Rep: Corina Vintan, spune-ne cum se vede prin prisma specialistului in comunicare criza de incredere pe care o traverseaza corporatiile la nivel global. A devenit ceva comun ca in fiecare zi sa avem stiri despre scandaluri de coruptie sau proteste care afecteaza marile corporatii. Care este rolul comunicatorului in aceasta noua ecuatie si te rog sa ne raspunzi si dintr-o perspectiva mai larga, aceea de proaspat afiliat la Edelman, cea mai mare companie de PR din lume?

Corina VintanFoto: Links Associates

Corina Vintan: Ultimii ani ne-au revelat atat noua comunicatorilor, cat si companiilor – clientii nostri, ca am ajuns impreuna la o granita si ca trecerea cu succes a frontierei este conditionata de un criteriu fundamental: increderea. Edelman care este si autorul Barometrului de Incredere –un instrument care masoara increderea in guverne, in mediul de business dar si modul in care se construieste increderea la nivel global – a evidentiat aceasta trecere intr-o noua era in care sursele traditionale de incredere care erau institutiile, companiile si mediul academic sunt inlocuite de o alta ierarhie a increderii dominata de cetateanul de rand.

In fata acestor “empowered citizens” carora social media si mediul online le-a dat sansa sa se coalizeze si sa formeze comunitati de valori si opinii, companiile trebuie sa-si schimbe abordarea in comunicare. Este critic ca agentiile si companiile sa inteleaga ca nu mai este suficient sa castigi increderea doar prin campanii centrate pe calitatea produselor, a serviciilor si a operatiunilor. Lupta companiilor si a comunicatorilor este acum aceea de a demonstra ca integritatea si responsabilitatea sociala sunt prioritare. Fara acestea succesul unei afaceri va fi in permanenta vulnerabil.

Rep: Portofoliul companiei pe care o conduci numara proiecte grele, cateva din acestea confruntandu-se cu opozitia si contestarea publica. Vei pastra aceeasi directie si dupa afilierea la Edelman?

C.V.: Este foarte adevarat ca Links Associates, compania pe care am fondat-o in 2007, a actionat foarte mult in zona de protejare a reputatiei companiilor printr-o munca foarte solicitanta de a raspunde in timp real unor crize de comunicare. Acesta a fost elementul nostru disctinctiv pe care am vrea sa-l pastram fara insa a pierde din vedere proiectele care implica promovarea comerciala, cu atat mai mult cu cat afilierea la Edelman ne ofera accesul la un know-how global si o experienta de 60 de ani in special in zona de PR comercial.

Rep: Care ar fi atunci teritoriul comun intre comunicarea pentru proiecte dificile si contestate si proiectele comerciale?

C.V.: Indiferent ca aperi reputatia unei companii sau incerci sa creezi incredere si preferinta pentru un produs sau serviciu lectia invatata de noi este aceea ca atat agentia, cat si compania trebuie sa-si paraseasca zona de confort pentru a se conecta la o plaja mai mare de voci si mai ales pentru a incerca sa raspunda unor nevoi sociale. De aceea campaniile de educare a publicului, fie ca vorbim de energie, tehnologie, sanatate, industrie, siguranta alimentara etc, au devenit instrumente cheie in popularitatea unui produs, brand sau companii. Edelman defineste aceasta noua etapa drept “relationship oriented business”, adica companii care ies din matca lor si devin participative.

Rep: In ce directie vezi evoluand relatia dintre agentii, companii si mass media?

C.V. Cred ca in Romania televiziunile isi vor pastra inca suprematia in materie de publicitate si vor fi un canal de comunicare principal pentru teme sensibile care afecteaza categorii sociale importante. Pe de alta parte, pentru ca social media si mediul online le ofera companiilor acces direct la comunitatile de consumatori, cred ca aici se va da adevarata batalie intre comunicatori si tot aici vor veni si bugetele companiilor. Marea provocare pentru agentiile de comunicare va fi aceea de a crea continut adecvat pentru aceste noi canale care este musai sa fie extrem de suplu, creativ si antrenant. Pe termen lung, cred ca media traditionala va ramane doar un mijloc de consolidare si intarire a reputatiei, nu si unul de construire a acesteia.

***

Compania de comunicare Links Associates a semnat recent un contract exclusiv de afiliere pentru Romania si Serbia la Edelman, cea mai mare companie de PR din lume, parteneriat care pentru Links Associates inseamna acces la o retea globala cu 65 de birouri si peste 5.000 de angajati iar pentru Edelman, consolidarea prezentei in Europa de Sud-Est.