Tinta turcilor de la Dogan, compania care opereaza Kanal D, al treilea post de televiziune ca audienta din Romania, este sa creasca pe piata locala, in principal organic, dar fara sa excluda eventuale achizitii, a spus presedintele Kanal D Haluk Kurcer, intr-o discutie cu HotNews.ro. Intrebat daca poarta, in prezent, discutii pentru posibile achizitii pe piata romaneasca, el a raspuns: "Oficial, nu. Dar nu pot spune mai multe".

Haluk KurcerFoto: Kanal D
  • Haluk Ziya Kurcer este din 2008 membru in board-ul executiv al Dogan Media International - compania controlata de conglomeratul turc Dogan si care opereaza in Romania postul Kanal D, lansat in urma cu sapte ani - si presedinte al Dogan Group in Romania. In 2012 si 2013, televiziunea Kanal D a ocupat locul al treilea in clasamentul audientelor, sustinute de seriale si emisiuni tabloide si de divertisment.

In urma cu un an, intr-un interviu acordat HotNews.ro, Haluk Kurcer spunea ca se astepta ca in 2013 televiziunea sa atinga pragul de rentabilitate sau sa obtina, pentru prima data, un mic profit. Si-a atins obiectivul? "Nu", spune acum Haluk Kurcer, mentinandu-si totusi optimismul: "Din punct de vedere al performantei, l-am atins. Si 2012 a fost un an de succes (...) Iar in 2013, veniturile au crescut cu 28%, deci e un rezultat chiar bun pentru Kanal D."

"Suntem inca pe minus. Dar oriunde te-ai uita pe piata, piata nu a mai crescut deloc din 2009 si cred ca in 2013 a mai pierdut in jur de 5%. In timp ce piata scade, noi am crescut cu 28%. Totusi, ne asteptam la mai mult", afirma el. Ce s-a intamplat? Intre altele, ordonanta care a schimbat regulile in publicitatea TV in primavara anului trecut, eliminand agentiile de media de pe traseul banilor de reclama televizata si fortand statiile sa factureze direct la clienti.

Haluk Kurcer, despre efectele ordonantei publicitatii TV:

  • "Aceste noi reguli, reglementari ne-au afectat foarte mult. Nimeni nu se astepta sa apara in acel moment. Au afectat toata piata, timp de cel putin doua-trei luni cand nimeni nu a inteles cum sa procedeze. Acele lucruri au afectat negativ piata. Acum, lucrurile s-au asezat, merg mult mai usor".
  • "In cele din urma, (ordonanta - n.r.) nu ne-a afectat extrem de negativ. Dar la inceput toata piata a fost afectata negativ, nu doar Kanal D. A inceput cu agentiile de media, lovite foarte, foarte greu, iar Kanal D a resimtit acest lucru pentru ca lucram direct cu agentiile. Nicio televiziune nu poate ocoli agentiile, mereu avem nevoie de ele, pentru ca ele realizeaza planurile media pentru clienti".
  • "Dar aceasta este legea si nu putem face nimic. Toata piata a fost afectata la inceput, dar acum lucrurile s-au asezat, lumea stie cum sa procedeze. Am invatat sa lucram direct cu clientii, nu e usor"
  • E mai bine sau mai rau ca inainte? "N-as putea spune. Poate, operational, povara a crescut, pentru ca avem mai multi oameni - in loc sa lucram cu 10-15 agentii, sa emitem 10-15 facturi, acum emitem 100-150".

In ultimul an, alte companii straine - vezi, intre altele, cazul ProSiebenSat/SBS, care a vandut posturile Prima TV si Kiss TV si posturile de radio din portofoliul sau - s-au retras de pe piata locala, desi nu activau in zone de expunere politica, ci mai degraba in domeniul divertismentului. Cum priveste Kanal D, operat de o companie straina, aceasta tendinta? Si despre retragerea Dogan s-a speculat pe plan local, spune Haluk Kurcer, dar dezminte zvonurile in acest sens.

