de catre regii. Cel mai recent studiu ROADS a fost realizat pentru primul semestru al anului 2013, pe un esantion de 23 de companii, care reprezinta aproximativ 1.280 dintre site-urile existente in Romania.

Despre ROADS

Raportul complet al “Romanian Online Advertising Study” pe al doilea semestru din 2012 cuprinde tabele si grafice detaliate, in functie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet si lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalitatii. Incepand din aceasta editie, au fost incluse 3 segmente noi: search engines, social media si foreign networks. De asemenea, ROADS analizeaza principalele corelari între aceste date pentru a oferi o imagine completa a pietei de publicitate pe Internet în ultimii cinci ani. Este un instrument important pentru agentii si publisheri care vor sa demonstreze cu cifre oficiale importanta mediului online. De asemenea, este un argument folosit pe plan international pentru a demonstra potentialul pietei online din Romania.

Studiul complet este disponibil gratuit membrilor asociatiei IAB Romania, cu cotizatia la zi, împreuna cu raportul similar la nivel european realizat de catre IAB Europe, asociatia europeana în care IAB Romania este membru fondator. Companiile care nu sunt înca membre IAB pot achizitiona acest raport si sunt invitate sa contacteze IAB Romania în acesta privinta.