Peste trei sferturi dintre companiile care pun modelele digitale in centrul tuturor proceselor de business - asa-numitii lideri digitali - spun ca au acces la datele clientilor in timp real, aproape doua treimi considera inovarea o prioritate strategica, iar peste jumatate acorda o importanta majora "ascultarii dorintelor clientilor si evaluarii interactiunii cu acestia", potrivit unui studiu international Ernst&Young, "Sustaining digital leadership". Acesta arata ca inovatia reprezinta "singura sansa" pentru companiile de media si divertisment, la ora actuala.

  • Studiul international se bazeaza pe un sondaj in randul a peste 550 d directori executivi din companii de media, divertisment si tehnologie, sondaj coroborat cu cercetarile, datele si analizele furnizate de parteneri EY. Potrivit unui comunicat ce prezinta sumar acest studiu, respondentii provin din domenii precum publicitate, transmisiune prin cablu, publishing, servicii de informare, divertisment, jocuri interactive, muzica, retele sociale si din domeniul tehnologiei.

Raportul EY se refera la piata globala si arata ca 70% dintre companiile identificare in studiu drept lideri digitali sunt dispuse sa accepte pierderi de venituri pe termen scurt, pentru a favoriza dezvoltarea digitala pe termen lung. Documentul prezinta mai multe concluzii si cifre care par din alta lume pentru piata din Romania, dar lucrurile nu stau chiar asa, dupa cum noteaza Elena Badea, director de marketing EY, citata in comunicatul de presa - declaratia ei, la final.

Ce spune, intre altele, studiul EY:

  • Companiile de media si divertisment se afla in fata unor oportunitati fara precedent care le pot ajuta sa ofere servicii dedicate audientelor conectate digital de astazi, fie prin media adresate direct catre consumator (D2C), fie prin cele business-to-business (B2B). In acelasi timp, companiile trebuie sa faca fata si provocarilor - de la schimbarile rapide in comportamentul clientilor, la tehnologiile cu evolutie rapida din zona mobilitatii inteligente, a retelelor sociale, din cloud computing si big data analytics.
  • 85% dintre liderii digitali doresc sa construiasca relatii directe cu clientii. Concluziile studiului subliniaza faptul  ca acest tip de relatii reprezinta fundamentul pentru o noua "intimitate radicala", bazata pe un profil complet al comportamentului si dorintelor clientilor, prin intermediul tehnologiilor mobile, retelelor sociale, platformelor online accesibile de oriunde.
  • 77% dintre liderii digitali spun ca au acces la datele clientilor in timp real
  • 64% dintre ei considera "crearea unei culturi a inovarii" o prioritate strategica
  • 57% acorda o importanta similara "ascultarii dorintelor clientilor si evaluarii interactiunii cu acestia".

Companiile de media si divertisment se confrunta adesea cu problemele generate de operarea cu big data.

  • Fiabilitatea datelor colectate reprezinta o provocare pentru 49% dintre liderii digitali.
  • Doar 19% dintre ei spun ca reusesc sa integreze, in prezent, informatiile despre clienti pe toate canalele de distributie.
  • Doar 41% dintre liderii digitali folosesc analiza de date pentru a imbunatati segmentarea audientei si pentru a ameliora anumite functionalitati, plecand de la lectiile invatate din implementarile din trecut.
  • 39% dintre liderii digitali spun ca inca nu reusesc sa valorifice informatiile generate de analizele big data.
  • Dintre companiile care nu se incadreaza in grupul "liderilor digitali", doar 11% folosesc rezultatele generate de analiza big data. In conditiile in care 81% dintre liderii digitali declara ca pot integra informatiile provenind din doua sau trei canale pentru a obtine un profil mai fidel al audientei, doar 64% din celelalte companii sustin ca au aceasta capacitate.
  • Liderii digitali sunt mult mai dispusi sa reduca investitiile in media traditionale in favoarea initiativelor digitale, pe masura ce isi regandesc produsele si modele de business (cazul a 65% dintre liderii digitali si 48% din restul companiilor).
  • Intre 64 si 70% dintre liderii digitali spun ca folosesc social media pentru branding, interactiunea cu clientii si dezvoltarea si distributia de produse, in timp ce doar 49-52% dintre celelalte companii utilizeaza canalele sociale in acest scop.

Ce spune Elena Badea, director de marketing EY Romania, despre relevanta acestui studiu pentru piata locala:

  • "Chiar daca in momentul de fata aceste concluzii ale studiului pot parea departe de piata din Romania, este suficient sa observam ca si aici clientii finali au deja un control fara precedent asupra consumului de continut, pe toate coordonatele - cum, cand si unde. Inovarea continua permisa de noile tehnologii transforma interactiunea companiilor de media cu clientii lor si cere o cu totul alta abordare. Niciun produs sau serviciu nou, de unul singur, nu mai poate constitui `solutia`.Castigatorii vor fi cei care vor sti sa construiasca sisteme, procese si culturi organizationale care sa genereze constant inovatii validate de reactia in timp real a clientilor".