"Interventii politice si de stat, schimbari de proprietate si management la varf, razboi TV-cablisti, criza in TVR, CNA emasculat" - asa suna, in urma cu un an, titlul retrospectivei HotNews.ro privind piata de media si publicitate in 2012. La sfarsit de 2013, titlul ar ramane valabil, daca nu ar fi incomplet si proportiile evenimentelor de anul acesta nu le-ar umili pe cele de anul trecut. Amenintarea interventiei guvernamentale in piata de media si publicitate s-a materializat in masuri concrete si cu efect de durata. Amestecul politic aminteste de cel de acum un deceniu. Schimbarile de proprietate au atins marile grupuri si afecteaza oranduiala in domeniul presei. Institutii media devin obiectul urmaririi penale. TVR-ul inchide anul devastat. Iar mass-media au devenit tinta in proteste de strada.

  • Batalia televiziunilor politice, inchiderea OTV, ordonanta publicitatii TV, plecarea lui Adrian Sarbu de la conducerea Pro TV au fost doar cateva dintre evenimentele majore care au marcat piata de media si publicitate in 2013

1. Presiunile politicului asupra presei, presiunile presei asupra justitiei, razboiul presei cu presa

Partidele aflate la putere in 2013 au avut la dispozitie numeroase metode de a-si intari controlul asupra pietei media. Au intervenit in plan legislativ pe piata media, au jonglat cu posturile de televiziune aflate sub controlul lor si, la nevoie, le-au asmutit una impotriva alteia, le-au folosit sa taca sau sa se dezlantuie dupa nevoia de moment, au atacat oponentii din presa si au profitat de un CNA care nu a calcat niciodata stramb, in mod iremediabil. Raportul MCV dur de la inceputul anului a trecut fara vreun impact vizibil in piata media.

2. Ordonanta de urgenta si schimbarile legislative - instrumente de presiune politica asupra pietei si a muncii de jurnalist

Pentru piata de media si comunicare, anul 2013 va ramane cel in care guvernul a schimbat direct regulile jocului economic prin ordonante de urgenta, iar nervii presei au fost din nou suprasolicitati prin readucerea calomniei si insultei in Codul Penal.

3. Cazuri fara precedent: DNA initiaza urmarirea penala impotriva unor institutii media

Doua cazuri fara precedent in istoria media din Romania este cel al declansarii urmaririi penale impotriva unor institutii de presa - Antenele, pe de o parte, Realitatea TV, pe de alta parte.

4. Rosia Montana - publicitate si proteste de strada

  • Decizia prin care guvernul adopta, la sfarsitul lunii august, proiectul de lege referitor la Rosia Montana a declansat ample proteste de strada la Bucuresti si in alte orase. Protestele organizate in mare masura pe Facebook s-au indreptat, in premiera, si impotriva principalelor canale de informare traditionale, avand in vedere publicitatea masiva difuzata de acestea in favoarea proiectului minier si a tacerii lor de la inceputul protestelor.
  • Discutiile privind reflectarea cazului Rosia Montana la TV au ajuns in mod repetat, in ultimii ani, pe agenda CNA, insa fara rezultate notabile, pana in toamna lui 2013. La inceputul anului, discutiile pe aceasta tema de la CNA erau blocate din cauza acuzatiilor ca un membru CNA s-ar afla in conflict de interese in privinta Rosia Montana
  • In contextul protestelor de strada, CNA a decis, in toamna, sa intrerupa publicitatea TV pe tema Rosia Montana, o monitorizare a consiliului aratand proportiile si efectele campaniei publicitare respective. Interzicerea reclamelor legate de proiect a fost ceruta inclusiv de personalitati TV, precum Eugenia Voda, in timp ce alte statii polemizau dur sau atacau imaginea unora dintre liderii informali ai demonstratiilor.

5. Cine a tras obloanele, definitiv sau temporar, in 2013: OTV, Radio Guerrilla, Pro Sport, alte statii, ziare si reviste, distribuitori de presa

Mai multe posturi de televiziune si de radio, ziare si reviste au fost nevoite sa traga obloanele, permanent sau temporar, in 2013. Cel mai spectaculos caz este, insa, cel al OTV, post inchis in urma unei decizii CNA inca din primele zile ale anului, dar care a mai avut o zvacnire spectaculoasa in toamna. Tot anul acesta s-au inchis ziarul Pro Sport, alte ziare si reviste, agentia NewsIn si distribuitorul de presa Press Point.

6. Fuziunile si achizitiile anului in media si publicitate, mutari de cadre si iesiri din scena. Plecarea lui Adrian Sarbu de la conducerea CME

Vanzarea Prima TV, tranzactia Burda-Sanoma, procesele legate de proprietatea companiei Realitatea Media, negocierile suspendate prin care Ringier incerca sa preia Gazeta Sporturilor, preluarea de catre conglomeratul Publicis Groupe a actionariatului majoritar in mai multe agentii de publicitate si vanzarea unor actori importanti pe piata publicitatii outdoor au fost principalele momente ce au marcat piata, in materie de fuziuni si achizitii. Toate au implicat jucatori straini de pe piata locala, care au decis sa se retraga, sa se reorganizeze sau, dimpotriva, sa se extinda. Poate cel mai important, insa, a fost unul extern si afecteaza liderul pietei locale de media, Pro TV.

7. Cum se transforma televiziunea in "continut video pe orice platforma": YouTube in Romania, conflicte intre televiziuni si operatori, noi platforme digitale, incursiuni ale telecomului pe segmentul TV

Relatiile dintre televiziuni si operatorii telecom, tensionate de ani buni, au atins punctul de fierbere in 2013. In premiera, liderul pietei TV, Pro TV, a pus piciorul in prag si a decis sa solicite bani de la cablisti pentru a putea fi retransmis de acestia, tot Pro TV s-a angajat in conflicte deschise cu distribuitorii de satelit, YouTube s-a lansat oficial in Romania, Orange a intrat pe piata serviciilor TV, RCS tatoneaza terenul in domeniul radio.

8. Costisitoarea tragedie politica a TVR

Situatia TVR, eterna drama a pietei media si a platitorilor romani de taxe, a ramas la fel de grava in 2013. Ca si in 2012, institutia a inceput anul cu o conducere si s-a incheiat cu alta - temporara, de data aceasta, iar planul de restructurare a parut mai degraba o masca pentru manevrele conducerii si interventia politica.