Haluk Kurcer: Inainte de toate, sa spun direct: "Nu intentionam sa plecam, sa vindem, sa atragem alt actionar. Vrem sa continuam asa cum suntem acum. Obiectivul nostru este sa crestem. Piata nu creste, ci stagneaza sau scade. Nu e un semn bun. Ar trebui sa vedem semne ale cresterii. Preferam sa crestem organic, la Kanal D, dar facem si lucruri suplimentare, cum s-a intamplat cu site-ul wowbiz.ro.

Rep.: Dar ce va determina sa ramaneti?

H.K.: Intai si intai, am facut o investitie aici si nu este vorba despre putini bani. La un moment dat, piata va creste. Asteptam, iar pana atunci urmarim sa ne intarim pozitia si performanta. Nu putem sta pe loc.

Rep.: Cresterea presupune si achizitii pe piata? Vreti sa cumparati alte media?

H.K.: Nu va pot spune. Dar ramanem - este o decizie sa nu plecam sau sa vindem, e strategia noastra sa crestem. Sa crestem inseamna sa intarim Kanal D, dar, alternativ, pot fi facute si achizitii.

Rep.: In ce sectoare sunteti interesati?

H.K.: Ne uitam si spre alte domenii, acordam atentie domeniului energiei. Dar pe moment nu va pot spune ceva concret. In media, vream sa ramanem prin Kanal D, dar cine stie, pot fi facute achizitii. Nu pot spune mai mult acum.

Rep.: Se vorbeste despre faptul ca pe piata TV-radio sunt de vanzare mai multe active...

H.K.: Citim si noi...

Rep.: Deci nu aveti discutii in desfasurare pentru vreo achizitie pe piata?

H.K.: Oficial, nu. Dar nu pot spune mai multe.

Rep.: S-a scris, de exemplu, despre contacte in vederea unei eventuale vanzari a Pro TV...

H.K.: Mai mult, s-a spus, complet diferit, ca si Kanal D s-ar vinde altui grup. Noi nu am facut nicio declaratie oficiala pe aceasta tema.

(...)

Rep.: Unii pleaca, altii vin. De venit, vin grecii (grupul Antenna, care a preluat posturile de radio ale SBS), pentru moment concentrati pe zona radio. Cum priviti aceasta venire?

H.K.: Ce va asteptati, sa ne luptam cu ei? (rade) E bine ca vin, piata e deschisa tuturor.

Rep.: Daca v-ati lupta, ar insemna ca va intereseaza domeniul radio.

H.K.: Nu. Avem de un an si jumatate o colaborare foarte buna cu grupul Lagardere, Radio 21 si Europa FM, e un grup foarte serios cu care avem proiecte speciale, ne promovam reciproc. Nu planuim sa ne extindem pe cont propriu in domeniul radio. De aceea le uram bun venit grecilor.

Haluk Kurcer apreciaza ca, 2014 fiind un an elecoral, televiziunile existente vor continua sa functioneze, dar apoi piata va avea nevoie sa se restranga, eventual prin de achizitii, deoarece "e prea aglomerata, sunt prea multe posturi". Kanal D, spune el, nu va intra nici acum in jocul electoral. Ce asteptari are de la acest an?

  • "Ma astept la unele rezultate pozitive, daca vom putea. Dar totul trebuie sa mearga struna. Daca apar influente neasteptate, negative pe piata, iar piata va scadea cu un alt 10%... nu pot sa controlez acest lucru. Succesul financiar al afacerii TV e legat de succesul programelor TV, dar si economia trebuie sa se mentina, macar. Dar sunt optimist in privinta Kanal D" - Haluk Kurcer. [Nota: Recent, sefa vanzarilor Kanal D, Claudia Ion, spunea pentru Wall-Street.ro ca aceasta televiziune este nevoita sa mareasca preturile in 2014]

El a precizat ca, desi nu a fost luata nicio decizie, compania analizeaza optiunile pe care le are pentru a-si extinde prezenta in mediile digitale, avand in vedere ca liderii Pro TV si Antena au propriile platforme, iar Youtube incheie parteneriate cu diverse alte televiziuni. Intrebat si daca are in vedere o posibila extindere in zona serviciilor online, el a spus ca "aceasta este posibila, dar inca analizam. Cautam, studiem piata, ne gandim - inca o dovada ca nu dorim sa plecam sau sa inchidem operatiunea".