Trei organizatii neguvernamentale au lansat, joi, un apel la adresa institutiilor de presa sa publice pe cont propriu o serie de informatii despre proprietarii, situatia financiara, clientii lor de publicitate, informatii care sa "creasca increderii publicului in mass-media". ONG-urile - Societatea Academica din Romania, Centrul pentru Jurnalism Independent si ActiveWatch - au aratat ca cele mai multe dintre aceste informatii sunt deja publice in diverse surse oficiale, dar consumatorii media ar trebui informati direct in legatura cu aceste date.

Cele trei ONG-uri au aratat ca, in demersul lor, vor transmite acest indemn la transparentizare "voluntara" catre principalele institutii de presa, vor relua indemnul dupa 30 de zile si, pe parcurs, vor publica numele fiecarei institutii care a optat sa faca publice datele respective. Dupa 60 de zile, ele vor prezenta o lista cu institutiile de presa care nu s-au alaturat acestui demers.

Ce informatii spun cele trei ONG-uri ca ar trebui sa fie facute publice voluntar de fiecare institutie de presa:

  • structura proprietatii
  • lista clientilor de publicitate care contribuie cu peste 10% la bugetul publicatiei
  • date financiare aferente anului precedent
  • datoriile istorice la bugetul de stat
  • datele de contact ale unui "avocat al publicului"/ombudsman la care oricine se considera lezat de respectiva institutie de presa sa poata apela "ca treapta de mediere inainte de a se adresa CNA sau instantei civile"