Tot mai multe institutii de presa isi deschid paginile digitale pentru continut furnizat de cititorii lor, ceea ce permite acelor institutii sa-si intareasca dialogul cu utilizatorii si conversatia intre ei, sa se transforme intr-un dirijor al discutiilor, fara insa sa le controleze, scrie New York Times intr-un amplu material dedicat acestei "tendinte de neoprit si plina de riscuri".

Publicatia citata ofera mai multe exemple de publicatii care abordeaza, fiecare in felul sau, acest fenomen care nu este nou, dar care este luat in considerare de multe companii media mari care s-au ferit, pana acum, sa-si riste reputatia distribuind materiale asupra carora nu au controlul total.

New York Times aminteste ca, impreuna cu Washington Post, dezvolta o tehnologie ce la va permite ambelor publicatii sa puna la punct platforme adresate cititorilor. Proiectul este sustinut cu bani de la John S. and James L. Knight Foundation si beneficiaza de asistenta tehnica a Mozilla.

  • NY Times noteaza ca, asemenea altor editori importanti de presa, s-a temut de multa vreme de atacurile si limbajul utilizatorilor pe site-urile unde comentariile nu sunt monitorizate. Ziarul insista asupra faptului ca procesul de monitorizare este costisitor in termeni de bani si timp si arata ca viitoarea platforma dedicata utilizatorilor va urmari sa raspunda nevoilor media de acuratete si limbaj civilizat. NY Times si Washington Post intentioneaza sa ofere noua tehnologie la liber, in urmatorii doi ani, pentru orice companie media interesata. Dar inca sunt de luat decizii importante: cine va avea permisiunea sa incarce materiale pe site-urile lor sau daca acest tip de continut va fi editat in vreun fel, noteaza sursa citata.

NY Times scrie ca aceasta deschidere spre "platformarea" continutului de la cititori are loc multumita, partial, imbunatatirilor tehnologice ce faciliteaza analiza comentariilor, iar posibilitatile sunt multiple, potrivit unor exemple oferite piata americana:

  • site-ul Food52 se bazeaza pe sistemul de "like" al comentariilor si materialelor care asigura ca mai multi cititori pot vedea continut de mai buna calitate
  • SBNation, site dedicat amatorilor de sport, controlat de Vox Media, ii incurajeze pe cititori sa-i reclame pe comentatorii care depasesc limitele
  • USA Today analizeaza in continuare fiecare material publicat de platforma sa dedicata continutului de la utilizatori
  • Website-ul revistei People are o zona unde vedetele pot publica singure materiale, dar acest lucru este posibil doar cu asumarea identitatii si doar in zona respectiva a site-ului.
  • Pe site-ul Gawker, cititorii pot interactiona intre ei si cu autorii materialelor, fara niciun fel de cenzura.

NY Times il citeaza pe Tom Rosenstiel, director executiv la American Press Institute, potrivit caruia "tehnologia ofera astazi posibilitatea unui jurnalism mai bogat ca oricand", dar "provocarea pentru jurnalisti este sa organizeze si sa trianguleze toate aceste contributii, sa analizeze, sa verifice si sa traduca".

Definitia New York Times pentru noul verb "a platforma", ce-si castiga loc in vocabularul organizatiilor media:

  • "Sa iei o companie de media traditionala si sa adaugi tehnologie ce permite cititorilor sa incarce continut digital variat, de la linkuri la text, video si alte media. Rezultatul este un model de tip "publica mai intai", in care un flux de materiale usor filtrate sau nefiltrate se misca de la un cititor la altul, iar publicatia actioneaza pe post de gaza si dirijeaza conversatia, fara sa o controleze".